کد خبر: ۲۲۰۷۶۳
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۲۹

لاریجانی بر سر دوراهی انتخاب در مجلس

با محمد دهقان، نماینده مردم چناران و طرقبه و نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس درباره انتخابات هیات رئیسه مجلس و نشستن دوباره لاریجانی بر کرسی ریاست گفتگو کرده است.

انتخاب دوباره علی لاریجانی برای ریاست مجلس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ از آنجایی که دکتر علی لاریجانی ده سال بر کرسی ریاست مجلس قرار دارد، بدیهی است ادامه ریاست ایشان یک امر طبیعی است. اگر ایشان از قضیه جایگاه ریاست مجلس حذف می‌شد و رأی نمی‌آورد یک امر غیرطبیعی تلقی می‌شد؛ بنابراین ریاست ایشان به صورت طبیعی بر مجلس اتفاق افتاده علیرغم اختلاف نظرها و اعتراضاتی که به ریاست ایشان بر مجلس وارد بود با این وجود مجموع شرایط باعث شد که ایشان دوباره در کرسی رئیس مجلس قرار گیرد.

برای اولین بار انتخابات هیئت رئیسه مجلس به دور دوم کشیده شد؟ چه دلایلی در این زمینه وجود دارد؟

دکتر لاریجانی در دو سال گذشته با رأی تلفیقی از نمایندگان فراکسیون ولایی و مستقلین به ریاست رسیده بود. در مسائل کلیدی مجلس به گونه‌ای موضع‌گیری و اقدام می‌کرد که بخش مهمی از نمایندگان اصولگرای مجلس به رفتار ایشان انتقاد داشتند و انتظار داشتند که ایشان در دو سال گذشته در موضوعاتی مانند FATF که مقام معظم رهبری با قبول الزامات این گروه و الحاق به کنوانسیون‌های مربوط مخالف بودند، در الگوی جدید قراردادهای نفتی، رای اعتماد به وزرا، نظارت بر دولت از قبیل استیضاح وزرا، رای اعتماد به آنها و سئوال از رئیس جمهور در کنار دولت قرار گرفتند. دکتر لاریجانی توسط نمایندگان فراکسیون ولایی این گونه ارزیابی می‌شد. متاسفانه دکتر لاریجانی در همه موارد مهم و کلیدی خودش را کنار دولت قرار داده بود. لذا در این دوره انتخابات با توجه رأی اکثر اعضای فراکسیون تصمیم بر این شد که لیست جداگانه داده شود و در ارائه لیست جداگانه طبیعی بود در فراکسیون رأی گیری می‌شد و کسی که بیشتر رأی می‌آورد در لیست فراکسیون قرار می‌گرفت.

بر این اساس در فراکسیون نمایندگان ولایی رأی گیری شد، بعضی از اعضای فراکسیون دکتر لاریجانی را به عنوان رئیس معرفی کردند. بعضی از اعضای دیگر فراکسیون هم آقای حاج بابایی را رئیس اعلام کردند. پس از آرای اخذ شده آقای حاج بابایی رأی بیشتری آورد، لذا در صحن علنی مجلس دکتر حاج بابایی کاندیدا بودند و بخشی از آرای نمایندگان فراکسیون ولایی به ایشان و بخشی دیگر به دکتر لاریجانی اختصاص پیدا کرد. لذا در تقسیم آراء موجب شد دکتر لاریجانی 101 رأی بیاورند و نتواند در دور اول به جایگاه ریاست مجلس برسند. اما در دور دوم آقای حاج بابایی کاندیدا نشد طبیعتاً آرای دکتر حاج بابایی با اکثریت به سمت سبد رأی دکتر لاریجانی واریز شد و ایشان در دور دوم به ریاست مجلس برسند.

تلاش و رقابت جدی با آقای لاریجانی برای کنار گذاشتن وی از ریاست مجلس را می‌توان سرآغاز واگرایی لاریجانی از اعتدالیون و اصلاح طلبان و نزدیکی مجدد وی به سمت اصولگرایان دانست؟ این موضوع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

انتخابات با همه فراز و نشیب‌هایی که داشت حقیقتی را ثابت کرد که اگر دکتر لاریجانی در مجلس بخواهد بماند باید یک طرف را انتخاب کند! اگر در وسط قرار گیرد به طوری که هم رأی اصلاح طلب‌ها و هم اصولگرایان را داشته باشد، در مجلس شدنی نیست! ایشان باید تکلیف خود را روشن کند! ایشان خاستگاه اصولگرایی دارد لذا یا خودش را با اصولگرایان هماهنگ کند یا این که دل را یکدل کند و در صف همراهان اصلاح‌طلبان قرار گیرد. متاسفانه دکتر لاریجانی در دو سال گذشته نشان داده خودش را با جریان دولت و برخی اصلاح طلبان هماهنگ کرده است!

دکتر لاریجانی در این دو سال باقیمانده از مجلس راهی ندارد جزء این که مواضعی در راستای منافع ملی و اصولگرایی اتخاذ کند و خودش را با جریان‌های اصولگرایی در مجلس هماهنگ کند.
*فارس