کد خبر: ۲۲۳۶۸۱
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۹۴

بلوغ زودرس کشنده است!

بلوغ طبیعی در سن خاصی اتفاق می افتد که اگر بلوغ زودتر از آن اتفاق بیفتد آن را بلوغ زودرس می نامند. بلوغ زودرس کشنده است! این مطلب را بخوانید تا همه چیز را بدانید.

بلوغ طبیعی در چند سالگی است؟
به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ بلوغ طبیعی دوره‌ای است که طی آن صفات ثانویه جنسی به‌وجود می‌آیند و فرد توان باروری پیدا می‌کند. تغییرات فیزیکی در دوران بلوغ، نتیجه‌ مستقیم یا غیرمستقیم بلوغ غده هیپوتالاموس در دستگاه عصبی مرکزی، تحریک اعضای جنسی و ترشح هورمون‌های جنسی است.

اما بلوغ زودرس براساس تعریف‌های اپیدمیولوژیک ظاهر شدن علائم بلوغ ‌از نظر فیزیکی و هورمونی زیر 8 سال در دختران و زیر 9 سال در پسران است. این روزها با تغییری که در ساختار زندگی شهری صورت گرفته و با توجه به پیشرفت‌هایی که در زندگی اجتماعی به‌وجود آمده بلوغ زودرس در دختران سفیدپوست زیر 7 سال و در سیاه‌پوستان زیر 6 سال تعریف شده است. این سن در مورد شروع بلوغ است چون همان‌طور که می‌دانید بلوغ دوره‌ای چند ساله دارد.

بلوغ معمولا در دختران بین سنین ۸ تا ۱۳ سال و در پسرها بین سنین ۹ تا ۱۴ سال آغاز می‌شود. پزشکان بلوغ زودرس را زمانی تشخیص می‌دهند که به دلایلی نامعلوم، این روند طبیعی زودتر آغاز شود و با رشد استخوان و جهش رشدی همراه باشد. بلوغ زودرس در دخترانی که قبل از سن ۷ سالگی و پسرانی که قبل از سن ۹ سالگی نشانه‌های مهم بلوغ در آنها دیده شود، تشخیص داده می‌شود. تقریبا ۱ کودک از میان ۵ هزار کودک به بلوغ زودرس دچار می‌شود.

علل نگران کننده بلوغ زودرس
موارد زیر برخی از این مشکلات پزشکی هستند:
تومورها و انباشتگی غیرطبیعی سلول‌های گوشتی که اغلب خوش‌خیم هستند؛

آسیب مغزی که می‌تواند ناشی از جراحی یا ضربه به سر باشد که سبب می‌شود توازن هورمون‌ها به‌هم بریزد؛
التهاب مغز که گاهی اوقات از عفونت ناشی می‌شود.

این فهرست می‌تواند نگران‌کننده باشد، اما به‌خاطر بسپارید که تنها در موارد بسیار کمی بلوغ زودرس مرکزی در بین پسران، به‌دلیل مشکلات پزشکی اتفاق می‌افتد. وقوع بلوغ زودرس مرکزی بر اثر مشکلات پزشکی در دختران نیز بسیار نادر است. در دختران ۸۰ تا ۹۰ درصد موارد علت بلوغ زودرس مرکزی بدون علت است ولی در پسران ۵۰ درصد موارد بدون علت و ۵۰ درصد ضایعه‌ای در سیستم عصبی مرکزی وجود دارد. ضایعات سیستم عصبی مرکزی که باعث بلوغ زودرس مرکزی می‌شوند شامل: تومورهای سیستم عصبی مرکزی، هامارتوم (خال) هیپوتالاموس آنسفالیت، آنسفالوپاتی پابر جا، آبسه مغز، گرانولوم سلی یا گرانولوم سارکوئید، ضربه به جمجمه، هیدروسفالی، کیست آراکنوئید، می‌لومننگوسل، ضایعات، عروقی و پرتودرمانی جمجمه می‌باشد.

بلوغ زودرس کشنده است!
بلوغ زودرس در دختران شایع‌تر از پسران است اما معمولا علت پاتولوژیک ندارد. این در حالی است که در پسران وقتی علائم بلوغ زودرس مشاهده می‌شود این نگرانی ایجاد می‌شود که اتفاق بیمارگونه‌ای در حال وقوع است. گاهی بلوغ در شرایطی آغاز می‌شود که فرد دچار تومور مغزی است یا آنسفالی مغزی دارد. این آسیب‌های مغزی باعث می‌شود تغییرات هورمونی که آغازکننده بلوغ است زودتر ایجاد شود که به آن بلوغ ثانویه یا مرضی می‌گویند. عفونت‌های مغزی، ضربه‌های مغزی، تومور مغزی و مصرف داروهای استروژن و آندروژن قبل از بلوغ از مهم‌ترین عوامل بیمارگونه بلوغ زودرس در پسران است و به همین دلیل بروز بلوغ زودرس در پسران باید جدی گرفته شود و هر چه زودتر بررسی‌های لازم انجام شود.

علل دیگر بلوغ زودرس
در پسران: انواع هیپرپلازی مادرزادی آدرنال (بزرگ شدن مادرزادی غده قوق کلیه) از نوع کمبود- ۲۱ هیدروکسیلاز و کمبود -۱۱هیدروکسیداز از علل نسبتاً شایع‌تر بلوغ زودرس محیطی هستند.

تومورهای مترشحهHCG در سیستم عصبی مرکزی (ژرمینوما، تراتوما، کوریواپتیلیوما) و خارج از سیستم عصبی مرکزی شامل (هپاتوما، تراتوما و کوریوکارسینوما، سرطان‌های آدرنال، آدنوم سلولهای لیدیک بیضه، تستوتوکسیکوز فامیلی و سندرم مقاومت به کورتیزول) است.

در دختران:کیستهای اتونوم (خودکار) تخمدان شایع‌تر هستند. سایر علل شامل نئوپلاسمهای (سرطان‌های) مترشحه استروژن در تخمدان و آدرنال و سندرم پوتز جگر است.

در هر دو جنس: در هر دو جنس، سندرم مک کون آلبرایت، کم کاری غده تیروئید و تماس اتفاقی با استروئیدهای گنادی (جنسی) با منشاء خارجی، می‌تواند باعث بلوغ زودرس شونددرضمن بلوغ زودرس محیطی درمان نشده می‌تواند با افزایش سن استخوانی باعث بلوغ زودرس مرکزی شود.