کد خبر: ۲۲۰۴۷۴
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۴۳

خطری که اروپا را تهدید می کند/ احتمال اعمال محدودیت‌های اینترنتی

کمیته حقوقی پارلمان اروپا به پیش‌نویس لایحه‌ای رأی داده است که به گفته بزرگان اینترنت، می‌تواند منجر به ایجاد محدودیت در وب شده و مباحثی مانند نظارت و کنترل در محیط اینترنت را به وجود آوَرَد.کمیته مذکور در حال اصلاح قانون کپی‌رایت بوده و از کمپانی‌هایی مانند گوگل و مایکروسافت می‌خواهد تا با نصب فیلتر، جلوی آپلود و تکثیر غیرقانونی را بگیرند.


کمیته حقوقی پارلمان اروپا به پیش‌نویس لایحه‌ای رأی داده است که به گفته بزرگان اینترنت، می‌تواند منجر به ایجاد محدودیت در وب شده و مباحثی مانند نظارت و کنترل در محیط اینترنت را به وجود آوَرَد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ کمیته مذکور در حال اصلاح قانون کپی‌رایت بوده و از کمپانی‌هایی مانند گوگل و مایکروسافت می‌خواهد تا با نصب فیلتر، جلوی آپلود و تکثیر غیرقانونی را بگیرند.

به گفته نهادهای مدنی اگر این پیش‌نویس تصویب شود، می‌تواند باعث ایجاد محدودیت در استفاده از اینترنت در سراسر اروپا شود. برخی از بزرگان اینترنت و همچنین نهادهای حامی آزادی‌های مدنی با ایجاد کمپین به این پیش‌نویس اعتراض کرده‌اند و معتقدند باعث سلب آزادی بیان می‌شود.

گفتنی است برای لازم‌الاجرا شدن این لایحه باید به تصویب نمایندگان دول اروپایی برسد و مخالفان لایحه می‌گویند به مبارزه خود برای عدم تصویب آن ادامه خواهند داد.
«جولیا ردا» نماینده سبزگرای پارلمان و مخالف اصلی این طرح امیدوار است پیش‌نویس به‌صورت قانون درنیاید تا به نفع آزادی اینترنت تمام شود.

در سال 2016 چنین استدلال شد که گوگل و فیس‌بوک برای استفاده از مطالب نویسندگان، هنرمندان و ... باید حق کپی‌رایت بپردازند و همین عامل باعث شد تا دستور ادیت قانون کپی‌رایت در اتحادیه اروپا کلید بخورد.

«تیم برنرزلی» مخترع وب و جیمی ویلز مؤسس ویکی‌پدیا همراه با 70 نفر از بزرگان قوم آی تی در نامه‌ای سرگشاده خواستار لغو این پیش‌نویس شده‌اند. منتقدان می‌گویند نصب فیلتر به محتوای خلاقانه و آنلاین آسیب می‌زند.
/خبرآنلاین