کد خبر: ۲۲۶۳۲۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۰۱

ائمه جمعه عراق بر همبستگی با ایران تاکید کردند

ائمه جمعه شهرهای مختلف عراق از موضع اخیر حیدرالعبادی نخست وزیر این کشور درخصوص اقدامات ضد ایرانی ترامپ انتقاد و اقدام آمریکا را محکوم کردند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ آیت الله شیخ 'عبدالکریم الساعدی' خطیب جمعه نجف اشرف با انتقاد از موضع العبادی گفت مردم عراق منتظر تشکیل - به گفته او - دولتی به ریاست فردی قوی و شجاع هستند.

وی افزود ما منتظر تحولات تازه در دولت جدید هستیم که به گفته مرجعیت عالی عراق باید قوی و شجاع باشد و نه این که فرمان واشنگتن علیه یک ملت مسلمان را اجرا کند.

اشاره او به تشکیل دولت جدید عراق است که با پایان بازشماری آرا انتخابات پارلمانی، در دستور کار احزاب و لیست های پیروز در انتخابات قرار گرفته است تا با تشکیل فراکسیون اکثریت در پارلمان مقدمات تشکیل دولت جدید این کشور را فراهم کنند.

الساعدی با انتقاد از موضع اخیر حیدرالعبادی که در سخنانی دو پهلو گفته بود 'عراق با تحریم های آمریکا علیه ایران همراهی نمی کند اما به خاطر منافع ملت عراق ناچار به پایبندی است' پرسید آیا نیکی را جز با نیکی باید پاسخ داد. مگر ایران نبود که در همه مراحل دشوار به یاری عراق آمد.

درهمین حال آیت الله 'شیخ محمد مهدی خالصی' از مرجع دینی عراق نیز در خطبه های نمازجمعه شهر کاظمین گفت جای تعجب دارد که برخی مسوولان با وجود اذعان به خطا و ظالمانه بودن تحریم ها، می گویند آن را به بهانه حفظ منافع عراق می پذیرند.

وی گفت: عجیب تر از آن بهانه، این موضع است که می گویند بخاطر دفع مفسده از عراق این کار را می کنند درحالیکه قبول تحریم های یک جانبه و تجاوزکارانه آمریکا خود بزرگترین مفسده است که باید آن را از عالم اسلامی و به ویژه عراق دور کرد.

خالصی گفت که تحریم های ضد ایران جزئی از اقدام ظالمانه 'معامله قرن' است که رئیس جمهور آمریکا و صهیونیسم نژاد پرست و دیگر رژیم ها در مصر و عربستان سعودی و برخی کشورهای دیکتاتوری حاشیه خلیج فارس در پی آن هستند.

وی افزود: حمله وحشیانه به غزه و یمن و دیگر مناطق به وسیله این رژیم ها تنها صفحه دیگری از این معامله قرن است که سیاستمداران جهان باید نسبت به آن هشیار باشند و برای ایستادگی در برابر آن با هم همکاری کنند.
ˈ

شیخ مهدی الصمیدعیˈ مفتی اهل سنت عراق نیز در خطبه های امروز نمازجمعه جامع ام الطبول در پایتخت عراق بار دیگر ضمن انتقاد از مواضع حیدرالعبادی، بر ایستادگی دولت و ملت عراق در کنار مردم و دولت ایران و قدرشناسی از جمهوری اسلامی برای کمک به این کشور در مبارزه با داعش تاکید کرد.

وی همچنین از کسانی که در عراق و جهان عرب در برابر فشارهای جدید آمریکا علیه ایران سکوت کرده اند بشدت انتقاد کرد.

آیت الله شیخ 'جلال الدین الصغیر' امام جمعه مسجد جامع براثا در بغداد نیز موضع العبادی در خصوص تحریم های ایران را متناقض خواند و گفت تصمیم به پایبندی به این تحریم ها یک اقدام خلاف قانون اساسی است.

وی گفت درحالی که بیشتر کشورها تصمیم ترامپ را رد کرده اند، تایید آن از سوی نخست وزیر عراق جای تعجب دارد.

آیت الله 'سید محمد الحیدری' امام جمعه مسجد جامع الخلانی بغداد نیز با ابراز شگفتی از موضع نخست وزیر درخصوص پایبندی به تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران گفت این درحالی است که ایران همواره مواضع شرافتمندانه در قبال عراق داشته است.

وی ابراز اطمینان کرد اقدامات جدید ترامپ علیه ایران نیز به شکست خواهد انجامید و جمهوری اسلامی ایران از این مرحله هم سربلند خارج خواهد شد.

آیت الله 'سید حسین الزاملی' امام جمعه دیوانیه هم درخطبه های نمازجمعه امروز این شهر گفت ایران بخاطر دفاع از مستضعفان جهان درحال مجازات شدن است و سکوت کشورهای عربی و اسلامی در قبال تصمیم ترامپ مایه شگفتی است.

وی گفت جای تعجب است که العبادی بخاطر رسیدن دوباره به پست نخست وزیری چنین سخنانی را به زبان می آورد و با محاصره اقتصادی مردم ایران همراهی می کند.

تاکید خطبای جمعه درعراق بر محکومیت اقدامات ضد ایرانی ترامپ درحالی است که عراق در سه روز گذشته صحنه واکنش به اظهارات اخیر حیدرالعبادی نخست وزیر این کشور در خصوص اقدام ضد ایرانی ترامپ بوده است.

علاوه بر رهبران سیاسی، احزاب، گروهها و شخصیت های مختلف عراقی که طی چند روز گذشته با صدور دهها اطلاعیه ضمن انتقاد از موضع العبادی، اقدامات ضد ایرانی ترامپ را محکوم و با دولت و ملت ایران اعلام همبستگی کردند.

فعالان فضای مجازی در شبکه های مختلف اجتماعی نیز با ترند کردن هشتگ های 'العبادی_لایمثلنا (العبادی نماینده ما نیست) و 'متضامن_مع_الشعب_الایرانی (با مردم ایران اعلام همبستگی می کنم) نسبت به این امر واکنش نشان دادند.

آیت الله 'سید محمدتقی مدرسی' از مراجع دینی عراق نیز روز جمعه با صدور بیانیه ای هشدار داد عده ای بدنبال اختلاف افکنی میان دو ملت ایران و عراق هستند که در این زمینه باید مراقب بود.

وی گفت عده ای بصورت مشکوک درحال تلاش برای اختلاف افکنی میان مردم عراق و برادرانشان در جمهوری اسلامی هستند.

این مرجع عراقی درعین حال تاکید کرد پیوند میان ملت عراق با برادران ایرانی خود بالاتر از این گونه دسیسه هاست و ما هرگز کمک هایی که برادرانمان در ایام دشواری مبارزه با تروریسم و نیز شرایط بد اقتصادی به ما ارائه دادند، فراموش نخواهیم کرد.
*ایرنا