کد خبر: ۲۲۵۱۰
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۷۰

فرمانده نیروی انتظامی: مبارزه با مفاسد اقتصادی با شعار و جنجال امکان پذیر نیست

 فرمانده نیروی انتظامی گفت: مبارزه با مفاسد اقتصادی موضوعی نیست که در کوتاه مدت و با جنجال و هیاهو با آن برخورد کرد بلکه این موضوع نیازمند بکارگیری اقدامات جدی و ضربتی است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، سردار سرتیپ پاسدار«اسماعیل احمدی مقدم» روز یکشنبه در همایش یکروزه معاونین مبارزه با جرایم اقتصادی در سالن فجر نیروی انتظامی افزود: جنجال و هیاهو نگرانی های زیادی در جامعه فراهم می کند و سبب می شود اعتماد مردم نسبت به حاکمیت تضعیف شود از این رو لازم است در خصوص جرایم اقتصادی ریشه ای عمل کنیم.

سردار احمدی مقدم اظهارداشت: باید در موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی اقداماتی تخصصی انجام داد که مبتنی بر شناخت جرم، ادله درست، قانونی و محکم باشد.

وی با بیان این که عمده مقررات اقتصادی کشور به طور مشخص نوسازی نشده و متناسب با شرایط جدید نیست گفت: هرچند نظام بانکداری ما الکترونیکی و رو به توسعه است اما هنوز مقررات اقتصادی ما به روز نیست.

فرمانده نیروی انتظامی افزود: متأسفانه در موضوع مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قوانین ما مربوط به سال 1312 یعنی 80 سال پیش است که تناسبی با زمان فعلی ندارد.

سردار احمدی مقدم با تاکید بر این که باید مقررات اقتصادی ما به روز و جدید شود، خاطرنشان کرد: وقتی این مقررات به روز نشود، قطعا راه را برای متخلفان اقتصادی باز می کند.

وی تصریح کرد: باید با به روز کردن مقررات اقتصادی کشور و متناسب کردن قوانین با شرایط جدید، جلوی متخلفان اقتصادی را بگیریم.

سردار احمدی مقدم با اشاره به ضعف هایی که در نظارت امر قاچاق در کشور وجود دارد، گفت: متأسفانه امروز شاهد کالاهایی در کشور هستیم که در شهرهای مرزی قاچاق به شمار می روند اما این کالاها در تهران به راحتی یافت می شوند که این روند نشان دهنده وجود ضعف هایی در سیستم نظارتی است.

وی در ادامه گفت: خوشبختانه هم اینک نظارت بانک مرکزی بهبود یافته و وجود شبکه های الکترونیکی در شعبه های بانک ها و یا بانک مرکزی سبب شده است که فعالیت های بانک ها به طور دقیق رصد شود.

فرمانده نیروی انتظامی به فعالیت موسسه مالی اعتباری اعتماد ایرانیان اشاره کرد و گفت: این موسسه در تعطیلات نوروزی 150 شعبه به شعبه های خود اضافه کرد و متأسفانه هیچ برخوردی با آنها نشد.

سردار احمدی مقدم گفت: نقص مقررات و خلاءهای قانونی و نقص قوانین موجب می شود این گونه فعالیت های هرمی مانند قارچ به سرعت در حال افزایش باشد و ما شاهد رشد سریع موسسات مالی و صندوق های قرض الحسنه باشیم.

وی افزود: برخی از این موسسات مالی و اعتباری برای سوءاستفاده و بالابردن منافع خود تابلوهای عظیمی در سطح شهر برای معرفی موسسات خود نصب می کنند و یکسری از آنها با مداخله بر بازار پولی و اقتصادی و حمایت از تیم های ورزشی به فکر بالابردن سودهای خود هستند.

سرداراحمدی مقدم اظهارداشت: در اواخر دولت قبلی و طی دو سال گذشته شاهد بودیم که با تعداد قابل توجهی از این موسسات مالی برخورد قانونی صورت گرفت و بسیاری از این موسسات ساماندهی شدند.

وی با تأکید بر این که برخورد با مفاسد اقتصادی به شعار و هیاهو نیاز ندارد، افزود: اراده، فهم و ادارک مشترک از چالش ها و مفاسد اقتصادی و اشتراک نظر روی راهکارها، مهمترین ابزار برای از بین بردن مفاسد اقتصادی در کشور است.

سردار احمدی مقدم به وجود کمیسیون اقتصادی در شورای عالی امنیت ملی در کشور اشاره کرد و گفت: خوشبختانه امروز با فعالیت این نهاد، می توان به ضریب امنیتی لازم دست یافت.

فرمانده نیروی انتظامی به مالیات بر ارزش افزوده و نقش تأثیرگذار آن در عرصه اقتصادی کشور اشاره کرد وگفت: باید نظام مالیاتی ما شفاف و قانونمند باشد و با صاحبان صنوفی که از دادن مالیات برارزش افزوده خودداری می کنند برخورد و مقابله جدی کرد.

سردار احمدی مقدم گفت: امروزه مالیات بر ارزش افزوده یکی از منابع مهم درآمدی و مالیاتی در کشور است ولی به طور کامل این رویه در کشور اجرا نمی شود که باید ساماندهی دقیق و لازم در این خصوص صورت گیرد.

وی با اشاره به مزیت های مالیات بر ارزش افزوده خاطرنشان کرد: اگر در کشور ما اشراف کاملی نسبت به نظام مالیاتی صورت گیرد می تواند جایگزین حتی درآمد نفت باشد.

سردار احمدی مقدم با اشاره به فناوری های مدرن و نرم افزارهای پیشرفته کشورهای مختلف دنیا در نظام مالیاتی اظهارداشت: امروز می توانیم تجربیات خود و دیگر کشورها را رصد کرده و این تجربیات را فرهنگ سازی و اجرا کنیم.

وی گفت: با فراهم شدن سیاست های لازم، زیرساخت های بانکی و مالیاتی در کشور فراهم شده است ولی متأسفانه در بحث مکانیزه کردن گمرک دارای عقب ماندگی هایی هستیم.