کد خبر: ۲۱۹۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۹۲

احتمال حذف تنبیه انضباطی دانش‌آموزان

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش، گفت: تلاش ما این است که با نگاهی واقع‌بینانه تنبیه انضباطی دانش‌آموزان به صفر برسد و در خصوص تنبیه بدنی هم اعتقاد راسخ داریم که برخلاف اصول تعلیم و تربیت و قوانین موجود آموزش و پرورش است.

سید رحیم میرشاه ولد، گفت: نه دامنه تنبیه محدود است و نه دامنه تشویق، کسانی که در حوزه تعلیم و تربیت کار می‌کنند قاعدتا بیش از دیگران بایستی با تعریف قواعد و آثار تربیتی این دو مقوله آشنا باشند.

وی با بیان اینکه عموم معلمان با دلسوزی و مهربانی به امر آموزش و تربیت دانش‌آموزان مشغول هستند، تصریح کرد: همکاران ما زحمات زیادی تحمل می کنند. معلمی کاری پررنج و پرزحمت است، خیلی وقتها ما چهره ظاهری معلم را می بینیم اما دریافتی از آن نمی توانیم داشته باشیم.

معلم ها با همه وجودشان برای بچه‌ها کار می‌کنند. معلم از وضع تحصیلی، از مشکلات خانوادگی دانش‌آموز، در تنهایی خود رنج می‌برد، غصه می‌خورد، ما اینها را نمی‌بینیم. هیچ‌کس این‌ها را نمی‌بیند.

میرشاه ولد افزود: معلم برای آرامش بچه‌ها پیگیری‌هایی خارج از کلاس دارد، دلسوزی‌ها می‌کند، اما کسی به این ها نمی‌پردازد که پرداختن به این کارها که در هیچ دستورالعمل و آیین‌نامه و بخشنامه‌ای بر معلم تکلیف نشده، شایسته تقدیر است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تصور کنید معلمی را که در روستا بیتوته می‌کند و هفته ها به شهر نمی آید، معلمی که در روستا زمین‌گیر برف می‌شود، اینها با عشق کار می‌کنند، هزاران خطر را به خاطر بچه‌ها به جان می‌خرند و کسی به این ها اشاره نمی‌کند. معلمان ما سفره هایی از عشق به وسعت ایران برای دانش آموزان پهن کرده‌اند، اما متاسفانه با وجود این همه ایثار گاهی تنبیه بدنی هم در مدارس دیده می‌شود که قابل‌پذیرش نیست.

به گفته این مسئول، در آیین نامه اجرایی مدارس تاکید بر تنبیه انضباطی است و تنبیه بدنی در مقررات و آیین نامه ها هیچ جایی ندارد. در متن آیین نامة اجرایی مدارس آمده است: تنبیه انضباطی باید روشنگرانه، آگاه کننده و متناسب با شرایط جسمی و روحی و سنی و خانوادگی و اجتماعی دانش‌آموزان و متناسب با تخلف باشد. در عین حال خیرخواهانه بودن تنبیه باید برای دانش آموز یا ولی او روشن باشد و فاصله زمانی بین وقوع تخلف و تنبیه نزدیک باشد.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش، با اشاره به ماده77 مبنی بر اعمال هرگونه تنبیه از قبیل اهانت و تنبیه بدنی، تعیین تکالیف درسی جهت تنبیه را ممنوع اعلام کرد و افزود: در اعمال تنبیهات انضباطی نباید بین دانش‌آموزان تبعیض و استثنایی باشد و این صراحت آیین‌نامه اجرایی مدرسه است.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش ، گفت: ما از مدیران مدارس می خواهیم که برنامه آموزشی داشته باشند و معلمان را در جریان آیین‌نامه‌های مربوطه قرار دهند و اعلام کنند که تنبیه بدنی ممنوع است چرا که آموزش و اطلاع‌رسانی اصل مهمی در مسیر کاهش این پدیده است.

میرشاه ولد همچنین با اشاره به ضرورت حفظ حقوق معلمان گفت: آموزش کاری دوطرفه است. ما به حقوق معلمان و فرهنگیان هم باید فکر کنیم و به آن احترام بگذاریم. همکاران ما هم حق و حقوقی دارند. برخی از حقوق معلم در آیین‌نامه اجرایی و در رفتار و وظایف دانش آموزان بیان شده است.

وی افزود: براساس آیین‌نامه اجرایی مدارس دانش آموزان در دوران تحصیل موظف هستند؛ موازین اسلامی و قوانین را در اخلاق و رفتار خود رعایت کنند. شعائر دینی را رعایت کنند. به حقوق مدرسه احترام بگذارند. ادب و احترام را نسبت به مدیر و معلمان و کارکنان رعایت کنند، سعی شایسته در تحصیل داشته باشند، مقررات آموزشی و تربیتی را رعایت کنند و ...›› بنابراین این حق معلم است تا دانش آموز به او احترام بگذارد، حق معلم است که دانش آموز درس بخواند و اگر نخواند به حقوق معلم بی‌احترامی کرده است و ما در آموزش‌ها به معلمان بایستی این‌گونه موارد را به بحث بگذاریم.