کد خبر: ۲۲۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۵۰

گلایه آخوندی از وضعیت آلودگی هوا و ترافیک تهران

عباس آخوندی شب گذشته در مراسم چهلمین سالگرد تاسیس انجمن مهندسان مشاور ایران تاکید کرد: باید توسعه به عنوان موتور محرک در جایگاه رقابتی ایجاد شود.

وی افزود: هنوز در پارادایم عمرانی به سر می‌بریم و به اشتباه می‌گوییم در برنامه‌ی توسعه فعالیت می‌کنیم.

آخوندی با بیان این‌که مهندس باید پیش از هر کار فنی به فکر شهروند‌گری باشد، گفت: در قانون اساسی حاکمیت در اختیار شهروندان است و تفاوت شهروند با ساکن این است که ساکن فقط حق سکونت دارد، اما شهروند نیازمند حقوق دیگری است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: باید بدانیم موتور توسعه‌ی کشور دولت نیست، بلکه شهروندان هستند در این میان مهندسان و پیمانکاران می‌توانند پیشتاز این امر باشند.

وی معتقد است: باید فعالیت‌های عمرانی دولت به صورت سازمان اجتماعی درآید.

به گفته وزیر راه و شهرسازی در حال حاضر وضعیت راه و شهرسازی کشور به گونه‌ای است که 200 هزار کیلومتر راه از جمله راه‌های شهری و روستایی داریم، اما این حجم زیاد نیازمند نگهداری و هزینه است.

آخوندی با بیان این‌که حجم قابل توجهی راه از جمله ریل و راه روستایی و شهری داریم، گفت: با وجود تعداد این همه جاده در سطح کشور هنوز رانندگی ایمن در سطح جاده‌ها دشوار است.

وی با بیان این‌که باید سازمان اجتماعی در کشور ایجاد شود، گفت: در جلسات مکرری با شورای تعامل درباره این موضوع بحث شد، اما نباید به این موضوع به عنوان شعار نگاه کرد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تا زمانی که منتظر دولت برای ایفای نقش‌های راهبردی هستیم نمی‌توانیم کاری را پیش برد.

وی تاکید کرد: در پی این هستم که مهندسی پرسشگر وجود داشته باشد تا مهندس پاسخ‌گو و این مهندس می‌تواند هم از خود هم از شهروند و هم از دولت پرسش کند و بتواند کارهای بهتری در اختیار بگیرد.

آخوندی با بیان این‌که اکنون در پی آن هستیم 10 هزار کیلومتر راه آهن جدید احداث شود، گفت: این خطوط باید توسط مهندسان انجام شود و قطعه‌به‌قطعه اجرایی شود. اما متاسفانه راندمان کار در مقابل دیگر کشور‌ها 20 درصد است.

وی با بیان این‌که در بخش مهندسی اقدامات گسسته‌ای در حال انجام است، گفت: باید ابتدا مهندسان به عنوان شهروند برای توسعه‌ی ایران فعالیت کنند و زبان مشترک جدیدی در این باره ایجاد شود.

وزیر راه و شهرسازی با گلایه از وضعیت آلودگی هوا و ترافیک تهران گفت: مساله‌ی تهران باید با کل جامعه حل شود و اگر بتوانیم مساله‌ای را به امر اجتماعی تبدیل کنیم، موفق خواهیم بود.

وی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در بخش حمل‌ونقل و شهرسازی و معماری گفت: تلاش ما این است که به مسائل ایران بپردازیم و جامعه‌ای که تعامل بین دولت و بخش خصوصی داشته باشد، موفق‌تر خواهد بود.

به گزارش ایسنا، آخوندی به مهندسان و پیمانکاران توصیه کرد: برای ماندگاری بنگاه‌ها فعالیت کنند، چرا که پس از بین رفتن بنگاهی بخش مهندسی دچار مشکل می‌شود و منجر به از بین‌رفتن سرمایه‌ی اجتماعی و ملی می‌شود.