کد خبر: ۲۲۹۷۰۸
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۷۸۸

جدال ترانه علیدوستی و سینا ولی الله بر سر "اوشین" و "صداوسیما"

ترانه علیدوستی با وجود اینکه از بازیگران شناخته شده و محبوب سینما به حساب می‌آید، اما در توئیتر آنچنان چهره محبوبی نیست و هر چند وقت یکبار با برخی سلبریتی‌های توئیتر وارد جدل می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ ترانه علیدوستی بازیگر مشهور سینما و تلویزیون که در شبکه‌های اجتماعی چهره‌ای بسیار فعال از خود به نمایش گذاشته است در روز‌های اخیر درگیری جدال با یکی دیگر از سلبریتی‌های فضای مجازی شده است. این قصه در توئیتر رقم خورده است، اما استارتش با گزارشی از یکی از خبرگزاری های داخلی بود.

ترانه علیدوستی علت عدم حضورش در صداوسیما را توضیح داد

چند روز پیش خبرگزاری ایسنا همزمان با موج افشاگری برخی از هنرمندان و درباره تجربه‌های خود از سانسور در تلویزیون گزارشی از سانسور‌های قدیمی و تاریخ صداوسیما پس از انقلاب منتشر کرد، در آن گزارش آمده بود: «اوشین هرگز یک آرایشگر معمولی نبوده و مشتری‌هایش هم مشتری‌های ساده‌ای نبوده‌اند. در واقع او آرایشگر یک شرکت «گیشاگری» است و پس از ورشکست شدن شوهرش، او در یک خانه فساد کار می‌کند. با تغییرات محتوایی این سریال، مردم ایران که از واقعیت اوشین بی‌اطلاع بودند به شدت شیفته فضائل اخلاقی اوشین شدند.»

البته در همان گزارش تاکید شده بود که برخی "اعمال سانسور در سریال اوشین را رد می‌کنند. مثلا ژاله علو (سرپرست گویندگان سرالن) تنها تحریف‌های انجام‌شده در سریال را در خصوص دیدگاه‌های سیاسی و ضدجنگ اوشین معرفی کرده که بنابر مقتضیات دهه ۶۰ ایران، تحریف شدند. مریم شیرزاد (صداپیشه اوشین) نیز با تأیید وجود برخی تغییرات در سریال، اظهار کرده که آدم‌ها و احساساتشان تغییری نکرده‌اند و «خط اصلی» و «بافت کلیِ» سریال دست‌نخورده باقی مانده است."

سپس ترانه علیدوستی در توئیتی به این گزارش واکنش نشان داد و نوشت: «من این ماجرای اصلی اوشین رو پارسال که ژاپن بودم سوال کردم: شایعه بود که شغلش چیز دیگه‌س. ژاپنی‌ها گفتن اوشین اونجا هم نماد نجابت بوده و هیچ ریگی به کفش نداشته. وقتی گفتم تو ایران ما فکر می‌کردیم اوشین سانسور شده و داستانش عوض شده غش غش خندیدن.»

جدال ترانه و سینما بر سر شخصیت اصلی سریال اوشین که همچنان بحث برانگیز است
این توئیت ترانه علیدوستی واکنش‌های زیادی داشت، از کاربران عادی گرفته تا سلبریتی‌های توئیتری و حتی اساتید دانشگاه درباره آن اظهار نظر کردند.

برخی کاربران که طبق معمول با حمله به ترانه علیدوستی او را متهم به "ماله کشی" برای نظام کردند. کاربری خطاب به علیدوستی نوشت "منظورت اینه که صداوسیما مشکلی نداره؟ " یا کاربری دیگر از سطح دغدغه علیدوستی در شرایط کنونی کشور انتقاد کرد؛ و برخی دیگر صحت توئیت او را زیر سوال بردند. این دسته معتقد بودند که سریال اوشین به شدت در تلویزیون ایران سانسور شده است.

کاربرانی هم بودند که در تائید توئیت این بازیگر سینما اظهار نظر کردند. رویا در این باره نوشته بود: «در حقیقت سوتفاهم ایجاد شده این بود که اوشین در یک خانه گیشا کار میکرد و گیشا‌ها بر خلاف تصور ما روسپی نیستند و فقط نقش همراهی و هم صحبتی با مرد‌های سرشناس رو به عهده دارند، اما خدمات جنسی ارائه نمی‌کنند. به گمانم، چون توی ایران این دو تا مفهوم از هم تفکیک نشده، کلن داستان رو عوض کردن.»

اما مهدی سِمَتی استاد دانشگاه ایلینویز شمالی در آمریکا از زاویه دیگر ذیل توئیت علیدوستی نوشت: «محبوبیت سریال اوشین در کشور‌ها و فرهنگ‌های غیر از ژاپن یه موضوع درسی هست. در یک کلاسی در ارتباطات بین‌الملل که من درس میدهم محبوبیت اوشین در ایران و در آسیا بخشی از مطالب سمینار است. اتفاقا نجابت بخشی از توضیح محبوبیت این سریال است. چطور و چرای مطلب بحث آکادمیک جالبی است.»

دعوای ترانه و سینا
تا اینجای کار مشکلی ایجاد نشد، اما یک توئیت از سینا ولی‌الله مجری یکی از شبکه‌های فارسی زیان خارج از کشور با پاسخ ترانه علیدوستی مواجه و در ادامه منجر به یک رشته توئیت‌هایی از سوی این بازیگر سینما شد.

ولی‌الله در پاسخ نوشت: «ممکنه تغییر شغل اوشین در داستان شایعه باشه، ولی در اینکه سریال به شدت سانسور و دستکاری شده بحثی نیست، حتی در تیتراژ ابتدایی سریال صحنه‌ای بود از یک مهمانی که اوشین، ریوزو رو به داخل آب هل میده که هیچ وقت پخش نشد! شاید ژاپنی‌هایی که شما باهاشون حرف زدی ورژن ایرانیش رو دیدن.»

علیدوستی واکنش نشان داد و گفت: «صرفا شغل اوشین محل بحث بود. وگرنه با سانسور آشنام تو صداوسیما.» در ادامه، ولی الله نوشت: «اگر داستان سریال رو بخونین متوجه میشین که شغل اوشین در واقعیت چی بوده که تازه تو سریال تلطیف هم شده برای مخاطب.»

اما ظاهرا سینا ولی‌الله دست بردار نبود و با بیان این که برای ترانه علیدوستی احترام زیادی قائل است این سوال را مطرح کرد "نمی‌دونم چه اصراری به تلطیف ایراد‌ها داره حتی ایراد‌های سانسوری صداوسیما؟!"

او در توئیتی دیگر به تمسخر ترانه علیدوستی پرداخت و نوشت: «ایکاش یوتیوب فیلتر نبود و میشد سریال اوشین رو کامل ببینین تا بفهمین که چقدر سانسور شده بود. البته اگر ترانه علیدوستی فردا توییت تلطیفی نکنه که در سفر اخیرم به فلان جا وقتی به مدیران یوتیوب گفتم ما تو ایران فکر می‌کنیم یوتیوب فیلتره غش‌غش خندیدن و گفتن نه یوتیوب کلا اینجوریه!»

در پاسخ، اما ترانه علیدوستی اتهام حمایت از صداوسیما را رد کرد و گفت از سال ۷۹ پایش را در صداوسیما نگذاشته است. او در ادامه ماجرایی را که باعث شد هیچ وقت به صداوسیما نرود را تعریف کرد.

علیدوستی نوشت: «سال ۷۹، اولین فیلمم رو بازی کرده بودم، اما هنوز اکران هم نشده بود و کسی مطلقا من رو نمی‌شناخت. دعوت شدم به برنامه‌ای در شبکه جام جم، سرجمع ده دقیقه، به عنوان استعداد نوجوان. برنامه زنده بود و در ساختمان شبکه دو ضبط می‌شد. سینمایی بود و مهمون‌های دیگه هم داشت. سرساعت رسیدم ساختمون شبکه ۲. حراست بانوان جلوم رو گرفت که پالتوت کوتاهه. تا زیر زانوم بود. برق ناخن هم داشتم. گفتن نمیشه بری. گفتم من اینجا کار نمیکنم، مهمونم. خیر. نمیشه. از طرف برنامه یکی اومد دنبالم. اصرار و التماس که میشه تا خونه بری مقنعه سر کنی؟ متاسفانه بچه بودم، گفتم چشم، تا خونه رفتم و برگشتم. راهم دادن. پشت صحنه منتظر نوبت آنتنم بودم که یه آقایی اومد. درحالی که لبخند عریضش تا بناگوش رفته بود گفت: ترانه خانم محیط اینجا سینمایی نیستا، لطفا جلوی دوربین رفتی نخند. لبخند بزن، ولی کامل نخند. بالاخره رفتیم جلوی دوربین. دو سوال جواب دادم دیدم مجری خانم چشم و ابرو میاد: از پشت صحنه اشاره میکنن علیدوستی پاش رو نندازه روی پاش. دردسرتون ندم. پاییز بود. زدم بیرون خیابون الوند رو پیاده و عصبی اومدم پایین. نیم ساعت هم تو برنامه نبودم، ولی نصف روز تحقیر شدم. عهد کردم هرگز دیگه پام رو نذارم اونجا و نگذاشتم.»
جدال ترانه و سینما بر سر ترانه علیدوستی در اولین فیلم سینما ایش "من ترانه ۱۵سال دارم

علیدوستی گفت که "در این ۱۸ سال بار‌ها تو مصاحبه‌هام اینو گفتم که تلویزیون نخواهم رفت و از طرف همکارانم و گاهی مردم انتقاد‌هایی هم بود. "

او در توئیت دیگری به حذف نامش از تیزر تبلیغاتی فیلم سینمایی کنعان از سوی تلویزوین در سال ۸۶ اشاره کرد.

علیدوستی در ادامه به سانسور در سینما هم اشاره کرد وگفت: «گوش چسب زدن در سینما هم هست. کوک زدن شال و روسری به همه جای لباس... اونقدر قصه زیاده که حوصله آدم از گفتنش سر میره. ولی همین فیلم‌های فضای بازتر سینما هم، با سانسور و بی‌سانسور گاهی مدت‌ها پشت در توقیف موندن یا هیچوقت رنگ پرده ندیدن.»

علیدوستی در خاتمه توئیت هایش در پاسخ به، ولی‌الله نوشت: «پس سانسور تو زندگی یکی مثل من مانعی دائمی و سرنوشت‌سازه، همیشه هم بوده. ولی اونی که از زیر فشارش فرار کرد و رفت امروز زبونش گویا درازتره از من و شما. با همه این اوصاف، اوشین نجیب بود. همه داستانش سانسور شد جز شغلش که همون آرایشگری بود؛ و این چیزی از بدبختی ما کم نمیکنه.»

سینا، ولی الله اشاره بند اول این توئیت را به خود گرفت، اما علیدوستی گفت که منظورش او نبوده است.

پس از آن ترانه علیدوستی که تازه چانه اش گرم شده بود درباره ماجرای دیگری نوشت: «۲ماه پیش جمعی از مسئولین مربوطه صدام زدن تا مواضعم رو بابت توییت‌ها و ریتوییت‌هام (!) توضیح بدم. جلسه‌ی خیلی آموزنده‌ای بود. با چنین جمله‌ای شروع شد: ما میخوایم بدونیم شما فرزند همین نظامی، یا پیاده‌سرباز ضدانقلاب؟ گفتم شما می‌دونی اونام به من میگن ماله‌کش؟»
 
با وجود اینکه این ماجرا به پایان رسید اما امروز روزنامه هفت صبح در گزارشی راجع به این ماجرا درباره داستان اولین حضور ترانه علیدوستی در صداوسیما تشکیک کرد. این روزنامه سوال کرده است "ترانه علیدوستی که اولین فیلمش من ترانه 15 سال دارم در سال ۸۱ اکران شده و شناخته شده بود، در سال ۷۹ برای چه فیلمی به تلویزیون دعوت شده بود؟ چگونه آن فرد متذکر  می دانسته که او در سینما بازی می کند و با استعداد نیز هست؟ آیا به خاطر همان یک فیلمی که به قول خودش هنوز اکران نشده بود او را می شناخته و استعدادش را کشف کرده بودند؟"

ترانه علیدوستی با وجود اینکه از بازیگران شناخته شده و محبوب سینما به حساب می‌آید، اما در توئیتر آنچنان چهره محبوبی نیست و هر چند وقت یکبار با برخی سلبریتی‌های توئیتر وارد جدل می‌شود. پیشتر نیز نادر فتوره چی از فعالان فضای مجازی به خاطر بازی ترانه علیدوستی در سریال شهرزاد و حمایتش از تهیه کننده سریال یعنی محمد امامی به شدت از او انتقاد کرده بود.