کد خبر: ۲۲۴۸۷
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۵۱

قشقاوی: ایران در دیپلماسی عمومی ضعیف عمل کرده است

معاون کنسولی، پارلمان و امور ایرانیان خارج از کشور وزیر امور خارجه با اشاره به نداشتن برنامه برای دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور، گفت: اگر برنامه‌ای داشته باشیم که دانشجویان ایرانی خارج از کشور، همکلاسی‌ها‌ و اساتید خود را توجیه کنند، یعنی در دیپلماسی عمومی تلاش ویژه‌ای می‌کردیم اما متاسفانه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه ضعیف عمل کرده است.

به گزارش ایسنا، حسن قشقاوی در مراسم نخستین هم‌اندیشی دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور ضمن تشکر از برگزاری این هم‌اندیشی، گفت: انتظار دستگاه دیپلماسی کشور از دانشجویان خارج کشور، تاثیر در همین دیپلماسی عمومی است.

وی افزود: ایران از سال‌ها پیش و از زمان شاه با اهداف متغیری به دنبال این بوده که به تکنولوژی هسته‌ای دست پیدا کند و در زمانی خود آمریکایی‌ها از این خواسته ایران حمایت می‌کردند.

قشقاوی با بیان اینکه از نظر جامعه بین‌الملل، رژیم صهیونیستی متجاوز است، افزود: این رژیم عضو NPT نیست و تاکنون هیچ بازرسی‌ای از تاسیسات هسته‌ای آن نشده است و بنا به اعتراف پرز، 200 بمب هسته‌ای دارد و هر گاه در خصوص مسائل هسته‌ای این کشور از اروپاییان سئوال می‌شود، سکوت می‌کنند.

وی افزود: داشتن چرخه سوخت هسته‌ای را حق خود می‌دانیم و همه دنیا نیز بر این عقیده است؛ ولی تحریم‌ها علیه کشور صادر شد.

معاون کنسولی وزیر امور خارجه تاکید کرد: تردیدی نداریم که پشت تحریم‌های صورت گرفته، دیپلماسی عمومی قرار گرفته است، یعنی دیپلمات‌هایی که این تحریم‌ها را وضع کرده‌اند، از احزاب پارلمانی هستند که از مردم رای گرفته‌اند و باید سیاست خارجی آنها را توده‌های مردم قبول داشته باشند.

قشقاوی افزود: اگر جوانان کشورهای مختلف در دانشگاه بگویند که به کشور ایران ظلم شده و اگر دانشجوی ایرانی مشغول به تحصیل در خارج از کشور همکلاسی خود را تفهیم کند، می‌رسیم به عدم رای‌آوری تحریم‌ها علیه ایران و این یعنی دیپلماسی عمومی که متاسفانه جمهوری اسلامی در آن ضعیف عمل کرده است.

وی ادامه داد: حضور پنج میلیون ایرانی که اگر هر کدام چهار دوست داشته باشند، جمعیت 20 میلیونی را تشکیل می‌دهند، می‌تواند موجی در دیپلماسی راه بیندازد. چطور به خود اجازه می‌دهند تعدادی رشته تحصیلی را تحریم کنند، در صورتی که حق توسعه علمی برای همه وجود دارد. باید در مورد دیپلماسی عمومی توسط شما دانشجویان مشغول به تحصیل در خارج کشور تلاش بیشتری صورت بگیرد.