کد خبر: ۲۲۷۵۲۴
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۰۵

نمی‌توان وابستگی بسته های اینترنتی به حجم را از بین برد

نسرین محسنی، معاون بررسی های فنی و صدور پروانه در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت برداشت کاربران از اینترنت غیر حجمی اشتباه بوده و اصلا نمی‌توان وابستگی به حجم را در بسته های اینترنتی از بین برد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی معتقد است که از مصوبه ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات و اینترنت غیر حجمی سوءاستفاده و سوء برداشت شده است و نمی‌توان وابستگی بسته های اینترنتی به حجم را از بین برد.

نسرین محسنی، معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مورد حذف ترافیک و حجم از بسته های اینترنتی گفت من فکر می‌کنم در این مورد یک خلط مبحثی صورت گرفته است. در اصل برای افکار عمومی و در نظر کاربران سوءتفاهمی ایجاد شده است. حقیقت این است که ما در هیچ حالتی نمی‌توانیم وابستگی به حجم را حذف کنیم.

از حجم نمی‌توان جدا شد

محسنی افزود در حقیقت به هیچ عنوان نمی‌توان از حجم جدا شد و همیشه وابستگی به حجم وجود دارد، اما تفاوت در سرویس‌های حجمی و غیرحجمی چیست؟ به عنوان مثال مصرف شما در ماه ده گیگابایت است، اینجا اپراتور یک پیشنهاد 30 گیگابایتی به شما می‌دهد و شما دیگر دغدغه اتمام حجم اینترنت خود را ندارید. 10 گیگابایت حداکثر حجمی است که می‌توان با آن سرعت ارائه کرد، به همین دلیل اگر 30 گیگابایت ارائه کنند، به آن حالت اینترنت نامحدود ‌گفته می‌شود.

گذر از ADSL به VDSL با مصوبه 266

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مورد مصوبه 266 کمیسیون تنظیم مقررات و بسته های اینترنت همراه توضیح داد تصمیم جدیدی که سال گذشته در مصوبه 266 گرفته شد، این بود که ما خواستیم به ارائه‌دهندگان اینترنت ثابت اعلام کنیم که باید از ADSL به VDSL گذار کنید. اگر این اتفاق بیفتد، سرعت‌ها بالای 20 مگابیت در ثانیه می‌رود که در این صورت مشخص کردن حجم‌های پایینی که در حالت قبل بود، بی‌معنی است و شما می‌توانید حجم‌های بسیار بالاتری را پیشنهاد دهید. دغدغه محدودیت حجم در اپراتورهای موبایل ایجاد می‌شود، به این دلیل که آنها از از فرکانس استفاده می‌کنند و استفاده از BTS و فرکانس محدودیت دارد. بنابراین اپراتورهای همراه هستند که باید مبنای فروش را حجم قرار دهند و اپراتورهای ثابت باید مستقل از حجم، فروش خود را انجام دهند.

بازگشت بسته های اینترنتی به عقب

به نظر می‌رسد کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات با آزادسازی تعرفه‌ها به سال‌های قبل از 1392 برخواهد گشت و اختیار باز هم به اپراتورهای اینترنتی خواهد رسید. محسنی در مورد طرح آزادسازی حجم اینترنت و مزایای آن در کشور اعلام کرد:‌

اگر طرح آزادسازی تعرفه‌ها تصویب و اجرا شود، خود اپراتور تصمیم می‌گیرد که اینترنت را به صورت حجمی یا غیرحجمی بفروشد و متناسب با نیاز مشتری‌های مختلف، بسته‌های متفاوتی را پیشنهاد می‌کنند، البته همان‌طور که قبلا تاکید شده، نظارت رگولاتور در این زمینه وجود دارد. آن چیزی که در بالا درباره مصوبه 266 سال گذشته گفته شد، مربوط به مشترکان پرمصرف است که عموما بر روی ارتباطات ثابت فعال هستند. برای این مشترکان در ارتباطات ثابت، عموما سازوکار غیرحجمی و سرعتی است؛ به این معنا که گفته می‌شود که مشترک مثلا با سرعت 8 مگابیت در ثانیه، چه حجم اینترنت می‌تواند داشته باشد. در واقع با بالاتر رفتن مصرف دیتا در کشور فروشندگان اینترنت ثابت باید بدانند که فروش غیرحجمی را حتما باید در بسته‌های فروش خود داشته باشند.