کد خبر: ۲۲۶۷۸۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۴۳

مرضیه برومند: فردای ما روشن است

دبیر جشنواره هفدهم تئاتر عروسکی تهران خطاب به رییس جمهور آمریکا و دوستانش در ایران که خواستار تحریم‌ها هستند، گفت: فردای ما روشن است، چون ما اهالی فرهنگ آینده‌نگر هستیم.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ ظهر سه شنبه ۲۳ مردادماه و در فاصله چند روز مانده تا شروع جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران؛ مرضیه برومند و پیمان شریعتی دبیر و مدیر اجرایی جشنواره در سالن کنفرانس تئاتر شهر به بیان جزئیاتی از این رویداد پرداختند.

برومند ابتدا گفت: این روزها مسئولیت همه ما بویژه که در حوزه فرهنگ هستیم سنگین تر است. در این چند ماه گذشته به این فکر می‌کردم آیا درست است در زمانه‌ای که هر لحظه غافلگیر می‌شویم این جشنواره را دنبال کنیم ولی بعد دیدیم هیچ راهی جز بهتر از این نیست که برای اتحاد قدم برداریم.

او افزود: آقای ترامپ و دوستان ایرانی که آقای ترامپ را به تحریم دعوت می‌کنند، بدانند که دود این کارها به چشم مردم می‌رود و نیز سازمان‌های فرهنگی که برای مردم کار می‌کنند. این قدر نگویید ما به فکر مردم هستیم ولی فردا روشن است، آسمان عروسک‌ها آبی است و ما اهالی فرهنگ آینده نگر هستیم.

در ادامه پیمان شریعتی نیز بیان کرد: به نظرم جشنواره امسال متفاوت‌تر از گذشته است و علیرغم مشکلات موجود به همت همکاران تا امروز مسیر خوبی را پیش برده است. همچنین به همت خانم برومند دو بخش ویژه اضافه شده که رشد بیشتری را در جشنواره سبب می‌شود ‌مثل بخش دانش آموزی که در این سالها مغفول مانده بود و انتظار داشتیم آموزش و پرورش گامی بردارد ولی الان این موقعیت فرصتی فراهم آورده تا استعدادهای متفاوت دیده شوند. همچنین دانشجویان هم انتظار توجه داشتند که بخش تجربی دانشگاه این فرصت را پدید آورده است.

در بخشی دیگر برومند با اشاره به اینکه جشنواره‌ی تئاتر عروسکی را شهریور سال قبل کلید زده‌اند، آماری از حضور افراد متعدد در این جشنواره ارایه کرد و گفت: در دو دوره بازبینی جشنواره حداقل دو هزار نفر حضور داشتند و در مرحله نهایی دست کم هزار و دویست نفر در جوانان مملکت درگیر جشنواره بودند که‌ بسیاری از آنها در مناطق محروم هستند.

او با اشاره به بخش بین الملل جشنواره از موسسه «گوته» آلمان گله کرد که قبلاً برای حضور گروه افغانستان حمایت‌هایی انجام داده بود.

وی بیان کرد: در دوره شانزدهم متوجه شدیم این گروه مسیر خطرناکی را زمینی آمده چون موسسه «گوته» همراهی نکرده بود و امسال هم اگرچه ابتدا همراهی شد ولی دوباره عهد خود را زیر پا گذاشتند اما ما در این شرایط سخت اقتصادی از همسایه‌ها نیز حمایت می‌کنیم.

دبیر جشنواره‌ی تئاتر عروسکی در پاسخ به سوالی درباره میزان همکاری شهرداری بویژه آنکه اطراف تئاترشهر چادرهایی زده شده که چهره محوطه را مخدوش کرده است، بیان کرد: نمی دانم چرا این مسئولان این قدر بدسلیقه هستند و وضعیت تئاتر شهر که هویتش را چند سالی است از دست داده، روز به روز به فاجعه تبدیل می شود. دیگر وقتش رسیده همه اعتراض کنیم چون جای این غرفه ها با این شمایل اینجا نیست! آن هم وقتی ساختمان پشت تئاتر شهر جور دیگری هویت اینجا را مخدوش کرده است.

در این باره شریعتی مدیر سابق مجموعه تئاتر شهر گفت: با توجه به گزارش‌های متعددی که در رسانه‌ها منتشر شده به نظر می‌رسد اصلا گوش شنوایی در شهرداری نیست و بخش اعظم این موارد را باید از شورای شهر که در آن چهره‌ای فرهنگی‌ نیز هست، دنبال کرد.

او ادامه داد: حضور خانم برومند برای جشنواره و نیز تئاتر کشور مغتنم است و یک دلیل آن همگرایی ارگان‌ها به واسطه حضور ایشان است چون در مواقع دیگر به سختی می‌توان آن ها را پشت یک میز نشاند. در این دوره میراث فرهنگی، صدا و سیما، شهرداری‌، انجمن سینمای جوانان، کانون پرورش فکری از جمله بخش‌های شرکت کننده در جشنواره هستند و امیدوارم این اتفاق در دیگر جشنواره ها نیز رخ دهد.

وی افزود: امسال ۱۷ استان را در جشنواره میزبانی می کنیم و ۳۴ نمایش صحنه‌ای داریم که ۵ مورد آن خارجی هستند و ۱۷ نمایش هم محیطی است. هم‌چنین در بخش دانش آموزی میزبان استان‌ها هستیم.

شریعتی گفت: امسال پاتوق جشنواره با همراهی میراث فرهنگی و با عنوان من "حافظ میراث فرهنگی هستم" نیز برگزار می‌شود.

مرضیه برومند در بخشی دیگری از این نشست درباره اینکه با توجه به عدم تمایلش برای ادامه دبیری جشنواره، آیا اقدامات زمان فعالتیش به گونه‌ای تثبیت شده تا دبیر بعدی همه چیز را تغییر ندهد و از عهده انجام آنها برآید، اظهار کرد : هر کسی دبیر شود به عنوان مشاور کنارش خواهم بود. البته در دوران پانزدهم جشنواره و زمانیکه آقای طاهری در اداره کل بودند، قبولاندم که باید جشنواره توسط خود عروسکی ها اداره شود و هر کدام الان برای خود دبیری شده‌اند اما با این حال من کنار دبیر جشنواره خواهم بود البته اگر درست انتخاب شود ولی خودم دیگر چیزی در چنته ندارم.

شریعتی در این باره افزود: مراقبت و بازبینی آثار در خود استان‌ها جزو ویژگی‌های تثبیت شده بوده به طوری که در پی بازتاب مثبتش قرار است در جشنواره تئاتر فجر هم این اتفاق بیفتد.

برومند در پایان با اشاره به برپایی سه بزرگداشت در جشنواره که جزئیاتش بعدا اعلام‌ می‌شود، درباره‌ مراسم‌ افتتاحیه یادآور شد: هنوز هم دوست داشتم این برنامه از میدان ولیعصر بود ولی به لحاظ مالی و مسائل دیگر امکانش نبود.

شادپیمایی هفدهمین دوره جشنواره تئاتر عروسکی همزمان با عید سعید قربان از ساعت ۱۷ تا ۲۰ در پارک آب و آتش برگزار می‌شود.
*ایسنا