کد خبر: ۲۱۹۴۳۸
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۵۸

قابلیت ترجمه آفلاین متن با استفاده از هوش مصنوعی

گوگل نسخه آفلاین مترجم گوگل ترنسلیت مبتنی بر هوش مصنوعی را برای اندروید و iOS عرضه می‌کند. این نسخه آفلاین بدون نیاز به اینترنت، متن‌های انتخابی را ترجمه می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ گوگل آپدیت جدیدی برای اپلیکیشن مترجم گوگل ترنسلیت (Google Translate) معرفی کرده که امکان استفاده از سیستم ترجمه گوگل در حالت آفلاین و بدون اتصال به اینترنت را میسر می کند. گوگل در سال 2016 با ارائه ترجمه ماشینی تحت شبکه‌های عصبی (Neural Machine Translation) تغییرات قابل توجهی در راستای بهتر شدن در ابزار ترجمه خود نسبت به قبل ایجاد کرد.

حال این غول فناوری امکان دسترسی به این قابلیت در حالت آفلاین و بدون نیاز به اتصال اینترنت را معرفی کرده که به زودی مستقیما در دستگاه های مجهز به اندروید و iOS از طریق اپلیکیشن گوگل ترنسلیت در دسترس قرار خواهد گرفت.

گوگل با عرضه این نسخه از بروزرسانی دقیقا جا پای رقیب دیرینه خود مایکروسافت گذاشته که مترجم آفلاین مبتی بر هوش مصنوعی (AI) برای گوشی‌های هوشمند عرضه کرده است.

این ویژگی جدید در گوگل ترنسلیت از همان فناوری ترجمه ماشینی شبکه‌های عصبی استفاده کرده که در ترجمه‌های آنلاین گوگل استفاده می‌شود. البته در نسخه آفلاین، مجموعه زبانی بصورت محلی در فایل‌هایی با اندازه 35 تا 45 مگابایت ذخیره می‌شود تا فضای زیادی از حافظه موبایل را اشغال نکند.‌

جولی کاتیاو (Julie Cattiau) مدیر محصول گوگل ترنسلیت معتقد است که این فناوری با به کارگیری هوش مصنوعی رویکرد دقیق و ظریفی را دنبال می‌کند و به جای ترجمه کلمه به کلمه و تحت اللفظی، کل جمله را را داخل متن درنظر می‌گیرد؛ بدین ترتیب ترجمه بهتری ارائه خواهد داد.

کاتیاو در پستی که در وبلاگ شخصی‌اش منتشر کرده می‌گوید:

در نسخه بروزرسانی شده گوگل ترنسلیت که بصورت آفلاین در اختیار کاربران قرار می‌گیرد، از بافت معنایی و متنی گسترده‌تری استفاده می‌شود تا ترجمه متن مفهوم‌تر و مرتبط‌تر باشد و به نوعی واژگان و جملات را بازنویسی و تنظیم کرده که گویی فردی واقعی مسلط به دستور زبان در حال صحبت است. به کمک این فناوری تحت هوش مصنوعی، متن‌ها و مقالاتی با ترجمه روان‌تر و خواناتر خواهیم داشت.

گوگل با یک مثال، تفاوتی که ترجمه با هوش مصنوعی ایجاد کرده را نشان می‌دهد. هرچند که نتیجه و ترجمه حاصل به خوبی نسخه آنلاین نیست، اما برای راه انداختن کار کاربر کفایت می‌کند.

آپدیت ترجمه ماشینی مبتنی بر شبکه‌های عصبی طی روزهای آتی به 59 زبان از جمله زبان‌های هندواروپایی عرضه خواهد شد. برای دسترسی به ترجمه آفلاین در اپلیکیشن گوگل ترنسلیت، باید به تنظیمات ترجمه آفلاین (Offline Translation) رفته و سپس روی فلش کنار اسم زبان دلخواه خود کلیک کنید تا کل پکیج دانلود شود.