کد خبر: ۲۳۱۱۷
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۶۸۳

رفیق دوست: دولت روحانی با دولت های نهم و دهم قابل مقایسه نیست

محسن رفیق دوست وزیر سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس با بیان این که دولت روحانی با دولت های نهم و دهم قابل مقایسه نیست، گفت: دولت یازدهم واقعا دولت قابلی به نظر می آید.

محسن رفیق دوست این مطلب را در بخشی از گفت و گوی تفصیلی خود با نشریه مثلث عنوان کرده است.

در این مصاحبه رفیق دوست به تشریح دیدگاه خود نسبت به دولت یازدهم،جایگاه اصلاح طلبان و اصولگرایان در دولت یازدهم، رابطه هاشمی رفسنجانی با روحانی، روایت از جلسات محرمانه درباره انتخابات 88عملکرد دولت نهم و دهم، ، پرداخته است.

بخشی از این مصاحبه بدین شرح است:

** وزیران دولت روحانی همه کاره اند

وی در پاسخ به این سوال که دولت یازدهم را چگونه ارزیابی می بینید؟ گفت: این دولت با دولت های دوره نهم و دهم قابل مقایسه نیست و واقعا دولت قابل است. اغلب اعضای کابینه قوی تر از همتایان پیشین شان هستند.من سن را هم مانع چشمگیری نمی دانم اما وقتی مقایسه می کنیم، می بینیم که قوی تر و خوش سابقه تر هستند و امیدواریم برای مردم بیشتر کار کنند.

رفیق دوست اظهارداشت: مطلب دیگری که اهمیت دارد این که در دولت قبل، وزیران کاره ای نبودند اما تا جایی که من تحقیق و بررسی کرده ام در این دولت وزیران همه کاره اند. رییس جمهوری هیچ چیز دیکته نمی کند.

وزیر سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس یادآور شد: من با چند نفر از وزیران دیدار کردم و آنها گفتند براساس برنامه ای که داده اند کار می کنیم و رییس جمهوری به ما امر و نهی نمی کند. در حالی که یکی وزیران دولت گذشته به من می گفت از امر و نهی رییس جمهوری خسته شده ام. این تفاوت بزرگی است.



** اصولگرایان با روحانی مشکلی ندارند

رفیق دوست در بخشی دیگری از این مصاحبه اظهارداشت: اصلاح طلبان اصرار دارند که روحانی را مصادره کنند در حالی که روحانی جنسا روحانی است و هیچ گاه علیه اصولگرایی صحبت نکرده اما علیه اصلاح طلبانی که از من مشکل دار هستند خیلی حرف زده و هنوز هم می زند.

وی تصریح کرد: سخنرانی آقای روحانی در سال 78 نقطه عطفی در زندگی سیاسی آقای روحانی است و اظهارنظر اخیر درباره نهم دی، مشی ایشان را مشخص می کند.

رفیق دوست خاطرنشان کرد: من حس می کنم که آقای روحانی تلاش می کند جذب حداکثری مورد نظر رهبر معظم انقلاب را محقق کند و دست رد به سینه کسی نزند.

این فعال سیاسی همچنین گفت: خوشبختانه اصولگرایان با آقای روحانی مشکلی ندارند چرا که ایشان علیه اصولگرایی صحبت نمی کند، البته ممکن است انتصابات دولت چندان به نفع اصولگرایان نباشد اما ملاک آن ها برخورد آقا با ایشان است؛ کما این که ملاک اصولگرایان برای تحمل احمدی نژاد فرمایشات آقا بود. همه می دانند که اصولگرایانی که رابطه خوبی با آقای احمدی نژاد داشتند از مدت ها قبل رابطه شان را با ایشان قطع کرده بودند.



*** روحانی مبارز و فعال اما معتدل است

در ادامه این گفت و گو از رفیق دوست سوال شده است: خرداد 92 تا چند هفته پیش از انتخابات آقای قالیباف با فاصله قابل توجهی نفر اول نظرسنجی ها بود اما به تدریج فضا تغییر می کند و در نهایت در روز جمعه آقای روحانی رییس جمهوری می شود چه اتفاقی در آن یک هفته افتاد؟

این فعال سیاسی اظهارداشت: من در این رابطه تحلیلی از آقای هاشمی را برای شما نقل می کنم البته این تحلیل مربوط به سال 68 است.

وی افزود: آقای هاشمی معتقد است که جامعه ما سه بخش است؛ 20 درصد با اصولگرایان هستند، 20 درصد با اصلاح طلبان و 60 درصد مردم عادی هستند که با انقلاب هستند اما از دو جریان فوق نیستند.

وزیر سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس گفت: رییس جمهوری، نمایندگان مجلس و نمایندگان شوراها را این 60 درصد انتخاب می کنند البته به هنر نامزدها بستگی دارد که چگونه بتوانند رای این 60 درصد را به سوی خود جلب کنند.

رفیق دوست ادامه داد: این ها هم خاموش هستند و سروصدایی ندارند اما در زمان انتخابات می آیند و هنر خودشان را نمایش می دهند.من هم این مساله را رعایت می کنم؛ در دوره انتخابات تحقیق می کنم و بعد تصمیم می گیرم که به چه کسی رای بدهم البته در این دوره از انتخابات من و امثال من از دوشنبه آن فهمیدیم که آقای روحانی انتخاب می شود.

وی اظهارداشت: دلیل آن این بود که هم آقای روحانی را می شناختیم و هم می دیدیم حرف مردم را می زنند و این زیرکی سیاسی را داشت. اینکه ایشان می گوید مشی سیاسی من اعتدالی است، مشی شخصی خودش واقعا اعتدالی است.

رییس سابق بنیاد مستضعفان و جانبازان گفت: من آقای روحانی را از قبل انقلاب می شناسم مبارز و فعال اما معتدل است.

رفیق دوست خاطرنشان کرد: یکی از کارهای خوب این دوره مناظره های آن چنانی بود. آنچه باید مورد تحلیل واقع شود این است که برخوردارترین بخش های جامعه از حکومت آقای احمدی نژاد روستاها بودند، اما آقای روحانی بیشترین رای را در روستاها کسب کرد. علت این است که صدای روستایی ها درآمده بود و می گفتند 45 هزار تومان را از ما پس بگیرید و یک پول اضافه از ما بگیرید اما وضعیت به حالت سابق بازگردانید!

وی اظهارداشت: مردم احساس کردند که کار زیادی برای شان انجام نشده است. از طرف دیگر یکی از ویژگی های این دوره این بود که تنها کاندیدای روحانی انتخابات، آقای روحانی بود؛یعنی روحانی بودن، یکی از دلایل رای آوری ایشان بود.

رفیق دوست ادامه داد: علاوه بر این، موضع صریح رهبر معظم انقلاب در رای بالای آقای روحانی بسیار موثر بود البته نمی خواهم بگویم که نظر ایشان بر پیروزی رییس جمهوری منتخب بود.



** روحانی مستقل از دیگران عمل می کند

وزیر سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس همچنین در پاسخ به این سوال که رابطه آقای هاشمی و آقای روحانی را چگونه می بینید؟ آیا آقای هاشمی دولت سایه یا رفیق آقای روحانی است؟ گفت: آنچه من می بینم و اطلاع دارم، نشان از آن دارد که آقای روحانی مستقل از دیگران عمل می کند. گاهی اخباری را می شنوم اما خیلی به شنیده ها اتکا نمی کنم. باید شخص آقای روحانی را ببینم و ماجرا را از خود آن ها جویا شوم.

رفیق دوست همچنین در پاسخ به این سوال که رابطه آقای ناطق نوری با اقای روحانی چگونه می بینید؟ اظهارداشت: ایشان هیچ توقعی از آقای روحانی نداشت. من چند بار بعد از انتخابات ایشان را دیده ام. آقای ناطق برای خودش مشی جوانمردانه ای دارد. او معتقد بود که باید به آقای روحانی کمک کرد تا در انتخابات پیروز شود چرا که ایشان را در میان نامزدها از همه بهتر می دانست. البته این نظر شخص من و آن چیزی است که احساس می کنم.ظاهرا پیشنهادهای زیادی هم به آقای ناطق شده اما ایشان گفته بود که من این کارها را برای پست و مقام نکرده ام.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که فکر می کنید آقای روحانی بتواند برای بار دوم هم رای بیاورد؟ گفت: هنوز زود است. من اوایل دوره آقای احمدی نژاد در مصاحبه ای گفتم که توصیه می کنم ایشان از نخبگان بیشتری استفاده کند و از آن ها مشورت بگیرد البته ایشان بعدها در یک سخنرانی در یکی از دانشگاه ها جواب تندی به من داد. اما در مورد آقای روحانی هنوز نمی دانیم چه می کند باید خدمتشان برسیم و ارزیابی کنیم. اما من آقای روحانی را انسان خوبی می دانم؛ ایشان بسیار متدین است.



**در انتخابات 88 تقلب نشده است

رفیق دوست همچنین درمورد انتخابات سال 88 گفت: در سال 88 اتفاقات بدی رخ داد ، البته من به عنوان فردی از ملت نه در دوره نهم و نه در دوره دهم به آقای احمدی نژاد رای ندادم ، چراکه از ابتدا ایشان را می شناختم و مخالفشان بودم. حتی در دوره هشت ساله دولت های نهم و دهم بیشترین مصاحبه را علیه ایشان را بنده با خبرگزاری ها و روزنامه ها انجام داد چراکه معتقدم ایشان به درد ریاست جمهوری نمی خورد و از بد حادثه نصیب ما شد.

وی افزود: البته این ها حرف های جدید و تازه ای نیست قبلا هم اینها را گفته ام، حتی در جلسات خصوصی حرف های صریح تری زده ام که منتشر نشده و هنوز هم انتشار بسیاری از آنها را به صلاح نمی دانم.

رفیق دوست در این مصاحبه امکان هرگونه تقلب در انتخابات را رد کرد و یادآور شد: بعد از انتخابات 88 یکی از نزدیکان یکی از نامزدهای انتخابات را به دفترم دعوت کردم و به گفتم که من ارادت ویژه ای دارم ، به ایشان بگویید اشتباه نکن در انتخابات تقلب نشده است.