کد خبر: ۲۲۵۷۴۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۳۱۴

صخره عجیب و غریب چینی که تخم می‌گذارد! +عکس

صخره‌ای عجیب و غریب در چین وجود دارد که هر ۳۰ سال یکبار روی دامنه آن سنگ‌هایی به شکل تخم‌مرغ رشد کرده و بیرون می‌ریزد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ در نزدیکی روستای گولو (Gulu) در استان گویژو (Guizhou) چین، در دل کوهستان، صخره‌ای وجود دارد که توجه تمام مردم و زمین‌شناسان را به خود جلب کرده است. روی دامنه این صخره، سنگ‌های مسطح، رنگارنگ و از همه جالب‌تر به شکل تخم‌مرغ رشد کرده و بیرون زده است.



این صخره عجیب و منحصر‌به‌فرد، چان دان یا (Chan Dan Ya) نام دارد که مردمان محلی لقب «صخره تخم گذار» را به آن داده‌اند. موردی که برای بازدید‌کنندگان هنوز هم جالب و جذاب است، راز این سنگ‌های تخم‌مرغی شکل است، اما همین راز به چالشی بزرگ برای زمین‌شناسان تبدیل شده است.

این واقعا سنگ شانس است

نمای این صخره بیشتر شبیه به این است که آب نبات‌های گرد از آن بیرون زده‌اند، اما واقعیتی که همه را سر‌در‌گم و بهت‌زده کرده است، فرو ریختن این سنگ‌های آب نباتی بعد از مدت زمان طولانی است. جالب‌تر اینکه ۳۰ سال طول می‌کشد تا این سنگ‌های تخم‌مرغی به خوبی رشد کنند و راه خود را برای بیرون آمدن باز کنند.

بعد از ریختن این سنگ‌های گرد از دل صخره، سنگ‌‌های تخم مرغی جدید رشد می‌کنند و دوباره این فر‌آیند ۳۰ ساله تکرار می‌شود. بازدید‌کنندگان اغلب سنگ‌هایی که روی زمین ریخته شده‌اند را جمع‌آوری می‌کنند و با خود می‌برند، زیرا معتقد هستند برای‌شان شانس و ثروت به ارمغان می‌آورند.

آزمایشات و تحقیقات زمین‌شناسی نشان داده است که ۱۹ فوت (۶ متر) از ارتفاع و ۶۵ فوت (۲۰ متر) از طول این صخره‌ها، حدود ۵۰۰ میلیون سال پیش در دوره کامبرین (Cambrian) شکل گرفته است. جنس این صخره‌ی نا‌هموار از سنگ آهک و رسوبات کلسیم کربنات است، اما جنس این سنگ‌های گرد و بیضی، سخت‌تر از صخره است.

نکته‌ای که تعجب زمین‌شناسان و محققان را برانگیخته است، رشد این سنگ‌های سخت در دل صخره‌ای رسوبی است. سنگی که از دل صخره بیرون می‌آید، دارای جنسی متفاوت از خود صخره است.

توضیح علمی این پدیده

تخم‌مرغ‌هایی که از صخره چان دان یا بیرون آمده، طبق گفته زمین‌‌شناسان پدیده‌ای است که به آن تحجر یا سفت و سخت شدن می‌گویند. همانطور که می‌دانید، نحوه تشکیل سنگ‌های رسوبی به این شکل است که ابتدا مواد معدنی در آب ته‌نشین می‌شوند. این مواد ته‌نشین شده به‌صورت لایه لایه روی یکدیگر قرار می‌گیرند و بدین ترتیب سنگی سخت تشکیل می‌شود.

این سنگ‌ها زمانی شکل می‌گیرند که مواد معدنی در کنار نا‌خالصی‌هایی مانند برگ، پوسته یا حتی فسیل حیوانات وجود داشته باشند، در نهایت مواد به شکل توده‌ای گرد تبدیل می‌شوند. این اتفاق اغلب بعد از رسوب‌گذاری صخره ایجاد می‌شود، بنابراین جنس این توده‌ی متشکل از مواد معدنی با رسوبات متفاوت است.

این سازه‌ها معمولا سخت‌تر از سنگ‌های تشکیل‌دهنده‌ی صخره هستند، به همین دلیل تلاش می‌کنند تا از دورن صخره بیرون آیند. این توضیحات سخت علمی شاید بتواند تا حدودی شما را قانع کند که چرا این صخره همانند یک مرغ، تخم می‌گذارد.