کد خبر: ۲۲۴۶۸۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
«اسمارت فورفور» کوچک ترین و نُقلی ترین خودروی وارداتی به ایران است. سال پیش با قیمت تقریبی ۱۲۰ میلیون تومانی دست به دست می شد اما حالا و بعد از نوسانات شدید قیمت ارز در چند ماه اخیر، قیمت نجومی ۳۱۰ میلیون تومانی پیدا کرده است! که این یعنی هر متر طول از این ماشین حدود ۸۹ میلیون تومان برای مالک آب می خورد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ این «اسمارت فورفور» است. کوچک ترین و نُقلی ترین خودروی وارداتی به ایران. یک مینی هاچ بک شهری با فقط ۳۴۹۵ میلی متر طول. این خودرو، یک سال پیش با قیمت تقریبی ۱۲۰ میلیون تومانی دست به دست می شد اما حالا و بعد از نوسانات شدید قیمت ارز در چند ماه اخیر، قیمت نجومی ۳۱۰ میلیون تومانی پیدا کرده است! که این یعنی هر متر طول از این ماشین حدود ۸۹ میلیون تومان برای مالک آب می خورد.



نکته تامل برانگیز اینجاست که حدود یک دهه قبل و در اواسط دهه هشتاد خورشیدی، کوچک ترین خودروی لوکس وارداتی به ایران یعنی مرسدس بنز A-Class با ۳۸۸۳ میلی متر طول، قیمت ۵۱ میلیون تومانی داشت که این یعنی هر متر طول از این خودرو (با برند مرغوب تر و تجهیزات بیشتر) فقط ۱۳ میلیون تومان ارزش داشت!

و جالب تر اینکه طویل ترین خودروی سواری وارداتی به کشور یعنی مرسدس بنز S500L (اتاق لانگ) با ۵۲۰۹ میلی متر طول، آن روزها قیمت ۳۰۰ میلیون تومانی داشت. به این معنا که هر متر طول S500L حدود ۵۷ میلیون تومان ارزش داشت. اما حالا بعد از گذشت یک دهه، برای خرید هر متر طول از یک مینی هاچ بکِ نه چندان مطرح با قوای محرکه ضعیف باید ۸۹ میلیون تومان پول شمرد. یعنی دو برابر قیمت کل برخی خودروهای لوکس در اواسط دهه هشتاد!

«در مورد اسمارت فورفور» گفتنی آنکه این خودرو به صورت موتورعقب طراحی شده و مجهز به یک پیشرانه ۳ سیلندر ۱۲ سوپاپه با حجم ۸۹۸ سی سی بوده که می تواند ۸۹ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتون متر گشتاور را تولید کرده کند. ارقامی نه چندان دلچسب برای یک خودروی ۳۱۰ میلیون تومانی.

به نظر می رسد که دیگر حساب و کتاب بازار خودروی ایران از دست همگان دررفته است. بازاری که ارزش هر اسب بخار قدرت، هر کیلوگرم وزن و هر متر طول از خودروهای مختلف به چنان اعداد و ارقامی رسیده که با هیچ چرتکه و ماشین حسابی قابله محاسبه نیستند. هستند؟!
نام:
ایمیل:
* نظر: