کد خبر: ۲۲۰۱۶۵
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۵۷

راه‌های رفع گرفتگی گوش

فشار هوا در شرایط نرمال روی هر دو طرف پرده‌های گوش، تقریبا یکسان است. اما شرایط مختلفی می‌تواند موجب عدم تعادل در فشار شده و احساس کنید گوش‌های‌تان مسدود شده و شنوایی‌تان کاهش پیدا کرده.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ مثلا وقتی در هواپیمای در حال پرواز هستید، فشار هوای داخل کابین کاهش می‌یابد در حالیکه فشار هوا در گوش داخلی، یکنواخت باقی می‌ماند. این اختلاف فشار باعث می‌شود پرده‌ی گوش به بیرون قوس پیدا کند.

اما مثلا، هنگام غواصی زیر دریا، فشار بیرونی در مقایسه با فشار گوش داخلی افزایش می‌یابد و منجر به انحنای پرده‌ی گوش به سمت داخل می‌شود. در هر دو موارد، شما احساس گرفتگی یا مسدود شدن در گوش‌های‌تان خواهید داشت. گرفتگی گوش‌ها می‌توانند علامت بیماری‌هایی چون ادنوئید لوزه سوم، عفونت گوش، آلرژی، جرم گوش، سرماخوردگی و اختلال مفصل گیجگاهی – فکی (TMJ) باشد.

راه های رفع گرفتگی گوش
گوش‌های گرفته می‌توانند باعث احساس ناراحتی شده و روی قابلیت شنوایی اثر بگذارند. در چنین حالتی، باز کردن گوش‌ها مفید خواهد بود. رفع گرفتگی گوش‌ها به طور کلی بی‌خطر است و احساس ناراحتی را برطرف می‌کند. در ادامه چند شیوه‌ی ساده و موثر برای رفع گرفتگی گوش را به شما توصیه می‌کنیم.

۱. قورت بدهید
اولین کاری که می‌توانید برای رفع گرفتگی گوش‌تان انجام دهید، تکنیک ِ قورت دادن است. وقتی چیزی را قورت می‌دهید،‌عضلات دهان‌تان به طور اتوماتیک فعال می‌شوند تا شیپور استاش را باز کنند، بنابراین فشاری که ایجاد شده برابر شده و فورا رفع گرفتگی خواهد شد.

بینی‌تان را بگیرید و دهان‌تان را ببندید. سرتان را به سمت راست بچرخانید تا جایی که چانه‌‌تان به شانه‌تان بخورد. محکم قورت بدهید تا گوش چپ‌تان باز شود. سپس سرتان را به چپ بچرخانید تا گوش راست‌تان باز شود. هر چقدر که لازم است این کار را تکرار کنید. همچنین می‌توانید یک آبنبات سفت بمکید تا سریع‌تر قورت بدهید. به کودکان حین پرواز، یک نوشیدنی بدهید تا مجبور شوند مدام قورت بدهند.

۲. خمیازه بکشید
خمیازه کشیدن هم مانند قورت دادن به رفع گرفتگی گوش کمک می‌کند. خمیازه کشیدن، شیپور استاش را باز می‌کند و اجازه می‌دهد هوا از گوش میانی خارج شده یا به آن وارد شود، از این رو به تعدیل فشار در هر دو سوی پرده‌ی گوش کمک می‌کند. یک خمیازه‌ی بزرگ برای باز کردن گرفتگی گوش‌ها کافیست.

اما اگر نمی‌توانید به هر دلیلی خمیازه بکشید، با باز کردن دهان تا جایی که امکان دارد، ادای خمیازه کشیدن را در بیاورید و همزمان نفس بکشید. هر چند دقیقه خمیازه بکشید تا زمانی که گوش‌های‌تان کاملا باز شوند. خیلی‌ها با دیدن کسی که خمیازه می‌کشد، ناخوداگاه خمیازه می‌کشند! می‌توانید ویدیوهایی از افراد در حال خمیازه کشیدن را هم تماشا کنید تا شما هم تشویق شوید.

۳. مانور والسالوا انجام دهید
والسالوا تکنیک ساده‌ای است که به راحتی می‌تواند گرفتگی گوش‌تان را رفع کند. این کار باعث تولید فشار در پشت بینی شده که می‌تواند شیپورهای استاش را باز کرده و در نتیجه فشار هوا را در گوش ها‌ی‌تان تعدیل کند.

یک دم عمیق بگیرید، دهان‌تان را ببندید و سوراخ‌های بینی را با انگشتان مسدود کنید، حالا سعی کنید از طریق بینی، هوا را بیرون بدهید. این کار باعث تنظیم فشار می‌شود. والسالوا را تکرار کنید تا زمانی که صدای باز شدن گوش‌ها را بشنوید.

احتیاط: بازدم را محکم انجام ندهید چون ممکن است پرده‌های گوش آسیب ببینند.

۴. مانور توین بی انجام دهید
مانور توین بی، ترکیبی از تکنیک والسالوا و قورت دادن است. در این تکنیک شما سعی می‌کنید با قورت دادن یا به آرامی بازدم کردن، فشار را در گوش میانی تغییر دهید، در حالیکه بینی‌تان را گرفته‌اید و دهان‌تان هم کاملا بسته است.

یک جرعه آب در دهان بگیرید، سوراخ های بینی را با انگشتان مسدود کنید و آبی را که در دهان دارید قورت دهید. خیلی زود صدای باز شدن گوش را خواهید شنید. مانور والسالوا برای بعضی از افراد موثر است، در حالیکه برای بقیه ممکن است مانور توین بی، بهتر جواب بدهد. بنابراین هر دو را امتحان کنید تا ببینید برای شما کدام مناسب‌تر است.

۵. آدامس بجوید
برای غلبه بر تغییر ناگهانی فشار هوا که گوش‌های‌تان را مسدود کرده، می‌توانید آدامس بجوید. فرایند جویدن، شیپورهای استاش را باز می‌کند، فشار اضافی گوش را تعدیل می‌کند و در نهایت، گرفتگی گوش را رفع می‌کند. برای همین است که توصیه می‌شود در سفرهای هوایی، آدامس بجوید.

۶. کمپرس گرم بگذارید
گذاشتن کمپرس گرم روی گوشی که گرفته است هم روشی موثر برای باز کردن شیپور استاش است تا فشار هوا در گوش‌ها تعدیل شود. کمپرس گرم گرفتگی بینی را هم برطرف می‌کند که یکی از دلایل اصلی گرفتگی‌ گوش‌ها می‌تواند باشد. یک پارچه‌‌ی تمیز را در آب گرم غوطه ور کنید، آب اضافی آن را بگیرید و آن را روی گوش‌تان به مدت ۵ دقیقه نگه دارید. می‌توانید یک بطری آب گرم را هم در حوله‌ای نازک بپیچید و آن را روی گوش نگه دارید.

۷. بخار استشمام کنید
استشمام بخار هم یک راه خوب دیگر برای رفع گرفتگی گوش است، اما تنها زمانی که دلیل گرفتگی گوش‌های‌تان، سرماخوردگی، آلرژی و یا آنفلوآنزا باشد. بخار به رقیق شدن موکوس یا ترشحات کمک می‌کند که در نتیجه گرفتگی گوش‌ها فورا برطرف خواهد شد.

آب داغ را در یک کاسه بریزید، می توانید چند قطره عصاره‌ی اسطوخودوس هم اضافه کنید. مقابل بخار بنشینید و روی سرتان یک حوله بیندازید تا بخار فرار نکند. آرام آرام بخار را استشمام کنید تا زمانی که گوش‌های‌تان باز شوند. می‌توانید به جای استشمام بخار، ده دقیقه دوش آب گرم بگیرید.

۸. از داروهای ضد احتقان بینی استفاده کنید
گاهی برای رفع گرفتگی گوش‌تان فقط لازم است راههای هوایی بینی‌تان را باز کنید تا گرفتگی گوش‌تان هم برطرف شود. می‌توانید از داروهای ضد احتقان بینی که بدون نیاز به نسخه در دسترس هستند، طبق دستورالعمل استفاده کنید.

می‌توانید از داروی ضد احتقان بینی ویژه‌ی کودکان برای باز کردن شیپورهای استاش بدون عوارض جانبی یا نیاز به دوزهای قوی‌تر کمک بگیرید. همچنین می‌توانید از این داروها به عنوان ابزاری جهت پیشگیری از گرفتگی گوش‌ها به دلیل پرواز با هواپیما استفاده کنید. دارو را حدود نیم تا یک ساعت قبل از تیک آف و به زمین نشستن مصرف کنید.

احتیاط: داروی ضد احتقان را حین فرود استفاده نکنید.

چند نکته
. فرقی نمی‌کند کدام تکنیک را به کار ببرید، به هر حال عجله نکنید تا تصادفا به گوش داخلی‌تان آسیب نزنید.

. حین پرواز می‌توانید از گوش‌گیرهای فیلتردار استفاده کنید تا فشار هوا هنگام افزایش و کاهش ارتفاع تدریجا تعدیل شود. هنگام تیک آف‌ها و به زمین نشستن‌ها نخوابید تا بتوانید اگر لازم شد، از تکنیک‌های گفته شده استفاده کنید.

. اگر سرما خوردگی دارید یا بینی‌تان گرفته است، پرواز نکنید.

. اگر از داورها تجویز شده یا روی پیشخوان داروخانه استفاده می‌کنید، مصرف‌تان طولانی مدت نباشد.

. زمانی که عفونتی در سیستم تفسی‌تان دارید، به ارتفاعات نروید چون ممکن است برای شنوایی‌تان خطرناک باشد.

. اگر متوجه شدید صداهایی عجیب در گوش‌تان می‌شنوید، به پزشک مراجعه کنید تا سلامت گوش‌ها و شنوایی‌تان بررسی شود.