کد خبر: ۲۲۶۴۲
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۴۹۵

روزنامه اسپانیایی: سیاست دسته چک و شمشیر سعودی ها

روزنامه اسپانیایی ˈال پاییسˈ در مقاله ای به قلم ˈلوییس باستسˈ نوشت که عربستان سعودی به منظور تضمین ثبات خود دست از پاشیدن پول در جغرافیای عرب بر نداشته است .

به گزارش ایرنا، باستس ادامه داد: مستبد می داند که کارها را چگونه باید انجام دهد. با یک شمشیر در یک دست و یک دسته چک در دست دیگر. جواب منفی را در مقابل رشوه نمی پذیرد. شمشیر تیز، جواب کسانی است که از رشوه اجتناب می کنند. از وقتی که پادشاه نشینی سعودی در زیر زمین خشک خود در شبه جزیره عربستان، بزرگترین ذخیره ثروت معدنی جهان را پیدا کرد، با این روش رفتار می کند. ذخائر نفتی، عربستان را به یک قدرت منطقه ای و یک متحد تاکنون ضروری آمریکا تبدیل کرده است.

سیاست شمشیر و دسته چک برای ثبات عربستان سعودی در طول بهار عربی سال 2011 ، اساسی بود. صدها جوان، راهی زندان شدند و تعداد بسیاری از تظاهرات ها که در شبکه های اینترنتی اجتماعی فراخوان شده بودند، قبل از اینکه بیش از 100 نفر را دور هم جمع کند، منحل شدند.

اما مبالغی پول برای مسکن، سوبسید برای بیکاران و پرداخت حقوق اضافه به کارمندان دولتی به ارزش 130 میلیارد دلار، محلول کننده ترین مایعی که می شود برای انحلال تظاهرات تصور کرد، بودند.

از آن وقت به بعد، خانواده سعودی، از پاشیدن پول در تمامی جغرافیای عرب دست نکشید. در تونس 750 میلیون دلار در پروژه های مدنی، در مراکش یک میلیارد و 250 میلیون دلار در زیرساخت ها مخصوصا در زمینه گردشگری، در یمن سه میلیارد و 250 میلیون دلار در کمک های نظامی و مالی ، در اردن یک میلیارد دلار برای کمک به پناهندگان سوری، در سوریه 400 میلیون دلار سلاح برای شورشیانی که با ˈبشار اسدˈ در جنگ هستند و در مصر پنج میلیارد دلار پاداش به ارتشیانی که قدرت در کشور را از دست اخوان المسلمین گرفتند، خرج کرد.

آخرین پولپاشی را به تازگی، ˈمیشل سلیمانˈ رئیس جمهوری لبنان اعلام کرد که بر مبنی آن، عربستان سعودی مبلغ سه میلیار دلار پول به لبنان اهدا کرد که تقریبا دو برابر بودجه نظامی لبنان و سه برابر کمکی است که آمریکا از سال 2006 به لبنان می کند.

این هدیه، بخشی از استراتژی سعودی در جنگ سوریه را تشکیل می دهد تا که از آن برای خنثی کردن قدرت زیاد حزب الله شیعه حامی ایران که از بشار اسد حمایت می کند ، استفاده شود، اما همچنین برای فاصله گرفتن از واشنگتن و نشان دادن برگه های خود در مذاکرات با ایران در مورد برنامه هسته ای است، به این معنی که سلاح هایی که اکنون لبنان خریداری خواهد کرد، فرانسوی خواهند بود.

سلاح دسته چک ، تجربه بسیاری دارد . گسترش سخت گیری های وهابی به یک چک در دست تبدیل شده است. مدرسه های پاکستانی و جنگ طالبان علیه شوروی در افغانستان، از این طریق تامین مالی شد. عربستان سعودی تنها کشور نفت خیز نیست که سیاست دسته چک را انجام می دهد. قطر نیز به این کار می پردازد.

این امر برای انجام سیاست خارجه و حتی برای انجام اقدامات نظامی در خارج استفاده می شود. پیامد های سیاسی آن می توانند در کوتاه مدت دیده شوند اما در دراز مدت، غیر قابل کنترل و منحرف خواهند بود.

پول سعودی، به نفع غرب در جنگ سرد استفاده شد اما بذرهای بنیادگرایی و تروریسم را کاشت. حال باید ببینیم که کاشت کنونی چه میوه هایی را خواهد داد.