کد خبر: ۲۲۷۲۵۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۱۴

گوگل فعلا موتور جستجوی جدیدی در چین ارائه نمی‌ کند

اخیرا حدود هزار نفر از کارکنان گوگل به اعتراض علیه توسعه و ساخت نوعی موتور جستجو برای دولت چین پرداختند که به گمان آنها قرار است در جهت سانسور اینترنت به کار رود.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل روز پنج‌شنبه اعلام کرد که این غول دنیای اینترنت، فعلا قصد ارائه موتور جستجو در چین را ندارد، اما در حال بررسی شرایط است تا در این کشور بیشتر فعالیت نماید.

اظهارات پیچای در نشست هفتگی با کارکنان گوگل در دفتر مرکزی این شرکت در کالیفرنیا و به دنبال گمانه‌زنی‌هایی صورت گرفت که به نظر گوگل قصد ساخت نوعی موتور جستجوی جدید برای دولت چین را دارد که نتایج جستجو را برای مردم این کشور سانسور می‌کند. این طرح پنهانی که بر اساس گمانه‌زنی‌ها Dragonfly نام دارد، باعث اعتراض و اعتصاب حدود هزار نفر از کارکنان گوگل شد که به فعالیت خود در راستای پشتیبانی از سانسور دولتی اعتراض داشتند.

این اعتصاب دومین سری از اعتراضات کارکنان گوگل در ماه‌های اخیر است که نسبت به پروژه‌های این شرکت شکایت دارند. پیش از این، هزاران نفر از کارکنان گوگل نسبت به یکی از پروژه‌های این شرکت تحت عنوان Maven اعتراض داشتند. این پروژه نوعی طرح پنهانی پهپاد برای دولت آمریکا به نظر می‌رسید که طی آن قرار بود از هوش مصنوعی برای اهداف نظامی استفاده شود و به دنبال انتشار این خبر، تعدادی از کارکنان این شرکت استعفا کردند.

نیویورک تایمز اولین بار اعتراضات کارکنان را گزارش کرده بود، اما در عین حال تایید کرده بود که گوگل در واقع روی چنین موتور جستجوی سانسور شده‌ای کار می‌کند. حدود هزار نفر از کارکنان بیانیه‌ای را امضا کردند که از شرکت می‌خواست در مورد این پروژه شفاف‌سازی کند و یک روند بازنگری اخلاقی برای آن انجام دهد. گوگل هشت سال پیش به دنبال نگرانی‌های مشابه در مورد سانسور اینترنت، فعالیت در چین را متوقف کرد، اما به نظر می‌رسد که این شرکت به آرامی قصد بازگشت مجدد به بازار چین را دارد. گوگل به شکل صریح در مورد درخواست کارکنان این شرکت هنوز پاسخی ارائه نکرده است.