کد خبر: ۲۲۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۵۷

تاجیکستان در انتظار نتیجه دادگاه بابک زنجانی

خبر بازداشت بابک زنجانی میلیاردر ایرانی که ده ها میلیون دلارش در چرخه اقتصاد تاجیکستان در جریان بوده است، این روزها این سوال را در میان اذهان تاجیکان بوجود آورده است،که سرنوشت داراییها و شرکت هایش در این کشور به کجا خواهد انجامید؟

به گزارش ایرنا، بابک زنجانی در 10 سال اخیر به یکی از سرمایه گذاران مطرح در تاجیکستان تبدیل شده است بطوری که رسانه های تاجیکی نوشتند که وی بنیانگذار شرکت های گسترده ای در این کشور است.

بر اساس مشاهده خبرنگار ایرنا و همچنین گزارش های برخی رسانه ها برخی طرح های مربوط به بابک زنجانی از سرمایه گذاران مطرح تاجیکستان، در شهر دوشنبه طی دو روز گذشته به حالت رکود در آمده است.

در پایانه مسافربری بین المللی دوشنبه موسوم به ˈآسیا اکسپرسˈ طی دو روز گذشته تحرکی از تاکسی ها یا اتوبوس های معروف این شرکت به چشم نمی خورد.

این پایانه توسط بابک زنجانی در فروردین سال جاری با حضور امامعلی رحمان رییس جمهوری تاجیکستان به بهره برداری رسید.

عملیات اجرایی ساختمان بزرگترین فروشگاه مربوط به بابک زنجانی در شهر دوشنبه نیز متوقف شده است.

با این وجود ˈدلیر عبداللهˈ یکی از افرادی که در شرکت های زنجانی مسوولیت دارد، توقف طرح های زنجانی را مربوط به بازداشت وی نمی داند و می گوید به خاطر تعطیلات سال نو و برخی مسائل درون سازمانی این شرکت ها به صورت موقت تعطیل شده است.

در تاجیکستان مقامات دولتی تاجیکستان تاکنون در مورد بازداشت بابک زنجانی اظهار نظر نکرده اند اما به گفته تحلیلگران ، مقامات کشورمنتظر اعلام صدور حکم دادگاه ایران در باره زنجانی هستند تا آن موقع در مورد شرکت ها، طرح ها و سرمایه های زنجانی اظهار نظر کنند و یا تصمیمی بگیرند.

رسانه های تاجیکستان، زنجانی را از سهامداران عمده شرکت بزرگ اقتصادی ˈکانت - گرپ تاجیکستانˈ می دانند که شرکت های بسیاری از جمله ˈکنت تعمناتˈ ،ˈکنت - ترستˈ، ˈ آسیا اکسپرس ایر لاین ˈ و ˈکنت ساختمانˈ را در زیرمجموعه خود دارد.

بانک ملی تاجیکستان دو روز پیش به رسانه های محلی اعلام کرد که هیچ گونه ارتباطی با بابک زنجانی، میلیاردر ایرانی، نداشته است.

عبدالغفار قربان اف، مسوول دفتر مطبوعاتی بانک ملی تاجیکستان در آخرین روز سال 2013 در گفت وگو با خبرنگاران گفت، سندی که برای نشان دادن ارتباط میان میلیاردر ایرانی و بانک مذکور توسط زنجانی به پارلمان ایران ارائه شده، جعلی است.

هفته گذشته از طریق برخی رسانه ها اعلام شد که بابک زنجانی بدهی بیش از دو میلیارد دلاری خود به وزارت نفت ایران را از طریق بانک ملی تاجیکستان پرداخت کرده است.

رسانه های تاجیکستان همچنین به نقل از بابک زنجانی نوشته اند که وی دارای بیش از 70 شرکت ،از جمله شرکت هولدینگ توسعه سورینت قشم، ˈاولین بانک سرمایه گذاری اسلامیˈ(First Islamic Investment Bank) در مالزی، سهامدار شرکت هواپیمایی انور ترکیه، مؤسسه مالی اعتباری در امارات و بانک ارزش تاجیکستان است.

او همچنین شرکت هایی در دبی، ترکیه و تاجیکستان دارد.