کد خبر: ۲۲۸۲۷
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۵۲

فرار مغزها نتیجه یک نظام علمی نادرست در جامعه است

ایرنا- سرپرست دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی گفت : فرار مغزها نتیجه یک نظام علمی نادرست درجامعه است چرا که بسیاری از افراد زبده تفاوتی میان فعالیت های علمی درخور و فعالیت های علمی نادرست نمی بینند در نتیجه از کشور می روند.

دکتر علی خاکی صدیق روز چهارشنبه در مراسم گشایش دومین کنفرانس الکترومغناطیس همچنین خواستار رعایت نکات اخلاقی همچون صداقت و جلوگیری از تقلب در تحقیقات علمی شد.

وی گفت : فروش پایان نامه، کتاب و حتی اختراع فروشی از جمله تخلفات علمی است که باید محققان ایرانی از انجام آنها خودداری کنند.اصلی ترین وظایف کارگزاران علمی این است که فعالیت های خود را چنان طراحی کنند که به درستی مرزهای دانش و تجربیات را پشت سر بگذارند.

سرپرست دانشگاه صنعتی خواجه نصیر اظهار داشت: گاه اتفاق می افتد که نتایج مکتوبات علمی (مانند مقاله و کتاب و موارد دیگر ) به کارفرمایان متفاوت و یا کنفرانس های متفاوت ارایه می شود که این مقالات معمولا کپی یکدیگر هستند. این تخلفات به منظور کسب درآمد و یا شهرت زدگی رخ می دهد. این در حالی است که تولید محصولات علمی باید براساس نتایج پژوهش واقعی وبا کیفیت بالا باشد.

وی همچنین ارایه داده های مخدوش و عدم همخوانی نتایج با واقعیت های علمی و داده های پژوهش های قبلی را از دیگر تخلفات علمی دانست .

خاکی صدیق خاطرنشان کرد: براساس اصول اخلاق پژوهشی باید در تمامی مراحل مشاوره، انجام پژوهش و داوری امانت دار بود . سرقت ایده علمی، کپی برداری علمی و سرقت نوشتاری از جمله موارد تخلفی است که اصل امانت داری را زیر سوال می برد.

خاکی صدیق همچنین از رسانه ها انتقاد کرد و گفت : گاهی اتفاق می افتد که یک تحقیق تنها در مرحله آزمایشگاهی است اما طوری در رسانه ها اطلاع رسانی می شود که انگار این فعالیت علمی به صورت کامل نهایی شده و به اثبات رسیده است.

وی افزود: در صورتی که با تخلفات علمی با قاطعیت برخورد شود می توان از میزان تقلبات علمی بکاهیم و بهبود نظام علمی را شاهد باشیم.

در ابتدای این مراسم نصرت الله گرانپایه عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر گفت که در روزهای برپایی کنفرانس الکترومغناطیس بیش از 120 مقاله ارایه می شود و همچنین کارگاه هایی با عناوینی همچون «بیوالکترومغناطیس»، «سازگاری الکترومغناطیسی» و «فرامواد و نانوساختارهای نوری» برگزار می شود.

این کنفرانس تا عصر فردا - پنج شنبه - در دانشگاه خواجه نصیر ادامه دارد.