کد خبر: ۲۲۳۷۹۳
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۰۷

ادعای توافق اسرائیل و روسیه بر سر سوریه

از سال 1974میلادی، مرز بین اسرائیل و سوریه یکی از مرزهای آرام در خاور میانه بود. یکی از دلایل این امر، وجود حصار یک متری بود که از به اصطلاح «تپه‌ی الصیحات» در شمال آغاز می‌شد و تا 50 کیلومتری جنوب شرقی ادامه داشت.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ با این حال، با وقوع تحولات در سوریه و به ویژه در یک سال اخیر شاهد تحولات عمده ای در نقاط مرزی سوریه و رژیم اسرائیل بوده ایم. به طوری که، این رژیم بارها اعلام کرده است که ارتش سوریه با حمایت و حضور نیروهای ایران در حال برهم زدن توافقات خطوط مرزی است.

در همین راستا، اسرائیل برای دور کردن ارتش سوریه و نیروهای تحت هدایت ایران به اهرم های زیادی متوسل شده است؛ تهدید و راه اندازی حملاتی علیه مواضع ارتش سوریه و گروه های مقاومت یکی از اهرم های فشار اسرائیل برای دور کردن آن ها از مرزهای خود بوده که نتیجه مشخصی برای آن رژیم نداشته است.

یکی دیگر از اهرم های تل آویو برای دور کردن نیروهای ارتش سوریه از مرزها، مذاکره و همکاری با روس ها است. در این رابطه، وبسایت «تایمز اسرائیل» گزارش داد که گروه های مطالعاتی روسی-اسرائیلی به دنبال توافق مجدد بر سر مناطق بدون سکنه، نواحی غیرنظامی شده و استقرار نیروهای مرزی هستند.

طبق گزارش تایمز اسرائیل، اسرائیل و روسیه در حال مذاکره در مورد بازگشت قریب الوقوع نیروهای رژیم سوریه به منطقه مرزی در ارتفاعات جولان بوده اند؛ گزارش ها حاکی از آن است که آن ها به دنبال ترسیم مجدد خطوط مرزی 1974 هستند.

این رسانه های اسرائیلی در ادامه نوشت: علاوه بر مذاکرات بین موسسات امنیتی هر کشور، گروه های کاری در اسرائیل و روسیه در حال مطالعه روی مسائلی چون زمین مناطق بدون سکنه، نواحی غیرنظامی شده و استقرار نیروهای مرزی اسرائیل و سوریه در دو طرف مرز هستند.


در ماه‌های اخیر، حکومت اسرائیل همواره نسبت به حضور ایران در سوریه ابراز نگرانی کرده و بارها اعلام کرده در صورت عدم عقب نشینی نیروهای ایران از این مناطق، حملات گسترده ای را آغاز خواهد کرد.

در همین راستا، اخیر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته بود که تنها نیروهای بشار اسد می‌توانند حضور نظامی در مرزهای سوریه داشته باشند. لاوروف در گفتگو با خبرگزاری بین المللی روسیه در این مورد افزود: «مطمئناً که همه نیروهای غیر سوریه به گونه متقابل باید برداشته شوند. این باید یک روند دوجانبه باشد. این حالت که تنها نمایندگان نیروهای مسلح سوریه در سمت بخش‌های مرزی این کشور مستقر شوند، باید نتیجه همین کار باشد».

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز گفته است که هدف نهایی کشورش عدم حضور ایران در سوریه است. به بیان نتانیاهو اسرائیل به توافق‌های جزئی علاقه ندارد، بلکه هدف آن حذف ارتش ایران از همه سوریه است.

یوسی میکیلبرگ، استاد روابط بین المللی در دانشگاه ریگنتس لندن و همکار تحقیقاتی «چتم هاوس» می‌گوید در حالی که تنش میان ایران و اسرائیل اوج می‌گیرد، روسیه امیدوار است که این دو کشور را از درگیری در جنگ سوریه دور نگهدارد.

یوسی میکیلبرگ در گفتگو با دویچه وله بیان کرد: «روس‌ها نمی‌خواهند که سوریه به میدان جنگ میان ایران و اسرائیل مبدل گردد. این از منافع روسیه منحرف می‌شود. روس‌ها دوست عالی ایران نیستند. منافع مشترک روسیه با ایران در آن است که اسد را در قدرت نگهدارند. این به همین دلیل است».
*تابناک