کد خبر: ۲۲۶۸۰۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۳۹

ادعایی درباره واگذاری سهم بیشتر از امتیاز خزر

نماینده مردم در مجلس دهم، بابیان‌اینکه در بهره‌برداری از دریای خزر از ابعاد سیاسی و زیست محیطی به ایران ظلم شده است از مسئولان مربوطه خواست تا در پی امضای رئیس جمهور مشکلات این بخش را فراموش نکنند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ عزت الله یوسفیان ملا در واکنش به انتشار خبری مبنی بر پیش‌بینی کاهش تراز آب دریای خزر در آینده گفت: موقعیت جغرافیایی دریای خزر به نحوی است که باد از سمت دریای سیاه به سمت این دریاچه می‌وزد و تمام فضولات و پسماندهای روی آن را به سمت استان‌های ساحلی ایران یعنی مازندران و گیلان می‌آورد.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: قطعا 45 روز آینده کشاورزانی که در سواحل این دریاچه زندگی می‌کنند باید با دست چوب‌هایی که از روسیه به این سمت آمده را از سطح آب جمع‌آوری کنند که این امر نشان می‌دهد، فاضلاب همچون زباله‌هایی که روی آب می‌ماند، به این سمت حرکت می‌کند.

ویلاها و اراضی کشاورزی زیر آب رودخانه ولگا فرو رفت

وی با بیان اینکه دریای خزر به طور ناگهانی با کاهش سطح آب مواجه شده است، تصریح کرد: گفته شده که رودخانه ولگا را به سمت این دریاچه باز کرده‌اند که این امر بیانگر این است که جهت دریای خزر به سمت ایران است و هر چقدر هم مسئولان در حفظ محیط زیست بی‌احتیاطی کنند، به طور طبیعی مشکلات بیشتری به سمت ما سوق داده خواهد شد.

یوسفیان ملا خاطرنشان کرد: هم‌اکنون بسیاری از ویلاهایی که در ساحل دریای خزر ساخته شده بود و اراضی این محدوده که حتی زیر کشت هم بوده‌اند، زیر آب رفته است و حتی میلیاردها تومان هزینه شد و سنگ‌های کوهستانی را در ساحل ریختند که آب این دریاچه به دنبال جزر و مد صورت گرفته، وارد خانه‌های مردم نشود.

اما موفقیتی به همراه نداشت، بنابراین همان‌طور که مشاهده می‌شود ناسازگاری و مشکلات دریای خزر عمدتا به سمت ایرانی می‌آید، کما اینکه فاضلاب ناشی از اقدامات کشورهای پیرامون این دریاچه هم به سمت ما سرازیر می‌شود.

مسئولان تا رفع مشکلات دریای خزر مذاکرات را رها نکنند

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس شورای اسلامی یادآورشد: تمام کشورهای پیرامون دریای خزر از آن بهره‌برداری می‌کنند، اما ایران در این مورد از امتیاز مطلوبی برخوردار نیست، بنابراین در بهره‌برداری از امتیاز دریای خزر از تمام جوانب زیست محیطی، سیاسی و جغرافیایی به ایران ظلم می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تاکید کرد: هم‌اکنون برای برون‌رفت از این مشکل نباید مذاکرات رها شود، بلکه باید تلاش کنیم تا کشورهای پیرامون دریای خزر را قانع کنیم، نه اینکه چون آقای رئیس جمهور موافقتنامه واگذاری سهم بیشتری از امتیاز این دریاچه را امضا کرده است، تصور کنیم که به آخر خط رسیده‌ایم، بنابراین مسئولان فعال در وزارتخانه‌های مربوطه و سازمان محیط زیست باید از راه دیپلماسی همسایگان را در جریان مشکلاتی که در این بخش وجود دارد، قرار دهند و نباید این وضعیت به فراموشی سپرده شود.
*خبرگزاری خانه ملت