کد خبر: ۲۲۳۸۲۳
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۲۵

ترامپ پیشنهاد پوتین برای «مبادله مظنونان» را رد کرد / سنا هم تحویل مقام‌های سابق آمریکا به یک کشور دیگر، برای بازجویی را ممنوع کرد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با تغییر موضع نسبت به گفته‌هایش در فنلاند، با پیشنهاد ولادیمیر پوتین برای در اختیار گذاشتن چند شهروند آمریکایی برای بازجویی در مسکو در برابر اجازه بازجویی از ۱۲ افسر روس متهم به مداخله در جریان انتخابات آمریکا، مخالفت کرد. در تحولی جدید سناتورهای کنگره آمریکا در اجماعی فراحزبی به لایحه‌ای رای دادند که طی آن در اختیار گذاشتن مقام‌های سابق ایالت متحده برای بازجویی در یک کشور دیگر را ممنوع می‌کند.


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با تغییر موضع نسبت به گفته‌هایش در فنلاند، با پیشنهاد ولادیمیر پوتین برای در اختیار گذاشتن چند شهروند آمریکایی برای بازجویی در مسکو در برابر اجازه بازجویی از ۱۲ افسر روس متهم به مداخله در جریان انتخابات آمریکا، مخالفت کرد. در تحولی جدید سناتورهای کنگره آمریکا در اجماعی فراحزبی به لایحه‌ای رای دادند که طی آن در اختیار گذاشتن مقام‌های سابق ایالت متحده برای بازجویی در یک کشور دیگر را ممنوع می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با تغییر موضع نسبت به گفته‌هایش در فنلاند، با پیشنهاد ولادیمیر پوتین برای در اختیار گذاشتن چند شهروند آمریکایی برای بازجویی در مسکو در برابر اجازه بازجویی از ۱۲ افسر روس متهم به مداخله در جریان انتخابات آمریکا، مخالفت کرد.

مخالفت ترامپ با این پیشنهاد در حالی روز پنجشنبه (۱۹ ژوئیه - ۲۸ تیر) اعلام شد که او پیش‌تر در کنفرانس خبری پس از دیدار خود با ولادیمیر پوتین در فنلاند، از پیشنهاد رئیس‌جمهور روسیه برای تشکیل کمیته مشترک میان بازجویان روس و آمریکایی برای رسیدگی به پرونده ادعایی مداخله روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ تحت عنوان "پیشنهادی بی‌نظیر" یاد کرده بود.

در پی این اظهارات، ولادیمیر پوتین، ضمن حمله به منتقدان دیدار هلسینکی پیشنهاد کرده بود که اگر سیستم قضایی آمریکا خواستار بازجویی از ۱۲ افسر اطلاعاتی ارتش روسیه است، مسکو هم تمایل دارد که از چند امریکایی از جمله سفیر سابق آمریکا در روسیه بازجویی کند.

کاخ‌سفید پیش از اعلام مخالفت آقای ترامپ با این پیشنهاد گفته بود به "خواسته کرملین رسیدگی" می‌کند اما ظهر امروز اعلام کرد که رئیس‌جمهور با آن "مخالفت" کرده است.

همزمان پیشنهاد ولادیمیر پوتین برای بازجویی متقابل از شهروندان آمریکایی موجب خشم سیاست‌مداران در واشنگتن شده است.

سارا هوکابی سندرز، سخنگوی کاخ‌سفید، روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: "این یک پیشنهاد بود که ارادتمندانه از سوی رئیس‌جمهور پوتین طرح شد اما آقای ترامپ با آن مخالفت کرد".

خانم سندرز در ادامه گفته امیدوار است رئیس‌جمهور روسیه با ارجاع ۱۲ شهروند روس به آمریکا "زمینه را برای رسیدگی قضایی به اتهامات آنها و اثبات گناه‌کاری یا بی‌گناهی آنها فراهم کند".

محتوای پیشنهاد پوتین این بوده که کرملین با بازجویی ۱۲ شهروند خود که در جریان تحقیقات بازرس رابرت مولر در ارتباط با دخالت ادعایی آنها در انتخابات نوامبر دو سال پیش به دادگاه معرفی شده‌اند، موافقت خواهد کرد به شرطی که آمریکا هم اجازه دهد چند شهروند این کشور که مسکو آنها را متهم به "فعالیت های غیرقانونی" در خاک روسیه کرده، از سوی بازرسان روسیه بازجویی شوند.

بیل برائودر، تاجر و از منتقدان جدی ولادیمیر پوتین که سالها در روسیه زندگی و کار کرده، یکی از کسانی است که مسکو به دنبال بازجویی از اوست. بازرسان روسیه آقای برائودر را به فساد مالی و فرار مالیاتی متهم می‌کنند اما خود او می گوید کرمیلین بابت نقش او در رسوایی دولت روسیه در جریان قضیه فرزندخواندگی کودکان روس در آمریکا عصبانی است.

او صبح امروز به بی‌بی‌سی و رادیو ان‌پی‌آر آمریکا گفت: "خوشحالم که آقای ترامپ من را تحویل پوتین نمی‌دهد اما همزمان متعجبم که چرا در همان دیدار فنلاند با این پیشنهاد مخالفت نشده... ضمنا من سال‌هاست که دیگر شهروند بریتانیا شدم و آمریکایی محسوب نمی‌شوم و اگر آقای پوتین مرا می‌خواهد باید با ترزا می، نخست وزیر بریتانیا صحبت کند که البته گمان کنم خانم می بر سر قضیه سم نواچوک حرفهای زیادی برای گفتن به آقای پوتین دارد."

کرملین همچنین به دنبال بازجویی از مایکل مک‌فاول، سفیر سابق آمریکا در روسیه و از منتقدان جدی پوتین است.

درخواست بازجویی از یک سفیر سابق می‌تواند ناقض قوانین و مناسبات جا افتاده بین‌المللی تلقی شود که یک دیپلمات خارجی را واجد مصونیت قضایی در کشور میهمان می‌داند.

در تحولی جدید سناتورهای کنگره آمریکا در اجماعی فراحزبی به لایحه‌ای رای دادند که طی آن در اختیار گذاشتن مقام‌های سابق ایالت متحده برای بازجویی در یک کشور دیگر را ممنوع می‌کند.

این لایحه که روز پنجشنبه با ۹۸ رای موافق و بدون هیج رای مخالفی در سنا تصویب شد در حمایت از مایکل مک‌فاول، سفیر سابق آمریکا در روسیه و از منتقدان جدی پوتین است که گفته شده کرملین او را به "فعالیت های غیرقانونی" در خاک روسیه متهم کرده و خواستار استرداد او برای حضور در دادگاه شده است.

مک‌فاول دقایقی بعد از این رای در توییتر از حمایت سناتورهای کنگره کشورش تشکر کرد.