کد خبر: ۲۲۳۸۸
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۷۵۳

فتح الله گولن؛‌ مردی که اردوغان و دولتش را بهم ریخت!

نفوذ جنبش وابسته به فتح الله گولن در ترکیه قابل ملاحظه است به طوری که باعث جنگ قدرت بین دولت و جنبش او در بالا ترین سطوح نهادها شده است.
فرانس 24 نوشت: نفوذ جنبش وابسته به فتح الله گولن در ترکیه قابل ملاحظه است به طوری که باعث جنگ قدرت بین دولت و جنبش او در بالا ترین سطوح نهادها شده است.

به گزارش سرویس بین الملل تیک Tik.ir،‌دولت ترکیه در نظر دارد مراکز آموزشی را که اکثرا از آموزشگاههای باکیفیت آماده سازی کنکور هستند، تعطیل کند.

دولت ترکیه یک چهارم این آموزشگاهها را به فتح الله گولن وابسته می داند.

فتح الله گولن در راس گروهی مذهبی است که میلیون ها طرفدار دارد. وی در اواخر دهه 1990 تحت پیگرد قانونی قرار گرفت و پس از آن به آمریکا رفت.

به گفته مسئول یکی از مراکز وابسته به گولن، علت آنکه این آموزشگاهها برای دولت دردسر ساز شده اند این است که ، باعث جذب طرفداران بیشتری به سمت جنبش «خدمت » وابسته به گولن می شود.

فاروق آردیج مشاور آموزشی مدارس فم گفت :« دانش آموزان با تحصیل در آموزشگاههای ما متوجه فلسفه واقعی جنبش ما می شوند. آنان نهایتا آموزگاران را الگوی خود برمی گزینند و می کوشند در زندگی همانند آنان رفتار کنند. آنان می توانند از این گونه رفتارها الهام بگیرند.»

جنبش گولن شبکه ای آموزشی بین المللی دارد که بیش از هزار و دویست مدرسه در صد و چهل و پنج کشور جهان به آن وابسته است. این جنبش هر سال بازیهای المپیک فرهنگ ترک را برگزار می کند و به بهترین دانش آموزان خارجی خود جایزه می دهد.

مخالفان این آموزشگاهها می گویند این اقدامی استعمار گرایانه به شمار می رود. معاون فتح الله گولن در ترکیه این اتهامات را رد می کند.

مصطفی یسیل رئیس بنیاد خبرنگاران و نویسندگان گفت :« جهانی که همه در آن یک مذهب، یک فرهنگ، یا یک رنگ پوست را داشته باشند، وجود ندارد و نباید وجود داشته باشد. ما باید از اختلافهایی که خداوند ایجاد کرده است، محافظت کنیم.»

به رغم این گفتمان در حمایت از رواداری، فتح الله گولن به علت نفوذ برخی از هوادارانش در دستگاههای امنیتی و قضایی حکومت، باعث نگرانی شدید شده است.

گفته می شود جنبش وابسته به گولن از این سلطه خود استفاده کرده تا رقبای خود را حذف کند و گاه برخی ها را به اتهامات واهی بازداشت می کند.

برای نخستین بار دولت ترکیه این قدرت را آشکارا محکوم کرده و فریاد توطئه سرداده است چرا که ماه گذشته شماری از نزدیکان نخست وزیر به اتهام فساد بازداشت شدند.

پایان ائتلاف بین دولت محافظه کار اسلامگرا و جنبش فتح الله گولن به علت پدید آمدن منافع ضد و نقیض صورت گرفته است.

احمد شیک خبرنگار مستقل ترک گفت :« سازمانهای مخفی، ارتش، پلیس ، دستگاه قضایی، ارکان تشکیلات امنیتی کشور ترکیه به شمار می روند. مدیریت این دستگاهها به معنای داشتن قدرت واقعی است و اکنون جنگ برای این قدرت در پیش گرفته شده است. »

این جنگ چند هفته پیش از برگزاری انتخابات شهرداریها شدت بیشتری گرفته است. پس از انتخابات نفوذ واقعی جنبش وابسته به گولن در بازیهای سیاسی ترکیه مشخص خواهد شد.