کد خبر: ۲۲۰۶۶۸
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۶۳۵
ظریف:

خیال نکنید اگر روحانی رفت و اصولگرایان آمدند، موفق می‌شوند / مشکل FATF را بر اساس نظر مقام معظم رهبری حل خواهیم کرد / ناموفق شدن برجام برای ما خیلی خطرناک است/ همه چيز را سياه و سفيد نبينيم

ظریف در نشستی در اتاق بازرگانی گفت: ادعا می شود چرا آمریکا از برجام خارج شد، حتما برجام ایرادی داشته است. آمریکا از نفتا، توافق پاریس، توافق همکاری های اقتصادی اقیانوس آرام و مقررات بین المللی دیگری خارج شد، آیا این توافقات ایراد داشته است؟


ظریف در نشستی در اتاق بازرگانی گفت: ادعا می شود چرا آمریکا از برجام خارج شد، حتما برجام ایرادی داشته است. آمریکا از نفتا، توافق پاریس، توافق همکاری های اقتصادی اقیانوس آرام و مقررات بین المللی دیگری خارج شد، آیا این توافقات ایراد داشته است؟

وزیر امور خارجه ایران بخش خصوصی را موتور محرکه اقتصاد خارجی کشور خواند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران امروز (یکشنبه) در نشستی در اتاق بازرگانی، صنایع، تعاون و کشاورزی ایران طی سخنانی به تشریح آخرین تحولات در برجام پس از خروج آمریکا پرداخت و عنوان کرد: بخش خصوصی را موتور محرکه اقتصاد خارجی کشور است.

ظریف همچنین گفت: اگر خودمان براساس رفتار و گفتار خودمان ناامیدی را از اقتصاد ایران به دنیا تزریق کنیم نباید منتظر باشیم که دنیا به اقتصاد ایران امیدوار باشد.

وی در بخشی از اظهاراتش عنوان کرد: ادعا می شود چرا آمریکا از برجام خارج شد، حتما برجام ایرادی داشته است. آمریکا از نفتا، توافق پاریس، توافق همکاری های اقتصادی اقیانوس آرام و مقررات بین المللی دیگری خارج شد، آیا این توافقات ایراد داشته است؟

وزیر خارجه همچنین گفت: خبرگزاری رویترز روزی ٥٠ خبر دروغ از اقتصاد ایران مخابره می کند.

وی افزود: گروهی در ایران بازار را تحریک می کنند که همه دارند از ایران می روند.

ظریف اضافه کرد: هدف آمریکا خروج ایران از برجام است این بدان معنا نیست که ما هیچ وقت از برجام خارج نمی شویم. آمریکا در این هدف در دنیا منزوی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه موتور محرکه اقتصاد کشورهای اروپایی شرکتهای کوچک و متوسط هستند، عنوان کرد: کلید حل مشکل ما شرکتهای کوچک و متوسط است.

وزیر خارجه پیشنهاد داد: کمیته ای در اتاق بازرگانی تشکیل شود و شرکتهای کوچک و متوسط ایرانی و متناظر شرکتهای اروپایی آنها را شناسایی کند.

او گفت: دلواپسان از من ایراد گرفتند که گفتم که قدرت نظامی به تنهایی باعث پیشرفت نمی‌شود.

وزیر خارجه همچنین بیان کرد: در دوران تحریمهای گذشته یک عاملی که باعث عدم کار با ایران می شد، می گفتند عامل بدنامی، می گفتند هزینه بدنامی کار با ایران برای ما باعث می شود با ایران کار نکنیم، این روش یک هزینه بود، اما امروز هزینه بدنامی را ترامپ پرداخت.

ظریف اضافه کرد: گرچه در کوتاه مدت هارت و پورت آمریکایی ها موثر می شود، ولی در درازمدت هزینه بدنامی ترامپ به نفع ما تمام می شود.

وی عنوان کرد: اروپا منافع راهبردی در حفظ برجام دارد، ولی اینکه چقدر هزینه می دهد در این زمینه، جای سوال دارد.

ظریف همچنین خاطرنشان کرد: ناموفق شدن برجام برای ما خیلی خطرناک است گرچه اگر مجبور شویم این کار را می کنیم گرچه از انتخابهای نظام نیست.

وی همچنین گفت: مشکل بانکی ما برجام نبود.

وزیر خارجه افزود: انسجام ملی امروز از نان شب، آب و هوا برایمان مهمتر است.

 

مهمترین اظهارات ظریف به شرح زیر است:


در مذاكراتى كه با اروپايى ها، چين و هند و ساير كشورها داشتیم به جز رژیم صهيونيستى و سه کشور همسایه جنوبی همه متفق القول اند كه برجام بايد ادامه داشته باشد.
موتور محرك اقتصاد اكثر كشورهاى اروپايى شركت هاى كوچك و متوسط است كه حتى مى توانند جايگزين شركت‌هاى بزرگ شوند.
توتال وقتی در یک کشور کاری انجام می‌دهد فقط كار مديريت و سرمايه گذارى را انجام مى دهد و بقیه کار را این شرکت‌ها انجام می‌دهند.
پیشنهاد من این است که كميته اى در اتاق بازرگانى براى شناسايى شركت هاى كوچك و متوسط ايرانى كه متناظر با شركت هاى كوچك اروپايى هستند، ايجاد كنيم و از امکانات جدیدی که ایجاد می‌شود استفاده کنیم.
ما مى توانيم برجام را موفق يا نا موفق كنيم اما نا موفق كردن برجام به ضرر ما خواهد بود.
امروز انسجام‌ داخلی از نان شب و ‌هوا مهم‌تر است. دنیا ما را دارای عزت می‌داند چرا ما خودمان با عزت نمی‌دانیم.

در مورد مسایل بانکی بخشی از مشکلات با برجام حل شد اما در زمینه شفافیت بنا نبود که برجام کاری بکند.

همانطور كه در برجام بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبرى پيش رفتيم، مشكلات نظام بانكى و پولشويى را نيز مى توانيم با فرمايشات ایشان حل كرده و پيش ببريم، مشکل FATF را بر اساس نظر مقام معظم رهبری حل خواهیم کرد.
موضوع بانكى از طریق بانك هاى يورويى حل خواهد شد.

همه چيز را سياه و سفيد نبينيم. موانع در كشور بسيار است اما اعتقاد دارم اين موانع قابل حل است. در ايران همه داخل يك كشتى قرار داريم.

هدف دشمن نظام و رييس جمهور و دولت فعلی نیست، بلكه هدف اصلى ايران و نابودى آن است.


ما در ایران از اصولگرا، اصلاح‌طلب، بی‌خط، مخالف جمهوری اسلامی ایران و یا مخالف دولت همه در یک کشتی نشسته‌ایم و اکنون هدف دشمنان نه نظام ایران، نه دولت روحانی، بلکه هدف ایران است.

خیال نکنید که اگر آقای روحانی رفت و اصولگرایان آمدند موفق می‌شوند.
بعضی‌ها خیال نکنند که اگر جمهوری اسلامی ایران رفت آنها سر کار می‌آیند.
در ارتباط با بحث شفافیت مالی و بحث مبارزه با تامین مالی تروریسم و پولشویی می‌توانیم در قالب فرمایشات مقام معظم رهبری طرح‌هایی را ارائه دهیم و در این زمینه در حال گفت‌وگو و رایزنی‌ هستیم.