کد خبر: ۲۳۰۴۱۵
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۶۵۲

وضعیت بازیگری از درآمد تا بیکاری/ صدا، ادا و اجرا چقدر پولدارمان می‌کند؟

شاید به‌نظر شما یک‌میلیاردتومان برای بازی در فیلمی سینمایی زیاد باشد. حق دارید. این رقم واقعا زیاد است. اما تنها 2نفر از بازیگران سینمای ایران بین 800میلیون تا یک‌میلیاردتومان دستمزد می‌گیرند.
 
شاید به‌نظر شما یک‌میلیاردتومان برای بازی در فیلمی سینمایی زیاد باشد. حق دارید. این رقم واقعا زیاد است. اما تنها 2نفر از بازیگران سینمای ایران بین 800میلیون تا یک‌میلیاردتومان دستمزد می‌گیرند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ آن بازیگران هم به این دلیل که فروش را در گیشه‌ها بالا می‌برند چنین دستمزدهایی برایشان تعیین شده است؛ درحالی‌که این رقم برای بهترین بازیگران مرد از 300تا 500میلیون و بهترین بازیگران زن 200تا 250میلیون تومان است. البته دور از ذهن نیست که هر بازیگر در سال تنها چندفیلم بازی کند و گاهی فقط یک‌بار در سال اتفاق می‌افتد که در فیلمی نقش داشته باشد.

با این تفاسیر درآمد حاصل از این بازی، باید به کل سال تقسیم شود. به همین‌خاطر گاهی بازیگران تن به بازی در فیلم‌هایی می‌دهند که درجه اعتباری پایین‌تری دارند یا با نگاه و عقایدشان سازگار نیستند؛ هرچند بعضی بازیگران گاهی چندفیلم در سال نیز بازی می‌کنند. اما بی‌شک سبک زندگی بازیگران با دیگر مردم متفاوت است.

آنها که وابسته به چهره و توانایی بدنی خود روی بورس خواهند بود، مجبورند گاهی بیش از حد معمول به زیبایی و سرزندگی خود اهمیت دهند. گاهی این اعداد و ارقام به اندازه‌ای متفاوت و متغیر است که در قالب استثنا هم قرار می‌گیرد؛ مثلا در سال‌های اخیر بازیگران بسیار خوبی در فیلم‌های مستقل با کارگردانان کاراولی حضور داشته‌اند و دستمزد‌های پایینی دریافت کرده‌اند و هدف‌شان حمایت از فیلمنامه‌های خوب و ورود کارگردانان جوان به سینما بوده است.

  حرفه: بازیگر
  درآمد: از 40میلیون تا یک‌میلیاردتومان
  ساعت کار: ندارد
  آسیب: دارد
  دوری از خانه: دارد

صداهای صد تومنی

«این صداست که می‌ماند»؛ مصرع کوتاهی از شعر فروغ که این روزها بی‌آنکه ربط خاصی به‌منظور شاعر داشته باشد، بیشتر در ذهن خوانندگان دور می‌زند؛ انگار راه ماندگاری را در حنجره جست‌وجو کرده باشند؛ مردانی که همه سال را (جز 2ماه عزا) روی صحنه می‌خوانند و به تصور دیگران، پول پارو می‌کنند.

اما چقدر از این پول‌های پاروشده در جیب خوانندگان می‌رود؟ به استثنای آن‌دسته از خوانندگان تازه‌وارد که قرار است با شگردهای تهیه‌کنندگان اسم و رسمی پیدا کنند و معلوم نیست همه مدتی را که روی صحنه هستند پول می‌گیرند یا نه و قراردادهایشان چگونه تنظیم شده، خوانندگانی نیز وجود دارند که سال‌ها تمرین و ممارست داشته‌اند و این روزها را یا گذرانده یا دست روی زانوهای خود، بلند شده‌اند.

ما با این‌دسته خوانندگان کار داریم که درآمدهایشان در هر سانس کنسرت 50تا 100میلیون تومان است؛ عددی که فقط برای خودشان نیست و گروه نوازندگان و همخوانان را نیز شامل می‌شود. با این حال هر خواننده‌ای ظرفیت حنجره و توان جسمی‌ای دارد و بنا بر آن توان و استقبال مردم از کنسرتش، می‌تواند روی استیج برود. باقی پول نصیب تهیه‌کنندگان خواهد شد که مجبورند سالن کرایه ‌کنند، تبلیغات کنند، کلیپ بسازند و... که شاید رقم قابل ملاحظه‌ای از آن کنسرت هم برایشان نماند.
 
حرفه: خواننده
  درآمد: از 10تا 100میلیون تومان
  ساعت کار: ندارد
  آسیب: دارد
  دوری از خانه: دارد

خنده‌های 10میلیونی

هیچ می‌دانستید گاهی مجریان برای رسیدن به اجراهای خود از آمبولانس استفاده می‌کنند؟ گاهی سر مجریان آن‌قدر شلوغ است که برای رسیدن از اجرایی به اجرای دیگر مجبورند از این وسایط حمل‌ونقل استفاده کنند. البته شما به این وسایط حمل‌ونقل اضطراری بدگمان نشوید. این اتفاق محدود و بسیار کم است. اما مهم این است که گاهی مجریان 2 یا چندبار در روز اجرا می‌روند. اجراها از یک تا 10میلیون تومان است.

همین چندوقت پیش بود که رامبد جوان اعلام کرد برای هر شب اجرای خندوانه 10میلیون‌تومان می‌گرفته که مبلغ کمی است. البته این رقم از حقوق عوامل تا ساخت تیزر و... را دربرمی‌گیرد. اما اجراهای بیرون از استودیو و صدا و سیما، رقم‌های بالاتری است چون دیگر این ارقام تنها به‌خود مجری اختصاص دارد. آنهایی که روی آنتن برنامه دارند، رقم‌های بالاتری را به‌خود اختصاص می‌دهند و قدیمی‌ها که چندسالی‌است روی آنتن زنده را به‌خود ندیده‌اند پایین این جدول قرار گرفته‌اند.

  حرفه: مجری‌‌گری
  درآمد: از یک تا 10میلیون‌تومان برای هر اجرا
  ساعت کار: ندارد
  آسیب: دارد
  دوری از خانه: دارد