کد خبر: ۲۲۵۰۶
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۳۱

اردوغان : توطئه گران قصد کودتای قضایی در ترکیه را دارند

ˈ رجب طیب اردوغان ˈ نخست وزیر ترکیه بار دیگر رخدادهای اخیر در این کشور را توطئه ای علیه ثبات و آینده ترکیه خواند و گفت : ئوطئه گران قصد کودتای قضایی در ترکیه را دارند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از منابع خبری ترکیه ، نخست وزیر ترکیه در دیدار با شماری از نمایندگان نهادهای مدنی و رسانه های جمعی طرفدار دولت آنکارا در استانبول ، رخدادهای اخیر در این کشور را توطئه عوامل داخلی و خارجی علیه دولت این کشور عنوان کرد.

وی افزود:توطئه گران در پی سوءقصد به اراده ملی این کشور هستند ، آنها تلاش دارند که یک کودتای قضایی در ترکیه انجام دهند ، این رخدادها آینده و ثبات در این کشور را هدف قرار داده است.

در پی عملیاتی موسوم به فساد و ارتشا توسط پلیس و دادستان استانبول در 17 دسامبر شماری از منتسبان به دولت آنکارا و دو نفر از فرزندان وزرای سابق کابینه و شماری از فعالان اقتصادی به اتهام فساد و رسوایی مالی دستگیر شدند.

نخست وزیر ترکیه افزود : ترکیه از این مشکلات رهایی خواهد یافت و ما اجازه نخواهیم داد که این رخدادها به آینده ترکیه آسیبی وارد کند .

اردوغان همچنین در بخشی ازسخنان خود به برگزاری انتخابات شهرداری ها در ماه فروردین اشاره کرد و گفت این انتخابات یک آزمون برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است.

نخست وزیر ترکیه پیش از این نیز با رد تمامی اتهامات علیه دولتش از ورود دستگاه قضایی ترکیه به برخی مسایل سیاسی در کشور انتقاد کرده و گفته بود : دستگاه قضایی وارد ماجرایی شده که وظیفه اش نیست.

اردوغان مخالفانش را به توطئه علیه دولت متهم کرد و گفت که در این میان در دستگاه های قضایی و پلیس ایادی برخی از توطئه گران نفوذ کرده اند و ادعاها علیه دولت و پرونده سازی ها کار این گروههاست.

نخست وزیر ترکیه بدون اشاره به استعفای سه وزیر و بازداشت فرزندان دو تن از وزرای ابقش در پرونده فساد مالی ، دولت خود را منزه خواند و توضیح داد: با فساد مالی و عاملان آن حتی اگر نزدیکترین فرد به من و دولت باشد، مبارزه می کنیم.

رسوایی مالی در ترکیه که به تعدادی از وزیران و اعضای کابینه این کشور و مقام های انتظامی آن نیز کشیده شده ، وضعیت سیاسی این کشور را بغرنج و پیچیده ساخته است.

شماری از مقامات دولتی ترکیه جماعت نور به رهبری ˈ فتح الله گولن ˈ را عامل ایجاد رخدادهای اخیر در ترکیه عنوان می کنند.