کد خبر: ۲۲۳۸۵۶
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۸۱

ممنوعیت کشت برنج در ۱۴ استان کشور

وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به ممنوعیت کشت برنج در ۱۴ استان کشور و مجوز کشت صرفا در دو استان گیلان و مازندارن درباره این ممنوعیت توضیح داد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ وزارت جهاد کشاورزی درباره انتشار خبری با عنوان «ممنوعیت کشت برنج؛ تکرار تجربه‌ای شکست خورده» اعلام کرد: براساس مصوبه کارگروه ملی «سازگاری با کم آبی»، هیئت وزیران در جلسه مورخ ۶/۱۲/۹۶ پیشنهاد تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم آبی را تصویب و در اسفند ماه سال ۹۶ کنترل سطح زیر کشت بهاره و زمستانه و اعمال محدودیت یا ممنوعیت کشت برنج (خارج از استان‌های گیلان و مازندران) با توجه به محدودیت‌های منبع آبی در حوزه‌های آبریز را به جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، و پنج عضو دیگر این کارگروه ابلاغ کرده، ضمن اینکه تشکیل این کارگروه با توجه به شرایط کاهش منابع آبی کشور انجام شده است.

این ممنوعیت در ۱۴ استان اعلام شده و صرفا در دو استان گیلان و مازندران اجازه کشت داده می‌شود.

کشت جایگزین نیز همزمان پیشنهاد شده است و در استان پرآبی مثل گلستان، به‌جای برنج، سویا و پنبه برای کشت پیشنهاد داده شد. همچنین، در راستای مقابله با خشکسالی در استان‌های جنوبی کشور که تبخیر آب در آن‌ها زیاد است، به‌جای برنج، کشت کینوا، ارزن و کنجد برای کشت پیشنهاد شد که نسبت به برنج محصولاتی کم‌آب‌بر هستند و حتی در زمین‌های درجه سه هم کشت می‌شوند. ارزن به دلیل نیاز کم به آب سطحی و زیرسطحی حتی به‌صورت دیم هم کشت می‌شود؛ لذا معیشت کشاورزان با این ممنوعیت به تمامی از بین نرفته است، چرا که با کشت جایگزین تا حدود ۸۰ درصد درآمد قبلی جبران می‌شود. بنابر این، ادعای تعطیل کردن تولید غذا و معیشت کشاورزان حرفی غیرمنطقی است.

بدیهی است که در شرایط کم آبی کشاورزان چگونه انتظار دارند که همانند سال‌های پرآبی، به کشت محصولات آب بر ادامه دهند در حالیکه کشت جایگزین با آب بری کمتر، امکان پذیر است.

ضمناً این ممنوعیت برای موارد توسعه‌ای انجام شده است و با کشت‌های جدید مقابله شده است. لیکن در مواردیکه امکان گسترش کشت وجود نداشته است و یا از منابع آبی زیرزمینی استفاده نمی‌شود، حدالامکان جلوگیری نشده است تا معیشت کشاورزان منطقه حفظ گردد.

در زمینی که به‌لحاظ توان تولید محصول، حائز رتبه یک و یا رتبه دو باشد می‌توان برنج کاشت. در زمینی که می‌توان محصول پرآبی مثل برنج کشت کرد حتما محصولی مثل ارزن، کلزا و یا کینوا هم به عمل می‌آید.
*مهر