کد خبر: ۲۲۶۲۹۱
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۸۹

تهدید کره شمالی به توقف روند خلع سلاح اتمی

کره شمالی تقاضاهای آمریکا برای اعمال تحریم‌های بین المللی علیه خود به رغم حسن نیت پیونگ یانگ را محکوم کرده و گفت: اگر واشنگتن بخواهد به این سناریوی منسوخ ادامه دهد نمی‌توان انتظار پیشرفت بر سر خلع سلاح هسته‌ای داشت.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ وزارت امور خارجه کره شمالی روز پنجشنبه اعلام کرد: پیونگ یانگ آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی را متوقف کرد. یک سایت تاسیسات آزمایش هسته‌ای را برچید و بقایای اجساد نظامیان آمریکایی کشته شده در جنگ دهه ۱۹۵۰ شبه جزیره کره را برگرداند. با این وجود واشنگتن هنوز بر "اول خلع سلاح هسته‌ای" تاکید می‌کند و جواب توقع‌های ما را با تحریک به تحریم‌های بین المللی و فشار می‌دهد.

این وزارتخانه خاطرنشان کرد: تا زمانی که آمریکا حتی از احترام اساسی در قبال شریک مذاکراتش را انکار می‌کند و به سناریوی منسوخی که دولت‌های غربی آمریکا همگی آزموده و در آن شکست خورده‌اند، چسبیده است، نمی‌توان انتظار پیشرفت در اجرای بیانیه مشترک رهبران آمریکا- جمهوری دموکراتیک خلق کره از جمله درباره خلع سلاح هسته‌ای را داشت.

این بیانیه که در خبرگزاری رسمی کره شمالی منتشر شد، تصریح کرد: کره شمالی همچنان قصد دارد توافق کلی حاصل شده در نشست مهم ۱۲ ژوئن میان دونالد ترامپ و کیم جونگ اون را اجرا کند.

با این حال پیونگ یانگ مقام‌های آمریکایی عالی‌رتبه ناشناس را متهم به عمل بر خلاف نیت دونالد ترامپ از طریق مطرح کردن اتهام‌های بی‌پایه و اساس علیه ما و تلاش های مایوسانه برای تشدید فشارها و تحریم‌های بین المللی علیه کره شمالی کرد.

این بیانیه تصریح داشت انتظار دستیابی به نتیجه در حالی که کسی به شریک مذاکره خود توهین کند، صرفا یک کار "احمقانه" است شبیه به اینکه توقع داشته باشیم یک تخم مرغ آب پز جوجه کند.
*ایسنا