کد خبر: ۲۲۰۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۶۲

آتشفشان سینابونگ مردم را فراری داد

 ایرنا – فوران کوه آتشفشانی ˈسینابونگˈ در اندونزی 19 هزار نفر از ساکنان اطراف را مجبور به انتقال به اماکن امن کرد.

سینابونگ که دو هزار و 460 متر ارتفاع دارد، نخستین بار در سال 2010 و پس از چهار قرن فعال شد. این کوه آتشفشانی چینه ای در استان سواماترای شمالی است و از چهار دهانه آتشفشانی آن هم اکنون تنها یکی فعال است.

این کوه ماه گذشته نیز فعال شد و در پی فوران شدید و خروج گدازه و سنگ 18 هزار تن از مردم منطقه خانه های خود را ترک کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های اندونزی، ˈسوتوپو پورو نوگروهوˈ سخنگوی آژانس ملی کاهش خطرات اندونزی گفت که خاکسترهای این کوه آتشفشانی طی دوشنبه شب و سه شنبه تا ارتفاع هفت هزار متری بالا رفته و وارد جو زمین می شود.

وی گفت که هم اکنون در بالاترین وضعیت هشدار در مورد این کوه آتشفشانی قرار داریم و فعالیت های انسانی تا شعاع پنج کیلومتری سینابونگ ممنوع است.

براساس آماری که این مقام اندونزیایی ارایه کرده است 19 هزار و 126 نفر دوشنبه شب از منطقه فرار و خانه های خود را ترک کرده اند و تعداد این افراد بدنبال تشدید فعالیت کوه آتشفشانی افزایش می یابد.

وی گفت که پلیس و سربازان در حال گشت زنی در منطقه برای تخلیه مردم هستند.

کوه سینابونگ یکی از ده ها کوه آتشفشانی فعال در اندونزی است.

در پی فوران آتشفشان ˈروکاتنداˈ در جزیره پالو در استان ˈ نوسا تنگاراˈی شرقی اندونزی نیز چندی پیش بیش از سه هزار نفر از ساکنان اطراف تخلیه شده و حدود شش نفر جان خود را از دست دادند.

براثر آتشفشان کوه مراپی در مرکز جاوا اندونزی نیز در سال 2010 بیش از 350 نفر کشته شدند.

بیشتر پدیده های آتشفشانی اندونزی مربوط به کمان سوندا بر اثر فرورانش صفحه هند – استرالیا به زیر صفحه اوراسیا شکل گرفته اند. این کمان از شمال و شمال غرب به جزایر آندامان که رشته ای از آتشفشان های بازالتی است و از شرق به کمان یاندا که آن هم ناشی از فرورانش است منتهی می شود.