کد خبر: ۲۲۶۹۶۲
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۶۹

وجود ۲۰۰ نوع بیماری روانی در کشور

عضو کمیسیون بهداشت مجلس، با بیان اینکه ۲۰۰ نوع بیماری روانی وجود دارد یادآور شد که در آینده این بیماری‌ها در رده اول بیماری‌هایی که هزینه سنگینی را بر دوش دولت‌ها تحمیل می‌کند، تبدیل خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ بشیر خالقی در مورد نتایج تحقیقات انجام شده بین سال‌های 1999 تا 2015 که نشان می‌دهد ایرانیان از وضعیت نامساعد روحی رنج می‌برند تاجاییکه 30 درصد شش استان لرستان، همدان، ایلام، اصفهان، تهران و کردستان به اختلالات جدی روانی مبتلا شده‌اند، گفت: هم‌اکنون 200 نوع بیماری روانی وجود دارد که از افسردگی ساده تا نوع شدید آن که به خودکشی منجر می‌شود و سایر بیماری‌های روانی اعم از اسکیزوفرنی را در برمی‌گیرد و در کل دنیا هم شناخته شده است.

چرا روانپزشکان از عنوان متخصص اعصاب و روان استفاده می‌کنند؟

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: ابتلا به این بیماری‌ها در تمام کشور وجود دارد، اما در برخی استان‌ها شیوع بیشتری دارد، ضمن اینکه یکی از دلایل پیشرفت این بیماری‌ها ناشی از عدم درمان به موقع آن به دلیل نگرانی خانواده‌ها از ابراز ابتلای یک عضو خانواده خود به بیماری روانی است.

تاجاییکه حتی پزشکانی هم که در این حوزه فعالیت می‌کنند بجای روانپزشک از عنوان متخصص اعصاب و روان استفاده می‌کنند، چرا که افراد به محض اینکه احساس کنند باید به روانپزشک مراجعه کنند از نظر روحی دچار اضطراب می‌شوند.

وی در بیان عوامل ایجادکننده بیماری‌های روانی در سطح جامعه تصریح کرد: برخی از این بیماری‌ها ارثی هستند، تعدادی از آنها هم ناشی از عوامل محیطی و مشکلاتی که در زندگی اتفاق می‌افتد، ایجاد می‌شوند، کما اینکه برخی جوانان و خانواده‌هایشان از موضوعاتی همچون نتیجه کنکور هم آسیب روحی می‌بینند.

تمام بیماری‌های روانی علاج‌ناپذیر نیستند

خالقی اظهار کرد: بیماری‌های روحی-روانی طیف گسترده‌ای را در برمی‌گیرند و ابتلا به این نوع بیماری‌ها به معنای علاج‌ناپذیر بودن یا خطرناک بودن نیست، کما اینکه فردی که به افسردگی ساده هم مبتلا باشد در این نوع تحقیقات که نتایج درستی هم داشته‌اند، تقسیم‌بندی می‌شوند، اما الزاما فرد نباید برای درمان آن داروهای متعددی مصرف کرده یا در بیمارستان بستری شود.

بیکاری و ناکامی در ازدواج از عوامل گسترش ابتلا به این بیماری‌ها در کشور

وی یادآور شد: تجمل‌گرایی، افزایش انتظارات و بروز مشکلاتی همچون بیکاری و ناکامی در ازدواج که نسبت به سه دهه گذشته افزایش چشمگیری داشته است باعث افزایش تعداد مبتلایان به بیماری‌های روحی-روانی شده است، ضمن اینکه این معضل منحصرا مربوط به ایران نیست و بسیاری از کشورها در عصر توسعه تکنولوژی به این معضل گرفتار شده‌اند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، خاطرنشان کرد: 4 مورد تصادفات، بیماری قلبی، بیماری‌های مزمن همچون ام اس و بیماری‌های روحی-روانی بار مالی سنگینی را در حوزه سلامت به دولت‌ها وارد می‌کنند و شاید در شرایط کنونی بیماری‌های روانی در رده چهارم قرار داشته باشند، اما با پیش‌بینی‌های صورت گرفته در آینده به رده اول بیماری‌هایی که هزینه سنگینی را بر دوش دولت‌ها تحمیل می‌کند، تبدیل خواهند شد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در ارائه راهکار برای ممانعت از گسترش بیماری‌های روحی-روانی تاکید کرد: همان طور که این بیماری‌ها دامنه وسیعی دارند راه‌های کنترل آنها هم متنوع و گسترده است، ضمن‌اینکه باید عوامل ایجادکننده آنها برطرف شوند، کما اینکه مشکل خانواده‌هایی که هزینه سنگینی را برای موفقیت فرزندشان در کنکور هزینه کرده‌اند و به نتیجه مطلوب دست نیافته‌اند تنها می‌توان از طریق فرهنگسازی حل کرد، همچنین در مورد کنترل خشم و نحوه رویارویی با مشکلات هم باید از این روش استفاده شود.
*ملت