کد خبر: ۲۲۲۷۰
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۳۹۱

اتفاقی مهمتر از توافق هسته‌ای: ارتباط دوباره ایران و آمریکا امکان پذیر شد

چندین سال روزنامه فوق‌محافظه‌کار کیهان هرگونه رابطه با آمریکا را رد می‌کرد. حالا به هر کس که سد راه این ارتباط شود حمله می‌کند.
نشریه «المجله» عربستان سعودی نوشت: این روزها اتفاقات جدیدی در ایران می‌افتد، مردم امیدوار شده‌اند. انتخاب روحانی این نوید را به مردم داد که انزوای بین‌المللی می‌تواند پایان یابد. در عرض چند هفته، دولت ایران سیاست هشت سال اخیر خود را کنار گذاشت و با آمریکا نشست کرد و به توافق رسید.

به گزارش سرویس بین الملل تیک Tik.ir،‌ چندین سال روزنامه فوق‌محافظه‌کار کیهان هرگونه رابطه با آمریکا را رد می‌کرد. حالا به هر کس که سد راه این ارتباط شود حمله می‌کند.

حسین شریعتمداری، سردبیر کیهان شخصا سرمقاله‌های روزنامه را دیکته می‌کند. نخبگان محافظه‌کار و همچنین افراد معتدل‌تر اکنون به دنبال رابطه هستند. در زمان خاتمی تلاش برای هرگونه تغییر با مخالفت تندروها مواجه می‌شد. او شکست‌خورد و مقام خود را ترک کرد. اما روحانی از حمایتی برخوردار است که خاتمی از آن محروم بود.

هم ایرانی‌ها و هم آمریکایی‌ها نیاز به یک توافق داشتند. روحانی می‌بایست به مخالفانش نشان می‌داد که سیاست جدیدش ارزش دارد. اوباما باید ثابت می‌کرد مذاکره با ایران کار می‌کند و تندروهای آمریکا در کنگره را که خواهان تحریم‌های بیشتر علیه ایران هستند آرام کند.

ایرانی‌ها می‌خواهند به هر قیمتی شده از تحریم‌های بیشتر جلوگیری کنند. آنها پای میز مذاکره آمدند چون حسن نیت داشتند. تحریم‌ها علیه نفت و صنعت بانکی ایران، به اقتصاد این کشور ضربه زده بود. مردم ی‌خواهند روحانی تحریم‌ها را بردارد تا بتوانند زندگی عادی خود را دوباره ادامه بدهند.

به نظر می‌رسد هدف همین باشد، حتی اگر لازم باشد با آمریکا مذاکره کند.

اواخر سال ۲۰۰۹، ویلیام برنز، معاون وزارت خارجه آمریکا با سعید جلیلی مذاکره‌کننده هسته‌ای وقت ایران دیدار کرد اما پس از مذاکرات ایران این دیدار را انکار کرد. رسانه‌های ایران سکوت کردند. پس از آخرین دور مذاکرات ژنو، حتی کیهان هم تصویر جان کری وزیر امور خارجه آمریکا را که روبروی وزیر خارجه ایران نشسته در صفحه اول چاپ کرد. ایرانی‌ها حالا با آمریکا توافق کرده و رسانه‌ها هم آن را مخابره می‌کنند.

مذاکره با ایران برای آمریکا هم مهم بود. نیک برنز، که در زمان کاندولیزا رایس معاون روابط سیاسی وزارت خارجه آمریکا بود، رابطه با ایران را غیرعادی‌ترین رابطه‌ای آمریکا با هر کشور دیگری می‌داند. او می‌گوید، آمریکا در طول جنگ سرد سفارت‌هایش را هم در مسکو و هم در پکن حفظ کرد اما سه دهه با ایران، که یکی از قدرتمندترین کشورهای خاورمیانه است، حرف هم نزد. ضروری است که قبل از در نظر گرفتن هر گزینه دیگری خط دیپلماسی تا آخر طی شود.

حرف او درست بود. اگر مذاکرات شکست می‌خورد تمام گزینه‌های دیگر بد بود. مردم آمریکا دیگر جنگ نمی‌خواهند. هیچ‌کس یک عراق دیگر نمی‌خواهد. حالا چیزی بسیار مهمتر از توافق اولیه هسته‌ای ممکن شده: ارتباط دوباره ایران و آمریکا. راحت نخواهد بود. اما پس از سی سال امکانش بالاخره بوجود آمده است.