کد خبر: ۲۲۶۷۸۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۸۳

امروز ۲۳ مرداد، زادروز مخترع تلویزیون

"جان لوگی برد"(John Logie Baird) مهندس بریتانیایی و مخترع تلویزیون و نخستین پخش رنگی برنامه‌های تلویزیونی الکترونیکی ۱۳۰ سال پیش دیده به جهان گشود.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ "جان لوگی برد" مهندس و مخترع تلویزیون، ۱۴ اوت سال ۱۸۸۸ در شهرک "هلنزبرو" بریتانیا متولد شد.

جان لوگی برد در شهر هلنزبرو در غرب اسکاتلند به دنیا آمد. او فرزند چهارم خانواده بود.

وی از دبیرستان لارکفیلد فارغ‌التحصیل شد و تحصیلات عالی خود را در دانشگاه‌های "استرث کلاید" و "گلاسگو" ادامه داد.

با آغاز جنگ جهانی اول او تحصیلات دانشگاهی را ناتمام رها کرد و هیچ گاه برای به پایان بردن آن به دانشگاه بازنگشت.

لوگی برد در ۱۷ آوریل سال ۱۹۲۶ توانست اولین تصویر تلویزیونی را برای انجمن سلطنتی انگلستان به نمایش بگذارد. تلویزیون الکترومکانیکی که جان برد اختراع کرد در نهایت توسط "ولادیمیر زورکین" و "فیلو فارنزورث" تکامل داده‌شد و به تلویزیون کاملا الکترونیکی تبدیل شد.

موفقیت‌های جان لوگی برد در توسعه فناوری پخش برنامه‌های تلویزیونی و سینمایی رنگی جایگاه ویژه‌ای در تاریخ تکامل تلویزیون به وی عطا کرده است.

جایزه لوگی نام یک مراسم و همچنین جایزه مخصوص تولیدات تلویزیونی است که در سال ۱۹۶۰ در استرالیا بنیان نهاده شد و از آن پس، همه‌ساله در این کشور برگزار می‌شود به افتخار جان لوگی برد نامگذاری شده و مهترین جایزه آن لوگی زرین نام دارد که به محبوب‌ترین شخصیت تلویزیونی سال در استرالیا اهدا می‌شود. جایزه لوگی در واقع معادل استرالیایی جایزه امی در آمریکا است.

این مهندس نامی در سال ۱۹۳۱ با مارگارت آلبو ازدواج کرد و صاحب دو فرزند به نام‌های دیانا و مالکولم شدند.

لوگی برد سرانجام در ۱۴ ژوئن ۱۹۴۶ بر اثر ابتلا به بیماری آنفولانزا در گذشت.
*ایسنا