کد خبر: ۲۳۰۹۸۳
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۶۴۱

چرا "هفت" عدد شگفت‌انگیز است؟


از بچگی در گوش ما فرو کرده‌اند که هفت عدد خوش‎یمن  است! اما با کمی مطالعه بیشتر متوجه خواهیم شد که قضیه عدد هفت کمی فراتر از خوش‌یمن بودن است. از دید ریاضی هفت حاصل جمع دو عدد سه و چهار است که بنا بر حکمت یونانی‌ها اعدادی خوش‌یمن هستند؛ اما این موضوع نیز همه رموز این عدد را فاش نمی‌کند. اگر می‌خواهید از بخشی از اسرار این عدد در ادیان و فرهنگ‌های مختلف سر در بیاورید، خواندن این مطلب را ادامه دهید. 

 هفت آسمان

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ در احادیث و روایات اسلامی آمده است که خداوند آسمان را در هفت طبقه بنا نهاد. نام این هفت آسمان در بحار الانوار چنین ذکر شده است: آسمان اول: رفیع، آسمان دوم: قیدوم، آسمان سوم: ماروم، آسمان چهارم: ارفلون، آسمان پنجم: هیعون، آسمان ششم: عروس، آسمان هفتم: عجماء.

 هفت گناه کبیره
هفت گناه کبیره در دوران رهبانیت مسیحی مشخص شده و در قرن ششم میلادی توسط پاپ گرگوری اول (گرگوری کبیر) در یک گروه قرار گرفتند. این گناهان عبارتند از: تکبر، طمعکاری، شهوت (در معنای تمایل بیش از حد یا نامشروع جنسی)، حسادت، شکم‌پرستی (یا مستی)، خشم و تنبلی.

هفت کلمه آخر
هفت کلمه آخر که در فرهنگ مسیحی به آخرین جمله حضرت عیسی (ع) بر صلیب اشاره دارد. این کلمات از این قرارند:   «خدای من، چرا مرا به خود واگذاشتی؟»

 قرون‌ وسطی و عجایب هفتگانه
عجایب هفتگانه در قرون وسطی عبارتند از: آمفی‌تئاتر روم، سرداب اسکندریه مصر، دیوار بزرگ چین، استون هنج در ویلتشایر انگلستان، برج کج پیزا، برج چینی نانکینگ، مسجد ایاصوفیه در استانبول.

هفتمین پسر از هفتمین پسر
در برخی فرهنگ‌ها اعتقاد بر این است که هفتمین فرزند پسر از هفتمین پسر یک خانواده با نیروهای قدرتمند جادویی و شفادهندگی متولد می‌شود. این پسر پیشگوست و از قدرت‌های عجیبی برخوردار است.

هفت مرد فرزانه
در یونان باستان به هفت نفر از سیاستمداران، قانونگذاران و فیلسوفان قرن ٦ و ٧ قبل از میلاد اشاره شده است. این فرزانگان عبارتند از:  «سولون» قانونگذار، «تالس» فیلسوف اهل میلتوس، «پیتاکوس» فرمانده نظامی اهل میتیلن، «کلئوبولوس» فیلسوف اهل رودس، «شیلون اسپارتی» از ناظران شاه، «بیاس» فرزانه‌ترین هفت فرزانه، اهل پری‌ین و «پریاندر» حاکم مستبد کورنتی.

علوم سبعه
این علوم عبارتند از علوم سه‌گانه: دستور زبان (ادبیات)، علم بیان و دیالکتیک (مباحثه و مکالمه) و علوم چهارگانه که پیشرفته‌تر بوده و از این قرارند: حساب، هندسه، موسیقی و نجوم.

هفت حس
تعلیمات باستانی به ما می‌گویند که روح انسان مرکب از هفت خاصیت است که هر یک تحت‌ تأثیر یکی از سیارات هفتگانه‌اند. «آتش» موجب زندگی، «خاک» به وجودآورنده توانایی احساس کردن، «آب» موجب قدرت بیان، «هوا» معرف حس چشایی، «مه» موجد حس بینایی، «گل‌ها» به وجودآورنده حس شنوایی و «باد جنوب» به وجودآورنده حس بویایی است.

هفت دریا
شامل دریاهای قطب شمال و قطب جنوب، اقیانوس آرام شمالی و جنوبی، اقیانوس اطلس شمالی و جنوبی و اقیانوس هند است.

عجایب هفتگانه طبیعت
شامل کوه اورست در مرز نپال و چین، آبشار ویکتوریا در آفریقا، گرند کنیون در آمریکا، ساحل مرجان بزرگ در استرالیا، سپیده دم شمالی در قطب شمال، آتشفشان و پاریکوتین در مکزیک و بندر ریودوژانیرو در برزیل است.