کد خبر: ۲۲۶۶۳۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۲۰

چرا دست هکرها در واتس‌اپ کاملا باز است!

این روزها که اخبار و گزارش‌های بسیاری مبنی بر آسیب پذیری و ضعف‌های امنیتی سخت افزاری و نرم افزاری در فضای مجازی منتشر شده است، بنابراین مساله حفاظت از اطلاعات کاربران و امنیت سایبری از اهمیت خاص و بسزایی برخوردار شده است و محققان و پژوهشگران فراوانی نیز با بررسی حفره‌های امنیتی موجود در نرم افزارها، شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های مختلف سعی دارند آگاهی کاربران را در این زمینه افزایش داده و از وقوع اتفاقاتی نظیر نقض حریم خصوصی آنها جلوگیری به عمل بیاورند.


به نظر می‌رسد که اپلیکیشن پیام رسان واتس اپ در مقابل نفوذ هکرها و مجرمان سایبری آسیب پذیری بالایی دارد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ این روزها که اخبار و گزارش‌های بسیاری مبنی بر آسیب پذیری و ضعف‌های امنیتی سخت افزاری و نرم افزاری در فضای مجازی منتشر شده است، بنابراین مساله حفاظت از اطلاعات کاربران و امنیت سایبری از اهمیت خاص و بسزایی برخوردار شده است و محققان و پژوهشگران فراوانی نیز با بررسی حفره‌های امنیتی موجود در نرم افزارها، شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های مختلف سعی دارند آگاهی کاربران را در این زمینه افزایش داده و از وقوع اتفاقاتی نظیر نقض حریم خصوصی آنها جلوگیری به عمل بیاورند.

حالا به تازگی گروهی از پژوهشگران فعال در حوزه امنیت سایبری دریافته و اعلام کرده‌اند که اپلیکیشن واتس اپ علی رغم محبوبیتش بخاطر امنیت بالا، در برابر نفوذ هکرها و مجرمان سایبری و همچنین حملات فیشینگی چندان بالا نیست و همانطور که تاکنون اخبار زیادی در فضای مجازی منتشر شده، می‌توان فهمید که تاکنون خیل عظیمی از کاربران واتس اپ مورد هجوم حملات فیشینگی قرار گرفته اند و هکرها بدین وسیله به اطلاعات خصوصی آنها نظیر حساب های کاربری، گذرواژه، حساب های مالی و بانکی و تصاویر شخصی دسترسی پیدا کرده اند.

واژه فیشینگ یا Phishing که مختصرا از عبارت Password Harvesting Fishing به معنای "به دست آوردن رمز عبور از طریق طعمه" به دست آمده و ساخته شده است، یکی از حملات سایبری شناخته شده مبتنی بر مهندسی اجتماعی است که با فریب دادن کاربران موردنظر اطلاعات محرمانه و خصوصی آن‌ها از جمله رمز عبور، اطلاعات حساب بانکی، اطلاعات شخصی و محتوای به اشتراک گذاشته شده آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی را به دست می‌آورند.

به گفته بسیاری از کارشناسان فعال در حوزه امنیت سایبری، این روش مورد استفاده هکرها انقدر کامل، پیشرفته، بدون نقص و طبیعی جلوه می کند که کمتر کاربری به جعلی و کلاهبرداری بودن آن شک می کند.

برخلاف سایر حملات سایبری که توسط هکرها و مجرمان سایبری و یا بهره‌گیری از آسیب‌پذیری‌های موجود در نرم‌افزار یا سخت‌افزار دستگاه‌های الکترونیکی مربوطه صورت می گیرد، حملات فیشینگ توسط خود کاربر قربانی صورت می‌پذیرد، چراکه هکرها، کاربران را فریب داده تا با دست خودشان اطلاعات موردنظر هکرها را تقدیم آن‌ها کنند.

حملات فیشینگ یکی از متداول‌ترین و آسان‌ترین روش‌های سرقت اطلاعات شخصی، مالی و حریم خصوصی کاربران در فضای مجازی است.

پیام رسان واتس اپ که یکی از محبوب ترین و پرطرفدار ترین اپلیکیشن های جهان است، از قابلیت Encryption End- to End یا رمزنگاری پیشرفته پشتیبانی می‌کند و از پروتکل‌های پیشرفته‌ای برای حفظ حریم شخصی کاربرانش برخوردار است.

این اپلیکیشن که برای تمامی سیستم‌های عامل اندروید، iOS و ویندوز قابل استفاده است، در سال ۲۰۱۶ میلادی لقب پرکاربردترین پیام‌رسان جهان را گرفت. شرکت فیس‌بوک با در اختیار گرفتن و تصاحب شرکت واتس‌اپ در سال ۲۰۱۴، ۱۹ میلیارد دلار کسب کرد و از آن زمان تاکنون نیز با معرفی و افزودن قابلیت‌های جدید بدنبال جذب و حفظ طرفداران این پیام‌رسان بوده است .طبق تازه‌ترین آمار منتشر شده در ژانویه ۲۰۱۸، پیام‌رسان واتس اپ هم اکنون میزبان حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون کاربر فعال در ماه است.
*ایسنا