کد خبر: ۲۲۰۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۶۸۶

وقوع یک شبه کودتا در ترکیه اردوغان

اردوغان جنبش تحت رهبری فتح الله گولن روحانی ترک را به تلاش برای تشکیل یک « دولت در درون یک دولت » از طریق نفوذ در دستگاه قضایی و پلیس متهم کرده است.
رویترز نوشت: دولت ترکیه روز سه شنبه اعلام کرد درحال دفع یک « شبه کودتا » توسط عناصری در پلیس و دستگاه قضائی است که در خدمت منافع نیروهای خارجی و داخلی هستند ، نیروهایی که سعی دارند این کشور را از پا درآورند.

به گزارش سرویس بین الملل تیک Tik.ir،‌علی باباجان معاون نخست وزیر ترکیه گفت :« حزب عدالت و توسعه در گذشته نیز از توطئه هایی برای کودتای نظامی جان سالم به در برده است. این حزب اکنون نیز در برابر تحقیقات درباره فساد مالی در ترکیه که دولت را هدف قرار داده اما از قبل به اقتصاد ملی این کشور نیز آسیب وارد کرده است ، تسلیم نخواهد شد.»

وی افزود:« ما اینگونه اقدامات در دستگاه قضایی و پلیس را نمی توانیم کودتا بنامیم بلکه یک شبه کودتاست. این تلاش ها تنها در جهت منافع سرمایه گذاران خارجی است.»

این اظهارات باباجان بازتاب سخنان رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه است که او نیز می گوید بحران اخیر در این کشور به سود خارجی هاست.

اردوغان جنبش تحت رهبری فتح الله گولن روحانی ترک را به تلاش برای تشکیل یک « دولت در درون یک دولت » از طریق نفوذ در دستگاه قضایی و پلیس متهم کرده است.

وی با برکنار کردن یا منتقل کردن دهها نفر از افسران پلیس و دادستان های ترکیه ازجمله آنهایی که در تحقیقات درباره فساد مالی در این کشور نقش داشتند ، به این تحقیقات واکنش نشان داد و درعین حال « قدرت های خارجی پشت پرده » را به توطئه علیه دولت خود متهم کرد.

اردوغان اواخر هفته گذشته با صراحت بیشتر سفیر آمریکا در ترکیه را به دست داشتن در اقدامات تحریک آمیز علیه دولت خود متهم کرد و به او هشدار داد ممکن است از این کشور اخراج شود.
وی بارها به نیروهای خارجی اشاره کرده است که سعی در ایجاد بی ثباتی در ترکیه دارند اما در بحران اخیر ترکیه به نیروهای داخلی اشاره کرده است که به عنوان بازیچه دست خارجی ها ایفای نقش می کنند.

رقابت دو گروه اسلامگرای مهم ترکیه با یکدیگر باعث شده است مردم این کشور با ناباوری نظاره گر چنین روندی باشند.

خیلی ها معتقدند طرفداران فتح الله گولن که هم اکنون در پنسیلوانیا آمریکا زندگی می کند طراح تحقیقات درباره فساد مالی در ترکیه هستند.

گولن تا همین اخیر از طرفداران دولت ترکیه بود اما رقابت قدرت بین اردوغان و گولن هر روز بیشتر علنی می شود.

هیچکدام از طرفین این رقابت قدرت به نام یکدیگر اشاره نکرده اند اما در اظهارات آنها هیچ تردیدی وجود ندارد که طرف مقابل شان چه کسی است.

یالچین آکدوغان مشاور سیاسی اردوغان در مقاله ای در روزنامه « استار » که یک روزنامه طرفدار دولت ترکیه است نوشت جنبش گولن متشکل از صدها افسر نظامی است که سال گذشته به توطئه برای سرنگون کردن دولت محکوم شدند.

تحلیلگران سیاسی بحران اخیر برسر تحقیقات درباره فساد مالی در ترکیه را ناشی از شکاف بین اردوغان و فتح الله گولن می دانند.