کد خبر: ۲۲۶۸۱۶
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۵۷

ناجا: ادعای شلیک به کولبران کذب است

فرمانده مرزبانی ناجا از افزایش کشفیات مواد مخدر و قاچاق کالا خبر داد و گفت: این ادعا که مرزبانی جمهوری اسلامی به کولبران شلیک می‌کند، حرف بیهوده‌ای است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ سردار قاسم رضایی در حاشیه دیدار با فرمانده مرزبانی عراق در جمع خبرنگاران از افزایش کشفیات مواد مخدر در مرزهای شرقی و افزایش کشفیات قاچاق کالا در مرزهای جنوبی و غربی خبر داد.

فرمانده مرزبانی ناجا تصریح کرد:‌در مرزهای جنوبی که عمدتا آبی است با قاچاق کالا مواجهیم؛‌ در مرزهای غربی کشفیات ما مشروبات الکلی و سلاح‌های شکاری و در مرزهای شرقی نیز عمدتا با حوزه مواد مخدر مواجه هستیم.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص تهدیدات پیرامونی مرزها گفت: هماهنگی و همراهی لازم بین دستگاه‌های ذیربط از جمله وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران، دستگاه قضایی و مرزنشینان انجام شده است.

سردار رضایی به برگزاری جلساتی با مرزبانی افغانستان، پاکستان و ترکیه پرداخت و گفت: با کشور افغانستان اجلاسی در کابل داشتیم و در یک ماه گذشته دو نشست مشترک با افغانی‌ها برگزار کردیم.

وی به نشست با کشور ترکیه در مرز ماکو پرداخت و گفت: در خصوص ورود سلاح‌های شکاری با فرمانده ژاندارمری ترکیه گفت‌وگو کردیم.

فرمانده مرزبانی ناجا تردد اتباع کشورهای ثالث را بار مضاعفی بر دوش مرزبانان دانست و تصریح کرد: باوزارت کشور در این خصوص صحبت کرده‌ایم تا سازوکار مناسب را در این موضوع بیندیشد.

سردار رضایی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در مورد اینکه عنوان شده که پلیس مرزبانی به کولبران شلیک می‌کند، اعلام کرد: اینکه رسانه‌های بیگانه و ضد انقلاب این مطالب را عنوان کنند کاری دور از ذهن نیست؛ اما باید بگویم اعلام این مطلب که مرزبانی جمهوری اسلامی در مرزها به مرزنشینان شلیک می‌کند حرف بیهوده‌ای است.

کولبری و تردد غیرمجاز مرزنشینان در حمایت از مرزبانی کشور است اما اگر افرادی اقدام به تردد غیرمجاز و خارج از محدوده تعیین شده و به خصوص در ارتفاعات و دره‌ها کنند و به صورت مسلحانه قاچاق کرده وتعدی کنند،‌مسلما با آنها برخورد می‌کنیم.

وی گفت: خواسته ملت و دولت از مرزبانی این است که دیوارهای مرز را حراست کند و نگذارد که به صورت دزدکی و شبانه و مسلحانه گروه‌هایی وارد کشور شوند. اینکه گروه‌هایی به صورت مسلحانه بخواهند نصف شب از بیابان و دره‌ها تردد کنند معلوم است که به آنها برخورد می‌شود.

سردار رضایی گفت:‌در مرز تردد غیرمجاز هم بی‌شک وجود دارد اما اگر کسی اهمال کاری کند باید پاسخگو باشد. خوشبختانه دستگاه قضایی مسلط بر موضوع است.

وی به اشراف اطلاعاتی این پلیس پرداخت و اعلام کرد: مرزبانی جمهوری اسلامی با سیستم فنی، پهپادی و دوربین‌های پیشرفته به طور شبانه‌روز با توجه به فوتوگرافی‌های مختلف از مرزهای دریایی، خشکی و غیره محافظت می‌کند و اشرافیت کامل در این حوزه دارد.

سردار رضایی تصریح کرد: در ۴ ماهه ابتدای امسال ۲۸ تن کشفیات مواد مخدر در نقطه صفر مرزی داشته‌ایم که بیشتر کشفیات در مرز مشترک با پاکستان بوده است.

وی به طرح سؤالی که در این خصوص از کشور پاکستان مطرح بود پرداخت و گفت: با توجه به اینکه تولید مواد مخدر در افغانستان بود اما ورودش از کشور پاکستان بود که بر این اساس ارتش پاکستان با تعامل با جمهوری اسلامی در حال تقویت مرزهای مشترک است.

فرمانده مرزبانی ناجا به مرز مشترک ایران با عراق اشاره و اظهار داشت: ما با کشور عراق ۱۶۰۹ کیلومتر مرز مشترک داریم، با توپوگرافی و فرهنگ‌های مختلف؛ در اجلاس گذشته چگونگی مراقبت از خط مرزی و تبادل اخبار در خصوص ناامنی و تردد غیرمجاز صورت گرفت که خیلی خوب انجام شد.

سردار رضایی به موضوع اربعین پرداخت و بیان داشت: نماینده پایانه‌های کشور عراق نیز در این اجلاس حضور داشت و توافق خوبی در خصوص استقبال و بدرقه زائران صورت گرفت.

وی به منطقه آبی اروندرود و مباحث همچون سرقت دریایی و تعدی به صیادان اشاره کرد و گفت: این موارد به صفر رسیده اما هماهنگی برای برگزاری گشت‌های مشترک در اروندرود دوباره انجام شد.

فرمانده مرزبانی ناجا خاطرنشان کرد: درخواست‌هایی در خصوص فعالیت مرز خسروی داشتیم که دوستان عراقی نیز استقبال کردند اما ملاحظاتی دارند که قرار شده آن را بررسی کنند.
*مهر