کد خبر: ۲۲۶۹۰۲
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۷۱

محدودیت ۴۷ درصدی خدمات گوگل برای ایرانی‌ها

معاون مرکز ملی فضای مجازی گفت: ۴۷ درصد خدمات اصلی گوگل برای کاربران ایرانی مسدود بوده و امکان استفاده از این خدمات در فعالیت‌های علمی، پژوهشی، زیرساختی و فناوری وجود ندارد.


معاون مرکز ملی فضای مجازی گفت: ۴۷ درصد خدمات اصلی گوگل برای کاربران ایرانی مسدود بوده و امکان استفاده از این خدمات در فعالیت‌های علمی، پژوهشی، زیرساختی و فناوری وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ امیر خوراکیان اظهار داشت: ۴۷ درصد خدمات اصلی گوگل برای مردم کشور ما بسته شده است و ما در فعالیت‌های علمی، پژوهشی و زیرساختی و فناوری امکان استفاده از این خدمات را نداریم و تنها مواردی که ما را مصرف کننده بار می‌آورد، در دسترس است.

وی با اشاره به شیوع استعمار مدرن در فضای مجازی گفت: امروزه در فضای مجازی با مسئله استعمار مدرن مواجه هستیم. به عبارتی، دیگر تسخیر جوامع با حمله به جوامع گوناگون و تصرف اندیشه‌ها از طریق حضور فیزیکی دنبال نمی‌شود، بلکه اکنون نرم‌افزارها و سیستم عامل‌ها ابزار این اتفاق هستند.

خوراکیان با بیان اینکه در سال ۲۰۰۹ نزدیک به ۷ تا ۸ سیستم عامل فعال و متعلق به کشورهای مختلف بود، ادامه داد: اما در سال ۲۰۱۶ آمارها نشان داد که ۸۴.۸ درصد سیستم‌های عامل دنیا اندروید و ۱۴.۴ درصد آی او اس (ios) است و تمام فعالیت‌های مجازی کاربران با این دو سیستم عامل انجام می‌گیرد.

معاون مرکز ملی فضای مجازی با تاکید براینکه فضای مجازی تنها در سبک زندگی تغییر ایجاد نمی‌کند، بلکه در نظام معرفتی ما نیز تأثیر می‌گذارد، درباره رابطه گسترده‌ میان فضای مجازی و اقتصاد، گفت: در سال ۲۰۱۱، از ۵ شرکت برتر اقتصاد دنیا تنها یک شرکت در حوزه فضای مجازی فعال بود، اما آمارها نشان می دهد که در سال ۲۰۱۶ هر ۵ شرکت برتر اقتصاد دنیا شرکت‌های فعال در فضای مجازی بودند.

وی با بیان اینکه پیام رسانهای مطرح فعلی که توسط تعداد محدودی کشور ساخته شده، در سایر کشورها کاربران بیشتری دارند، ادامه داد: ۷۸ درصد جستجوی مردم دنیا در گوگل انجام می‌گیرد و این کمپانی بستری فراهم کرده‌ تا تمام مردم دنیا را به سمتی بکشاند که خودشان بر اوضاع مدیریت کنند.

معاون مرکز ملی فضای مجازی اضافه کرد: همگرایی‌هایی در فناوری و حوزه فضای مجازی شکل می‌گیرد که آینده را متحول کرده و فناوری کوانتوم و نانو شرایطی را به وجود می‌آورد که با فضای امروز بسیار متفاوت است. براین اساس اگر می‌خواهیم نسلی تربیت کنیم که در آینده جامعه نقش‌آفرینی دارد، باید این تربیت منطبق با سیر تحولات باشد. در این راستا نیازمند آگاهی، دانش و اشراف کامل بر تحولات و همچنین نیازمند زمینه معرفتی و معنویت هستیم.
*مهر