کد خبر: ۲۳۰۵۰۸
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۳۱
کاخ سفید:

ایران را مسئول حمله به سفارت آمریکا در بغداد و کنسولگری خود در بصره می‌دانیم / تهران وابستگانش در عراق را تامین مالی کرده، به آنان آموزش می‌دهد و سلاح در اختیارشان می‌گذارد

آمریکا در ادامه لفاظی‌هایش در برابر ایران، به تهران هشدار داد که به هرگونه حمله‌ای که از سوی متحدان ایران در عراق صورت گیرد و به آمریکایی‌ها یا مواضع آمریکا آسیب برساند، "واکنش سریع و قاطع" نشان می دهد.
آمریکا در ادامه لفاظی‌هایش در برابر ایران، به تهران هشدار داد که به هرگونه حمله‌ای که از سوی متحدان ایران در عراق صورت گیرد و به آمریکایی‌ها یا مواضع آمریکا آسیب برساند، "واکنش سریع و قاطع" نشان می دهد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ کاخ سفید اعلام کرد ایالات متحده به هرگونه حمله همپیمانان ایران به منافع آمریکا در عراق «سریع و قاطعانه» پاسخ خواهد داد.

بیانیه روز چهارشنبه کاخ سفید ایران را متهم کرد که برای جلوگیری از حمله‌های روزهای اخیر به کنسولگری آمریکا در بصره و سفارت این کشور در بغداد اقدامی نکرده است.

در این بیانیه آمده است: «ایران تلاش نکرد تا این حمله‌ها را که از سوی همپیمانانش در عراق صورت گرفت متوقف کند، همپیمانانی که ایران با تأمین مالی، تسلیحاتی و آموزش نظامی از آنها پشتیبانی کرده است.»

«ایالات متحده تهران را مسئول هرگونه حمله‌ای می‌داند که به زخمی‌ شدنِ کارکنان و آسیب دیدن تسهیلات دولتی این کشور (در عراق) بیانجامد. آمریکا در دفاع از زندگی آمریکایی‌ها سریع و قاطعانه (به چنین حمله‌هایی) پاسخ خواهد داد.»

روز جمعه سه خمپاره در «منطقه سبز» بغداد فرود آمد که بنا بر اعلام ارتش عراق در نهایت خسارت جانی و مالی به همراه نداشت.

این نخستین حمله از این نوع در چند سال اخیر در «منطقه سبز» بغداد به شمار می‌رفت، مکانی که میزبان ساختمان مجلس عراق، ادارات دولتی و سفارتخانه‌ بسیاری از کشورها از جمله سفارت آمریکا است.

کنسول‌گری ایالات متحده در بصره نیز روز شنبه هدف حمله با راکت قرار گرفت که این حمله نیز تلفاتی در بر نداشت.

تظاهرکنندگان خشمگین از فساد سیاسی در بصره هفته گذشته ساختمان چند اداره دولتی را به آتش کشیدند. کنسولگری ایران در بصره نیز در حمله معترضانی که این کشور را در نابسامانی کنونی عراق مقصر می‌دانند در آتش سوخت.