کد خبر: ۲۲۶۲۳
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۸۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

ادعای نشریه جبهه پایداری: مدیریت پرونده هسته ای از وزارت خارجه گرفته شد

اسماعیل کوثری فرمانده سابق سپاه محمد رسول‌الله تهران و عضو برجسته کمیسیون امنیت ملی مجلس بالاخره، خبری را که 9دی در هفته‌های گذشته پیش‌بینی آن ‌را کرده بود و رسایی نماینده دیگر تهران در تذکر آئین‌نامه‌ای آن‌ را خواستار شده بود، اعلام و خبری نمود.
نشریه 9 دی در تازه ترین شماره خود مدعی پس گرفتن پرونده هسته ای از وزارت خارجه شد.

به گزارش تیک،‌ در گزارش این نشریه آمده است: اسماعیل کوثری فرمانده سابق سپاه محمد رسول‌الله تهران و عضو برجسته کمیسیون امنیت ملی مجلس بالاخره، خبری را که 9دی در هفته‌های گذشته پیش‌بینی آن ‌را کرده بود و رسایی نماینده دیگر تهران در تذکر آئین‌نامه‌ای آن‌ را خواستار شده بود، اعلام و خبری نمود.

در پی آشکار شدن ضعف‌های متعدد و اشکالات جدی حقوقی و فنی توافق ژنو، رهبر معظم انقلاب در تذکری به دولت آقای روحانی، خواستار تقویت تیم مذاکرات شده بودند که علیرضا زاکانی این تذکر را چندی قبل خبری کرد و 9دی همان زمان در تکمیل خبر زاکانی نوشت: «با توجه به سکوت آقای روحانی و عدم دفاع جدی وی از توافقنامه ژنو بر خلاف روزهای نخست، شنیده های موثق 9دی حاکی از آن است که به تیم مذاکره کننده هسته ای تذکراتی از جمله لزوم تقویت تیم از نظر فنی و حقوقی داده شده است. همچنین با توجه به ایرادات مهم متن توافقنامه، این اشکالات ناشی از عجله یا شرایط میدانی دانسته شده و تاکید شده که نباید توافقنامه ژنو را پیروزی بزرگ دانست و لازم است توافقنامه مورد نقد قرار گیرد.»

و حالا کوثری از تشکیل شورایی بالادستی خبر داده که مذاکرات هسته‌ای با نظارت و تأیید آن شورا انجام خواهد شد. کوثری هفته گذشته در این رابطه اعلام کرد: «با توجه به نتایج نامطلوبی که در مرحله اول توافقات ژنو داشتیم، قرار بر این شد که تیم مسئولان(ناظر بر مذاکره‌کنندگان هسته‌ای) با اضافه شدن 2 نفر دیگر، جزء به جزء مسائل را برای تیم مذاکره‌کننده تعیین کنند.» وی با بیان اینکه در این شرایط تیم مذاکره کننده هسته‌ای با هماهنگی تیم یاد شده فعالیت می‌کند، تصریح کرد: «البته دلیل این اقدام این بود که در مرحله اول آنطور که باید و شاید مذکرات به نفع ما پیش نرفت.»

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: «در مباحثی مانند غنی‌سازی و موارد دیگری مرتبط با این موضوع، تیم مذاکره‌کننده فعالیت‌های خود را با تیم یاد شده هماهنگ خواهد کرد.» عراقچی عضو تیم مذاکرات نیز اخیرا ادامه مذاکرات را منوط به  نظر مثبت شورای عالی امنیت ملی دانسته بود.

پیگیری‌های 9 دی نیز نشان می‌دهد که انتقادات متعدد کارشناسان و رسانه‌های اصولگرا و متخصصین هسته‌ای و دیپلماسی کشور به اشتباهات پی در پی تیم مذاکره‌کننده، منشأ تصمیم قاطع نظام در بازگرداندن قطار مذاکرات به ریل سابق آن یعنی شورای عالی امنیت ملی شده است. در هر حال امید می‌رود با اصلاح هزینه تصمیم نابجای دولت در انتقال پرونده مذاکرات از نهاد بالادستی و قدرتمندی چون شورای عالی امنیت ملی به وزارت خارجه، مذاکرات کارشناسی و مذاکرات آتی با تصحیح اشکالات و اشتباهات، منجر به اعاده حقوق ملت ایران شود. در هر حال تا امروز که نه سازمان تحریم‌ها تَرک برداشته و نه غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته شده و لبخند مارش پیروزی دولتی‌ها در توافق ژنو بیش از دو سه روز دوام نیاورده است.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ایران سرفراز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
1
16
از مسئولان عزیز خواهشمندیم نسبت به برخورد با تخلفات نشریه های پرتو ، صبح صادق و ستاره صبح هم اقدام نمایند .