کد خبر: ۲۲۶۱۹۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۲۵

با بهترین قابلیت های جدید اندروید 9 پای آشنا شوید

اندروید ۹ رسما معرفی شد. همین بهانه‌ی خوبی است تا شما را با بهترین قابلیت های جدید اندروید 9 پای (Android 9 Pie) که تا چندی دیگر به گوشی های اندرویدی سازگار می‌رسد، آشنا کنیم.


اندروید ۹ رسما معرفی شد. همین بهانه‌ی خوبی است تا شما را با بهترین قابلیت های جدید اندروید 9 پای (Android 9 Pie) که تا چندی دیگر به گوشی های اندرویدی سازگار می‌رسد، آشنا کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ سال 2018 هستیم و این به معنای عرضه اندروید پای همراه با طیفی از قابلیت های جدید است که می‌تواند از اندروید، سیستم عاملی کارآمدتر و بهتر برای توسعه دهندگان در جهت طراحی اپلیکیشن ها بسازد. شرکت گوگل هفته‌ی جاری رسما از نسخه ی جدید پلتفرم اندروید پرده برداری کرد، همین بهانه‌ی خوبی است تا ما در این مقاله شما را با بهترین قابلیت های جدید اندروید 9 پای آشنا کنیم.

حالا که گوشی‌ها یک ناچ را در بالای نمایشگر خود می‌بینند، اندروید نیز ابزارهایی را برای استفاده در این بخش در اختیار توسعه دهندگان قرار خواهد داد. چه خوشتان بیاید چه نیاید، اگر یک قسمت ناچ در بالای نمایشگر وجود داشته باشد، از طریق نرم افزاری می‌تواند مشکل را حل کرد.

اولین چیزی که توجه شما را به خودش جلب می‌کند، منتقل شدن ساعت به سمت چپ صفحه است، پس حالا می‌دانید که موارد مختلف به اطراف قسمت ناچ منتقل می‌شوند. توسعه دهندگان همچنین قادر به تغییر دادن خودکار ارتفاع نوار استاتوس مبتنی بر چگونگی جایگیری ناچ در بالای نمایشگر هستند. این باعث می‌شود افکت پستی جذف شود. اگر یک اپلیکیشن برای گوشی های تمام صفحه توسعه یافته باشد، توسعه دهندگان می‌توانند یک منطقه در آن را برای قسمت ناچ تعیین کنند تا در آن قسمت هیچ چیزی به نمایش درنیاید.

توسعه دهندگانی که از یک گوشی ناچ برای آزمودن اپلیکیشن خود برخوردار نیستند نیز، گوگل ابزارهایی را طراحی کرده تا بتوانند از طریق نرم افزاری آن را بر روی نمایشگر گوشی شبیه سازی کنند.

پشتیبانی از HDR و HEIF
اندروید پای شامل پشتیبانی پیشفرض از HDR VP9 است. این بدان معناست که فیلم های HDR را می‌توانید با هر پخش کننده‌ای مشاهده کنید. پیشتر شما باید حتما از پخش کننده‌هایی استفاده می‌کردید که از HDR پشتیبانی می‌کردند تا بتوانند به خوبی محتوا را بر روی یک نمایشگر اچ دی آر به نمایش بگذارند.

اندروید P همچنین از فرمت فشرده سازی عکس HEIF نیز پشتیبانی می‌کند. HEIF مخفف عبارت High Efficiency Image Format است و تصاویری که از آن برخوردار باشند می‌توانند داده‌هایی دو برابر فرمت JPEG با همان اندازه فایل را ذخیره کنند. این به معنای نمایش تصاویر باکیفیت‌تر بر روی نمایشگر گوشی است.

این تغییرات مهم به نظر می‌رسند. HDR VP9 و HEIF در حال محبوب شدن هستند و بدون پشتیبانی از آن‌ها، گوشی شما نمی‌تواند از هیچ یک از این فرمت‌ها استفاده کند. مهم‌تر از این، شما نمی‌دانید مشکل عدم نمایش چه خواهد بود تا بتوانید آن را حل کنید. این نمی‌تواند خبر خوبی باشد، پس پشتیبانی از این دو فرمت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

باتری انطباقی
گوگل توانسته خوشه های عظیم هوش مصنوعی خود را برای کمک به افزایش عمر باتری گوشی های اندرویدی، به کار بگیرد. قابلیت باتری انطباقی، چگونگی و زمان استفاده از برنامه های اجرا شده توسط شما را یاد می‌گیرد و می‌تواند تنظیم کند تا زمانی که از گوشی استفاده نمی‌کنید، از منابع باتری نیز استفاده نشود. اپلیکیشن های اندرویدی دارای بخش‌های متعددی هستند که اغلب در پس‌زمینه اجرا می‌شوند و کارهایی را انجام می‌دهند که باعث می‌شود پردازنده و شبکه فعال بماند، در حالی که نیاز واقعی به آن‌ها ندارند.

زمانی که سیستم متوجه می‌شود، می‌تواند پا به میان گذاشته و یک اپلیکیشن را برای شما مدیریت کند. آن از شما برای دخالت سوال می‌پرسد، اگر پاسخ شما بله باشد، اپلیکیشن دسترسی به منابع نخواهد داشت و نیازمند آن است تا دوباره آن را به اجرا درآورید. به این باید قابلیت روشنایی انطباقی را نیز اضافه کرد که می‌تواند کمک شایانی به حفظ هرچه بیشتر عمر باتری گوشی باشد.

ناوبری داخلی
یکی از قابلیت های جدید اندروید 9 پای پشتیبانی از پروتکل IEEE 802.11mc‌ وای فای است که همچنین به نام WiFi RTT نیز شناخته می‌شود. پشتیبانی از این پروتکل بدان معناست که گوشی شما می‌تواند از سیگنال وای فای (زمانی که در شبکه‌ای با پشتیبانی از آن باشید) برای سرویس‌های مبتنی بر محل استفاده کند. RTT دقیق است و می‌تواند گوشی شما را با دقت 1 الی 2 متری تشخیص دهد که هبه مراتب دقیق‌تر از سیگنال GPS خواهد بود.

API چند دوربینه
API مخفف عبارت Application Programming Interface به معنای رابط برنامه نویسی برنامه است. حضور API چند دوربینه در اندروید 9 بدان معناست که دیوایس‌هایی با دو دوربین حالا به صورت پیشفرض توسط پلتفرم شناسایی شده و ابزارهای دوربین اندروید را در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهد. این بدان معناست که هر اپلیکیشن دوربینی می‌تواند از تمامی پیکربندی‌های دوربین دوگانه پشتیبانی کند و محدودیتی سد راه شما نخواهد بود.

این چندین ای پی آی شامل قابلیت‌هایی همچون زوم، پرتره/بوکه و 3 بعدی استریو می‌شود که در کنار قابلیت‌های کنونی دوربین اندروید می‌شود. این به توسعه دهندگان کمک می‌کند تا اپلیکیشن آن‌ها بتواند به خوبی با دیوایس های چند دوربینه کار کند و به آن‌ها اجازه دهد تا یک نسخه برای کار با هر نوع گوشی بسازند. این بدان معناست که شما می‌توانید اپلیکیشن مورد علاقه‌ی خود را با پشتیبانی پیشفرض از دوربین دوگانه در اختیار داشته باشید.

بهبود نوتیفیکیشن‌ها
یکی از بهترین قابلیت های جدید اندروید 9 پای ، پشتیبانی از نوتیفیکیشن های به مراتب مفیدتر است. شما می‌توانید پیشنمایشی از یک عکس ضمیمه و چند پیام آخر یک گفتگو را مشاهده کنید و حتی از دستیار گوگل برای پاسخ دادن هوشمند از طریق نوتیفیکیشن‌ها استفاده کنید.

ما می‌توانیم این پیشرفت‌های نوتیفیکیشن‌ها را با هر نسخه‌ی جدیدی از اندروید که منتشر می‌شود ببینیم. قابل درک است که نوتیفیکیشن‌های اندروید یکی از قدرتمندترین نقاط محبوبیتش نسب تبه دیگر سیستم‌عامل‌های موبایلی و دسکتاپی است. با هر مجموعه‌ی جدیدی از قابلیتی‌ها، توسعه دهندگان نیز اپلیکیشن‌هایشان را به روز خواهند کرد.

یک دکمه‌ی چرخشی
اندروید پای یک راه جدید برای کنترل چرخش نمایشگر ارائه می‌کند که عالی است. شما می‌توانید تنظیمات چرخش را در لحظه قفل کنید، پس فرقی نمی‌کند از گوشی خود به چه حالتی استفاده کنید، محتوا افقی به نمایش درخواهند آمد. یک دکمه‌ی جدید در نوار سیستم می‌تواند با یک لمس کوچک همه چیز را تغییر دهد. این گزینه‌ی عالی برای کسانی است که پیش از خواب با گوشی خود به مطالعه می‌پردازند.

تغییرات لانچر گوگل
تغییراتی در لانچر گوگل که در گوشی های سری پیکسل مورد استفاده قرار می‌گیرد، اعمال شده است. این تغییرات می‌تواند توسط دیگر شرکت‌ها نیز در رابط کاربریشان گنجانده شود. بر روی گوشی های پیکسل، چیزهایی نظیر یک ویجت اسلایدر ولوم صدای جدید وجود دارد که به جای بالا، در کنار صفحه به نمایش درمی‌آید. یک منوی تنظیمات رنگارنگ و یک طرح جدید برای تنظیمات سریع نیز دیگر المان‌های این لانچر هستند.

برخی از این‌ها در حال حاضر توسط گوشی های دیگر شرکت‌ها نظیر سامسونگ و ال جی نیز ارائه می‌شوند و حالا گوگل با اضافه کردن آن‌ها به هسته‌های پیشفرض خود اندروید، کار را برای توسعه دهندگان آسوده‌تر می‌کند.