کد خبر: ۲۲۶۳۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۹۷

پشت پرده مرگ دانش آموزان یزدی در تفلیس

گزارشی از مرگ ۲ دانش‌آموز در تفلیس

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ در روزهای اخیر بازیکنان عضو یک مدرسه فوتبال در یزد به ‌همراه تور گردشگری و به‌بهانه برگزاری اردو راهی گرجستان شدند که در جریان این سفر دو ورزشکار نوجوان یزدی در رودخانه غرق شدند. ۲ دانش‌آموز ایرانی به‌نام‌های «محمد حسین ورمزیار» و «امیر محمد کاربخش» در تفلیس جان باختند.

در این باره نیز وزیر آموزش‌ و پرورش ضمن ابراز تاسف از حادثه رخ‌ داده برای سه دانش‌آموز در اردوی گرجستان با بیان اینکه این اتفاق بدون اطلاع قبلی مقامات مسئول رخ داده است، بنابراین کسی را نمی‌توان پیدا کرد که از او توضیحی بخواهیم، گفت: همان‌طور که پیش از این هم گفته شده، برگزاری سفرهای خارجی هیچ توجیهی ندارد، الا مواردی که در آن بحث مسابقات بین ‌المللی مطرح باشد، چراکه در اینگونه موارد تمام مسائل ایمنی برای دانش‌آموزان رعایت می‌شود.

در ارتباط با این پرونده دو فرد در ایران و یک‌نفر در گرجستان بازداشت شدند، مدیرکل تربیت بدنی وزارت آموزش ‌و پرورش در این باره اظهار کرد: ماجرای مرگ این دو نوجوان هیچ ارتباطی به آموزش ‌و پرورش ندارد، چراکه مدرسه فوتبال آنها وابسته به این وزارتخانه نبود. حسین بابویی افزود: حتی محل تمرین این دانش‌آموزان مشخص نیست و آنها در هیچ یک از سالن‌های آموزش ‌و پرورش تمرین نکرده و مربی آنها از مربیان آموزش‌ و پرورش نیست.

او یادآور شد: سازماندهی مدارس فوتبال برعهده وزارت آموزش‌ و پرورش نیست و در ماجرای پیش‌آمده برای این دو دانش‌آموز، آموزش ‌و پرورش هیچ دخالتی نداشته و هیچ مجوزی از سوی این وزارتخانه صادر نشده است.

همچنین محمدرضا حبیبی، رئیس کل دادگستری استان یزد با اشاره به ابعاد مختلف پرونده گفت: «اعزام غیرقانونی، سودجویی، تحصیل مال نامشروع و نبود نظارت مناسب بر دانش‌آموزان در کشور گرجستان صورت گرفته؛ چرا که با توجه به‌ سن نوجوانان لازم بود مراقبت ویژه از آ‌نها انجام شود.»

3متهم بازداشت شدند

در ادامه دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان یزد گفت: پس از بازداشت دو نفر از دست‌اندرکاران اعزام دانش‌آموزان، با ارسال نیابت قضائی در کشور گرجستان هم یک متهم بازداشت شد.

علی‌اکبر شمس از تحقیق کامل از خانواده‌ها و اولیای دم و شهود و مطلعین در محل حادثه خبر داد و افزود: فیلم صحنه جرم مطالبه و بررسی شده است تا ابعاد دقیق حادثه روشن شود، چون بیم جرائم مالی و سودجویی در این اعزام دانش‌آموزان متصور بود، حساب‌های بانکی متهمان نیز مسدود شده است. او با اشاره به «لزوم برخورد با عوامل تاسیس کننده آموزشگاه‌های ورزشی که نظارت لازم را بر مجموعه خود اعمال نمی‌کنند»، ابراز کرد: قرار نظارت قضائی مبنی ‌بر جلوگیری از هرگونه اردوی این باشگاه ورزشی که اقدامات غیرقانونی اخیر در حوزه آن انجام شده بود، صادر و ابلاغ شده است.

به گزارش میزان، او خاطرنشان کرد: این اطمینان به خانواده‌های دانش‌آموزان داده می‌شود که دستگاه قضائی استان، حامی آنها است و تا پایان رسیدگی به ‌ابعاد این موضوع و برخورد با مسببان این حادثه از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند و در کنار خانواده‌ها می‌ماند.

کمیسیون اصل90، پیگیر حادثه مرگ دانش‌آموزان

یک عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس، با تاکید بر اینکه حادثه مرگ دانش‌‌آموزان یزدی در سایه اهمال کاری وزارت آموزش ‌و پرورش رخ داده و وزیر باید از مردم عذرخواهی کند از پیگیری این موضوع از طریق کمیسیون اصل ۹۰ خبر داد.

روح ا... حضرت‌پور درباره حادثه مرگ دو دانش‌آموز یزدی در گرجستان که توسط مدرسه فوتبال به این کشور سفر کرده بودند، گفت: در این مورد باید از مسئولان وزارت آموزش‌ و پرورش گلایه کنیم که با وقاحت در مصاحبه‌ای به این نکته اشاره کردند که این سفر بدون هماهنگی با این وزارتخانه صورت گرفته است.

ممکن بود دانش‌آموزان به قاچاقچیان فروخته شوند

این نماینده مجلس اظهار کرد: این امر محرزی است که بعد از وزارت آموزش‌ و پرورش به‌عنوان متولی اصلی این بخش، مدیر این مدرسه هم مقصر بوده، چرا که بدون اخذ مجوز از این وزارتخانه اقدام به ‌طراحی این اردو کرده است، آن هم در شرایطی که ممکن بود اتفاقات ناگوارتری رخ دهد، به این صورت که یا تمام دانش‌آموزان در آن نقطه وارد باتلاق می‌شدند یا حتی امکان داشت که قاچاقچیان اعضای بدن با ربودن تعدادی از این کودکان اقدام به فروش آنها می‌کردند.

او یادآور شد: البته وزارت امورخارجه هم باید به این موضوع ورود پیدا کند، ضمن اینکه ما هم از طریق کمیسیون‌های آموزش و تحقیقات و اصل 90 مجلس این موضوع را به‌منظور شناسایی و برخورد با مقصران اصلی پیگیری می‌کنیم تا بعد از این شاهد تکرار این قبیل حوادث برای دانش‌آموزان کشور نباشیم.
*روزنامه «آرمان