کد خبر: ۲۲۰۶۸
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۸۱

سال 2014 سال سختي براي اوباما خواهد بود

پایگاه رادیو بین المللی فرانسه نوشت، سال 2013 با رسوایی شنودهای آژانس امنیت ملی آمریکا، تعطیلی دو هفته ای بخش های خدمات عمومی، شروع شکست خورده قانون تأمین اجتماعی و خدمات درمان همگانی و نیز رد اصلاح قانون مهاجرت توسط کنگره، سال سختی برای باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا بود.

به گزارش تیک،‌این پایگاه خبری فرانسوی در گزارشی به قلم ان ماری کاپوماکسیو می افزاید، سال پیشِ رو نیز با تجدید مجلس نمایندگان و بخشی از مجلس سنا سالی انتخاباتی است. اولویت کاخ سفید در این سال تصویب قانونی درباره مهاجرت است. این اصلاحات که از سوی مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت جمهوری خواهان متوقف شده است، وعده انتخاباتی پنج سال پیش باراک اوباما است.
در میان حزب محافظه کار بحث های شدیدی جریان دارد. رأی نیاوردن این قانون به معنی قطع رابطه با جامعه لاتینی-آمریکایی است. اما پذیرش فرایند عادی‌سازی نیز جناح افراطی‌تر این حزب را نا خشنود خواهد کرد.

مشخص است که اوباما سعی خواهد کرد راه خود را با قدرت ادامه دهد و همه توان خود را در این نبرد به کار خواهد برد، زیرا در حالی که سالی انتخاباتی آغاز می شود، اطمینانی درباره آینده وجود ندارد. در فصل پاییز انتخابات میان دوره ای فرا خواهد رسید و دو سال آخر دوره ریاست جمهوری باراک اوباما به آن بستگی پیدا می کند. همزیستی کنونی میان سنای دموکرات و مجلس نمایندگان جمهوری خواه، شرایط را پیچیده می کند.

با این وجود احتمال کمی وجود دارد که دموکرات ها اداره مجلس نمایندگان را در دست بگیرند. بنابراین، حزب باراک اوباما امیدوار است، آسیب‌های ناشی از این امر را با از دست ندادن موقعیت کنونی خود محدود کند، چرا که وجود اکثریت جمهوری‌خواه در هر دو مجلس فاجعه‌ای برای کاخ سفید خواهد بود.

در مجموع باید گفت که سال 2014، از نظر سیاست داخلی سالی مهم و حیاتی برای آمریکا و اوباما خواهد بود.