کد خبر: ۲۲۶۸۱۹
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۸۸

نماینده مجلس: سیف پاسخگوی تخلفات ارزی باشد

عضوکمیسیون اقتصادی با بیان اینکه ولی‌الله سیف باید در قبال تخلفات بانک مرکزی در موضوع ارز و سکه پاسخگو باشد، گفت: برکناری یک مسئول به معنای تبرئه وی از تخلفاتش نیست.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ محمد حسن‌نژاد با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با سوءتدبیر در اداره اقتصاد کشور گفت:‌جا دارد کل مسئولان از محضر ملت ایران و مقام معظم رهبری به خاطر بی تدبیری در اداره اقتصاد کشور عذرخواهی کنند. از مسئولان بانک مرکزی گرفته تا متولیان اقتصاد کشور در دولت و همچنین مجلس که نقش نظارتی داشت و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی که باید از بروز فساد جلوگیری می کردند، باید از ملت ایران عذرخواهی کنند.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با دستور مقام معظم رهبری، قوه قضاییه مکلف شد تا بدون ملاحظه کاری و به صورت شفاف، سریع و بدون اطاله، پرونده های فساد اقتصادی را بررسی کند؛ این پشت گرمی باعث می شود قوه قضاییه با قدرت و شجاعت بیشتری در این عرصه وارد شود.

وی با اشاره به نطق خود در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با نوسانات بازار ارز، گفت: همزمان با نوسانات بازار ارز و سکه در مجلس نطق داشتم مبنی بر اینکه افرادی که سکه خریده اند(البته نه افرادی که با رانت اقدام به خرید سکه و ارز کرده اند) مجرم نیستند زیرا این افراد در چارچوب مقررات بانک مرکزی اقدام به خرید سکه کرده اند.

حسن‌نژاد تصریح کرد: اما بانک مرکزی که اقدام به فروش این حجم از سکه کرد یا نمی فهمید یا خیانت کرد. در هر دو صورت باید بانک مرکزی پاسخگو باشد.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس ادامه داد: با بررسی عملکرد بانک مرکزی در ساماندهی بازار سکه و ارز می توان فهمید آیا خریداران عمده سکه و ارز با رانت و فساد به ثروت‌های چند میلیاردی رسیدند یا اینکه افراد عادی بودند.

عضو کمیسیون اقتصادی با اشاره به بازداشت معاون ارزی و احضار مدیرکل حراست بانک مرکزی، گفت: این امر نشان می‌دهد در بانک مرکزی برای فروش سکه و تخصیص ارز تخلفاتی رخ داده است.

حسن نژاد ادامه داد: متاسفانه بانک مرکزی به جای اینکه ارز را به واردات مواد اولیه تخصیص دهد به واردات کالاهای لوکس و موبایل اختصاص داد که این امر خیانت است و نمی توان آن را تخلف انگاشت.

وی با اشاره به دستگیری سلطان سکه گفت: این فرد از بانک مرکزی یورو و دلار با نرخ مرجع گرفته بود و از این طریق هزار میلیارد تومان رانت به جیب زده بود؛ این را باید به دو تن سکه ای که فرد مذکور از بانک مرکزی خریداری کرد، افزود. همه این تخلفات نشان می دهد دست های آلوده ای در آن سیستم وجود داشته است.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس تاکید کرد: مدیرانی که سوءتدبیر کردند باید اخراج شوند و اگر هم تخلفی انجام دادند باید محکوم شده و به زندان بروند و خسارت وارده به بیت المال را جبران کنند.

حسن‌نژاد گفت: آقای سیف به عنوان مثال به عنوان مسئول وقت بانک مرکزی باید در قبال این تخلفات پاسخگو باشند، صرفا برکناری یک مسئول به معنای تبرئه وی از تخلفاتش نیست؛ آقای سیف باید پاسخگوی عملکرد خود در بانک مرکزی باشد و تا زمانی که تکلیف پرونده وی مشخص نشده نباید در پست دیگری در جمهوری اسلامی به کار گرفته شود.
*مهر