کد خبر: ۲۳۰۴۰۸
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۶۲

ماجرای احتکار پنج هزار خودرو توسط یک خانواده

چندی پیش بود که خبر احتکار خودروهای تولید داخل توسط یکی از نمایندگان مجلس منتشر شد؛ هر چند خودروسازان این موضوع را تکذیب کردند، با بسته شدن سایت های فروش خودروسازی ها، موضوع احتکار برای افزایش قیمت خودروهای تولیدی این خودروساز قوت گرفت.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ با این حال در روزهای گذشته، خودروسازها یکباره برای پیش فروش برخی خودروهای خود ـ که در گذشته بازار چندانی نداشت ـ اعلام آمادگی کردند و حتی یکی از این خودروسازها در زمان اندکی، توانست حدود 50 هزار خودرو را پیش فروش کند.

اما این اقدام خودروسازی ها هم نتوانست در روزهای پر التهاب بازار، دردی از کسی دوا کند و نه تنها قیمت خودروها کاهش پیدا نکرد، بلکه شائبه احتکار خودرو را نیز نتوانست بی اثر کند.

برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنان بر این باورند که خودروسازی ها با احتکار خودرو، قصد برهم زدن بازار را دارند و آنقدر این کار را ادامه می دهند تا مجوز افزایش قیمت از دولت را دریافت کنند.

نکته جالب این که همین قضیه عینا در مورد خودروهای وارداتی نیز در حال انجام است و در واقع مافیای واردات خودرو با احتکار خودروهای وارداتی، آنقدر بازار را تشنه نگه می دارند که قیمت های نجومی را افزایش داده و سپس محصولات وارد شده را به بازار عرضه کنند.

امیر خجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی که پیشتر گفته بود پنج خانواده، محور اصلی واردات غیر قانونی خودرو هستند، امروز از کشف و شناسایی بیش از 5 هزار خودرو با ثبت سفارشات غیر قانونی در گمرک سلفچگان توسط دستگاه های امنیتی پرده برداشت.

امیر خجسته، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در خصوص این موضوع اظهار کرد: در این پرونده ی بیش از 5 هزار خودروی خارجی لوکس، یکی از خانواده های بزرگ وارد کنندگان خودرو توقیف شده است.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی افزود: این خانواده بزرگ، گمرکات دولتی را به پارکینگ های شخصی جهت واردات غیر قانونی خودرو تبدیل کرده اند. این در حالی است که افرادی که در حوزه واردات بی رویه و سفارش های غیرقانونی خودرو اقدام به واردات می کردند، شناسایی شده و پرونده های آنان و نیز چهار خانواده دیگر واردکننده خودرو در شعبات مراجع قضایی در حال رسیدگی است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: خودروهای قاچاق با محوریت پنج خانواده بزرگ با دسترسی به اطلاعات و تبانی های سازمان یافته وارد می شوند.

خجسته بیان داشت: با این اوصاف، باید مابقی شرکت های فعالی که در حوزه واردات خودرو، زیرمجموعه این 5 خانواده هستند، تعیین تکلیف شوند. همچنین دادگاه های این افراد برای شناسایی افراد ذی نفوذ در ثبت سفارشات خودرو و واردات خودرو در گمرک و وزارت صنعت مشخص و دادگاه آنان علنی برگزار و افراد مرتبط با این افراد به مردم اعلان شود.
*تابناک