کد خبر: ۲۲۰۷۱
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۹۲۳

جنجال ها در ژاپن ادامه دارد: آقای نخست وزیر! شما دروغ می گویید!

یک تحلیلگر سیاسی ژاپنی در مصاحبه ای اختصاصی با این خبرگزاری گفت دیدار شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن از معبد جنجالی یاسوکنی ممکن است به سرنگونی دولت وی منجر شود.
شینهوا نوشت: یک تحلیلگر سیاسی ژاپنی در مصاحبه ای اختصاصی با این خبرگزاری گفت دیدار شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن از معبد جنجالی یاسوکنی ممکن است به سرنگونی دولت وی منجر شود.

به گزارش سرویس بین الملل تیک Tik.ir، وی همچنین گفت دیدار آبه از این معبد که محل دفن شمار زیادی از کشته های جنگ از جمله جنایتکاران جنگی درجه یک جنگ جهانی دوم است، موجب بی اعتمادی جامعه بین المللی به ژاپن نیز شد.

جیرو هونزاوا، که زمانی گزارشگر سیاسی بود و دسامبر سال 1979، ماساهوشی اوهیرا، نخست وزیر وقت ژاپن را در سفر به چین همراهی کرد، روز دوشنبه در گفتگو با این خبرگزاری گفت آبه با اقدام اخیر خود که موجب از بین رفتن اعتبار ژاپن در جامعه بین المللی شد، نتوانست به وظیفه خود به عنوان نخست وزیر به خوبی عمل کند.

با وجود مخالفت شدید کشورهای همسایه ژاپن ، آبه روز پنجشنبه از معبد جنجالی که کشته های جنگ ژاپن از جمله 14 جنایتکار جنگی درجه یک جنگ جهانی دوم در آن مدفون شده اند، دیدار کرد. این نخستین بار در هفت سال اخیر است که یک نخست وزیر ژاپن از این معبد دیدن می کند. پیش از آبه، جونیچیرو کویزومی، نخست وزیر پیشین ژاپن در سال 2006 از این معبد دیدار کرده بود.

دیدار شینزو آبه از این معبد، با انتقاد و واکنش های شدید و گسترده ای در داخل و خارج از کشور رو به رو شد. بویژه کشورهای همسایه ژاپن که در دوران جنگ مورد تهاجم وحشیانه ژاپن قرار گرفته بودند،‌ این اقدام آبه را به شدت محکوم کردند. این در حالی است که معبد یاسوکنی - که هونزاوا آن را معبد جنگ می نامد- نماد تهاجم ژاپن در جنگ جهانی دوم قلمداد می شود.

هونزاوا با اشاره به بیانیه ای که سفارت آمریکا در توکیو پس از دیدار آبه از معبد یاسوکنی منتشر کرد گفت متحد اصلی ژاپن خشم خود را از این اقدام اعلام کرده است. آمریکا در این بیانیه با ابراز تاسف از اقدام آبه تاکید کرد این اقدام : به تشدید تنش ها بین ژاپن و همسایگان آن منجر خواهد شد.»

این تحلیلگر سیاسی افزود بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل نیز با انتشار بیانیه ای در این باره ثابت کرد که جامعه بین المللی با اقدام آبه که نظم و عدالت بین المللی را به چالش می کشد، مخالف است.

این کارشناس گفت دیدار نخست وزیر از معبد جنجالی یاسوکنی در واقع به نگرش دولت به تاریخ این کشور در دوران جنگ و مبنای سیاسی روابط چین و ژاپن مربوط است. وی افزود آبه به تاریخ گذشته کشورش هیچ اهمیتی نمی دهد.

هونزوا افزود : « هدف آبه تقویت نیروهای نظامی ژاپن و ایجاد حس ملی گرایی در میان مردم ژاپن با استفاده از درگیری با کشورهای همسایه است.»

وی گفت در واقع، طرز تفکر آبه به شدت تحت تاثیر پدربزرگش نوبوسوکه کیشی است که در بیشتر دوران جنگ جهانی دوم، وزیر صنایع ژاپن بود و پس از تسلیم ژاپن دستگیر شد، اما هرگز مجرم شناخته نشد و به سمت نخست وزیری منصوب شد.

آبه پس از دیدار از معبد یاسوکنی، قول داد برای حفظ صلح پایدار تلاش کند و مدعی شد « ژاپن هرگز نباید بار دیگر جنگ افروزی کند.»

اما هونزاوا گفت نخست وزیر دروغ می گوید. « اگر او واقعاً چنین قصدی داشته باشد، باید قانون اساسی فعلی را که بر صلح طلب بودن ژاپن تاکید دارد حفظ کند و آن را تغییر ندهد. اقدامات آبه بر خلاف سخنانش است. اگر او برای احساسات مردم کره و چین اهمیت قائل بود، هرگز از این معبد دیدار نمی کرد.»

هونزاوا احتمال داد آبه در آینده نیز از معبد یاسوکنی دیدار کند، اما چنین اقدامی موجب تشدید خشم عمومی خواهد شد.»

نتایج تازه ترین نظرسنجی نیز نشان می دهد حدود 47 ممیز یک درصد مصاحبه شوندگان معتقد بودند دیدار آبه از معبد یاسوکنی اقدام خوبی نبود. 43 ممیز دو درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی از این اقدام آبه تمجید کردند. این در حالی است که 54 ممیز 6 درصد معتقد بودند به جای معبد یاسوکنی باید مقبره جدیدی برای کشته های جنگ احداث شود. اما 32 و نه دهم درصد با چنین کاری موافق نبودند.

هونزاوا گفت: « طرح افزایش مالیات بر فروش ماه آوریل اجرا خواهد شد. اگر از اجرای این طرح ممانعت به عمل آید، به منزله ضربه ای به دولت آبه خواهد بود و این مسئله دولت را در معرض خطر سرنگونی در هر لحظه ممکن قرار خواهد داد.»

نتایج نظرسنجی اخیر خبرگزاری کیودو نیز نشان می دهد میزان محبوبیت دولت آبه از رقم 62 درصد درست پس از آغاز فعالیت دولت در بیست و ششم دسامبر 2012 به 54 ممیز 2 درصد کاهش یافته است.

هونزاوا گفت اگر حزب نیو کومیتو از ائتلاف حاکم خارج شود، سرنگونی احتمالی دولت آبه تسریع خوهد شد.

حتی این حزب نیز از دیدار آبه از معبد یاسوکنی انتقاد کرد. ناتسوئو یاماگوچی، رهبر این حزب این اقدام آبه را « مایه تاسف » خواند و گفت حزبش همواره از نخست وزیر خواسته است از این معبد جنجالی دیدار نکند.