کد خبر: ۲۳۰۷۶۰
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۲۶

بیماری که جان زنان جوان ایرانی را تهدید می‌کند

مریم طباطباییان متخصص جراحى سرطان پستان  با بیان اینکه سرطان پستان یکی از رایج ترین سرطان‌ها در دنیاست، گفت: سرطان پستان علائمی دارد اما اکثر افراد نسبت به برخی از این علائمی که در بدن بروز می کند، بی توجه هستند و علائم خطر را نادیده می گیرند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ وی ۳۰ درصد سرطان های زنان را سرطان پستان دانست و گفت: از هر سه نفر خانم مبتلا به سرطان یک زن به سرطان پستان مبتلا می شود و ۲ نفر دیگر به انواع دیگری از سرطان دچار می شوند.

۲۷ درصد از خانم های مبتلا به سرطان پستان زیر ۴۰ سال دارند
این متخصص جراحى سرطان پستان ادامه داد: در کشورهای غربی به ازای هر ۱۰۰۰ نفر یک نفر و خوشبختانه در ایران به ازای هر ۱۰۰۰ نفر نیم نفر به سرطان پستان مبتلا می شود و در استان هایی مانند یزد و اصفهان آمار ابتلا به مراتب کمتر است.

طباطباییان با اشاره به اینکه سرطان پستان در کشور ما در سنین ۳۰ تا ۴۰ سال نیز دیده می‌شود، بیان کرد: جوان بودن هرم سنی جمعیت عامل بروز این سرطان در بین خانم‌های جوان است.

وی اظهار کرد: ۲۷ درصد از بیماران مبتلا به سرطان پستان زیر ۴۰ سال دارند و از این رو باید نسبت به لمس هر توده‌ی مشکوکی در پستان خانم های جوان حساس بود چون این نوع غده‌ها الزاما خوش خیم نیستند و ممکن است سرطانی باشند.

خانم ها علائم این سرطان کشنده را جدی بگیرند
این متخصص جراحى سرطان پستان با تاکید بر اینکه خانم ها باید به علائم خطر سرطان پستان توجه داشته باشند، گفت: به دلیل اینکه سرطان پستان کشنده ترین سرطان در خانم هاست و هر چند که نیازی به نگرانی های بی مورد و وسواسی در مورد آن نیست، اما نباید علائم سرطان پستان را نادیده گرفت.

وی تاکید کرد: گرچه سرطان پستان به طور معمول هیچ نشانه‌ای در مراحل اولیه ایجاد نمی‌کند اما تشخیص به موقع توده می‌تواند وضعیت فرد مبتلا به سرطان سینه را از قربانی به نجات‌یافته تغییر بدهد.

طباطباییان تاکید کرد: تشخیص زودهنگام سرطان پستان ، قبل از بروز متاستاز به قسمت های مختلف بدن و درمان به موقع، طول عمر بیماران را افزایش می دهد و کیفیت زندگی خانم ها مبتلا به سرطان در این صورت ارتقا پیدا خواهد کرد.

بهترین روش های تصویربرداری برای تشخیص سرطان پستان
این متخصص جراحى سرطان پستان با اشاره به اینکه آموزش زنان و اجرای برنامه های غربالگری باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: ماموگرافی و سونوگرافی قابل اعتمادترین و رایج ترین تکنیک های تصویربرداری هستند که برای تشخیص زودرس ضایعات پستان انجام می شود، در کشور ما نیز از این روش های تصویربرداری برای تشخیص این سرطان در خانم ها استفاده می شود.

وی تصریح کرد: تشخیص زودهنگام توده سرطانی با بهترشدن پیش آگهی سرطان همراه است از این رو وظیفه هر پزشک است که تا حد امکان موارد غیر طبیعی پستان را در مراحل اولیه تشخیص و اقدامات تشخیصی قطعی را انجام دهد.

غربالگری و روش های تشخیص سرطان تحت پوشش بیمه انجام شود
این متخصص جراحى سرطان پستان با اشاره به اینگه غربالگری سرطان یک فرایند حکومتی است و باید تمام مراحل غربالگری، تشخیص و درمان سرطان به طور کاملا رایگان انجام شود، تاکید کرد: در کشور ما بودجه ای برای انجام کارهای غربالگری و تشخیص در نظر گرفته نشده است و با برنامه ریزی مسئولان این اقدام مهم تشخیصی باید تحت پوشش بیمه برای خانم ها انجام شود.

طباطباییان بیان کرد: در جوامعی که زنان معاینات شخصی ماهیانه‌ پستان ها را جدی می‌گیرند و در مواجهه با علائم به سرعت به پزشک مراجعه می کنند، سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شود و این موضوع کار درمان را آسان‌تر می‌کند.

وی یادآوری کرد: در سال های اخیر با پیشرفت های که در تشخیص زودرس این بیماری به وجود آمده، درمان نیز با موفقیت بیشتری همراه شده است، زیرا وقتی توده های سرطانی در اندازه کوچک تشخیص داده می شوند به خوبی درمان پذیر هستند و این به کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری کمک بسیاری می کند.