کد خبر: ۲۳۰۴۱۰
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۶۶

واکنش به خبر کمبود کالا‌های اساسی در مریوان

مدیر کل مرزی وزارت کشور گفت: فرماندار مریوان کالاهای مورد نیاز این شهر را به استانداری کردستان اعلام کند تا ستاد تنظیم بازار استان مانع خروج این کالاها شود.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ شهریار حیدری درباره‌ی اظهارات فرماندار مریوان گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد تنظیم بازار مشخص می‌کنند که چه کالاهایی استراتژیک بوده و نباید از کشور خارج شود. وزارت صنعت و ستاد تنظیم بازار این کالاها را به وزارت کشور معرفی کرده و ما هم لیست این کالاها را در اختیار استانداری‌های استانهای مرزی، گمرک ، مرزبانی و نیروی انتظامی قرار می‌دهیم که آنها مراقبت کند که این کالاها از مرزها خارج نشود.

وی در ادامه افزود: خروج کالا از کشور مقررات و چارچوبی دارد که در حال حاضر مراقبت می شود که اگر کالایی از کشور خارج می‌شود، طبق قانون باشد. ما مراقبت می‌کنیم که حتی یک کالای استراتژیک از کشور خارج نشود.

ما لیست کالاهای استراتژیکی که وزارت صنعت، و ستاد تنظیم بازار مشخص کرده را به استانداری‌های استان‌های مرزی ، نیروی انتظامی و مرزبانی اعلام کرده‌ایم. به طور مثال اکنون به ما اعلام شده است که گوشت یا برنج نباید از کشور خارج شود و ما هم مانع خروج این دو کالا شده‌ایم. تا این لحظه ما مانع خروج هر کالایی که به عنوان کالای استراتژیک یا اساسی به ما معرفی شده است، شده‌ایم.

حیدری در باره خروج کالاهای مورد نیاز مردم مریوان گفت: ممکن است در این شهر چند کالا مورد نیاز مردم باشد ولی هنوز ستاد تنظیم بازار درباره این کالاها تصمیم گیری نکرده است بنابراین فرماندار مریوان می‌تواند درخواست خود را به ستاد تنظیم بازار استان کردستان اعلام کند تا این ستاد راسا در مورد این کالاها تصمیم گیری کند.

محمد شفیعی فرماندار مریوان شامگاه دوشنبه(19شهریور ماه) در کارگروه توسعه صادرات و شورای ساماندهی مبادلات ارزی با اشاره به ورود تعداد زیادی مسافر از مرز باشماق به مریوان اظهار کرد: «در چند هفته گذشته روزانه 2 هزار و 300 نفر از کشور عراق وارد مریوان شده اند که اکنون به طور ثابت حدود یک هزار و 100نفر مسافر در روز بوده است. با خریدهای زیاد روزانه این مسافران و بازگشت دوباره به عراق، کالاهای اساسی زندگی در مریوان نایاب شده و بحران جدی در حال شکل گیری است.»
*ایسنا