کد خبر: ۲۳۱۱۸۵
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۲۲

نقش 48 میلیون اکانت جعلی توئیتر برای افکارسازی در جهان

مطالعات و بررسی های متخصصان حوزه فناوری اطلاعات حاکی از آن است که 48 میلیون اکانت غیرواقعی در توئیتر در حال فعالیت است که این بات های اجتماعی فعالانه با اهداف خاص اخبار و اطلاعات هدفمند اما جعلی له یا علیه فرد، سازمان یا کشورهای خاص درجهان تولید کرده و آلودگی اطلاعاتی ایجاد می کنند.

مطالعات و بررسی های متخصصان حوزه فناوری اطلاعات حاکی از آن است که 48 میلیون اکانت غیرواقعی در توئیتر در حال فعالیت است که این بات های اجتماعی فعالانه با اهداف خاص اخبار و اطلاعات هدفمند اما جعلی له یا علیه فرد، سازمان یا کشورهای خاص درجهان تولید کرده و آلودگی اطلاعاتی ایجاد می کنند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ تحقیقات مراکزی مانند مرکز تحقیقات پیو، دانشگاههای کالیفرنیا وایندیای آمریکا که در رسانه های فعال در جنوب شرق آسیا انعکاس یافته حاکی از آن است که بات ها ابزارهای نوین ایجاد افکارسازی در زمینه های مختلف اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی هستند.

شبکه سی ان بی سی استرالیا با انعکاس نتایج تحقیق انجام شده دردانشگاه کالیفرنیای جنوبی و دانشگاه ایندیای آمریکا ، در این زمینه گزارش داد: 15 درصد از اکانت های شبکه اجتماعی توئیتر در واقع به بات ها ونه افراد واقعی تعلق دارد.

نتایج این تحقیق درواقع گردش اطلاعات منتشره و یا هشتگ ها در همه فضای مجازی علاوه بر توئیتر مانند فیس بوک ، اینستاگرام، اسنپ شات را مورد سوال قرار می دهد.

محققان دانشگاه USC می گویند با بررسی بیش از یک هزار حساب توییتری درگروههای مختلف پیام ها نشان داد که بین 9 تا 15 درصد حساب های فعال توییتر، ربات ها و نه انسان ها هستند.

توئیتر اعلام کرده که 319 میلیون نفر کاربر ماهانه دراین شبکه مجازی فعالیت دارند درحالیکه 48 میلیون اکانت مرتبط با بات ها دراین فضا حضور موثر دارند.

طبق گزارش سی ان بی سی ، گردانندگان توئیتر این رقم را بسیار کمتر و بیش از 8.5 درصد حدود 20 میلیون اکانت غیرواقعی مرتبط با بات ها اعلام کرده اند.

محققان دانشگاههای مذکور تاکید کردند: بسیاری از این بات ها تحت عنوان ' ربات های اجتماعی' کارکرد تولید انتشار اخبار و اطلاعاتی را دارند که در برنامه آنها تعریف شده است.

طبق این تحقیقات ' روند رو به رشدی از برنامه های مخرب ربات های اجتماعی ثبت شده که آنها این کارکرد را دارند که برخی از رفتارهای انسانی را برای تولید حمایت های سیاسی جعلی تقویت کرده و برانگیزانند و یا اینکه تبلیغات تروریستی و یا آگهی های استخدام جعلی را در این فضا گسترش دهند.'

توییتر در حال حاضر به طور روز افزون شاهد دریافت گزارش های مستمری در مورد نقض اطلاعات واقعی توسط بات های جعلی و بدون هویت انسانی و یا هرزنامه ها دریافت می کند.

گزارش مرکز بین المللی تحقیقات وافکارسنجی پیو نیز دراین زمینه حاکی است: حدود دو سوم از اکانت های توییتری که در وبسایتهای معروف در حوزه های مختلف سیاسی ، اجتماعی، سلبریتی ها ، ورزشی، سازمان ها و گروهها و حتی اخبار تجاری و اقتصادی مورد بازنشر قرار می گیرند در واقع توسط بات ها و نه انسان ها انجام می شود.

براین اساس ، مراکز تحقیقاتی اکنون نقش بات های موسوم به ' بات های اجتماعی' را در تولید محتوا در بخش های مختلف سیاسی- اقتصادی و اجتماعی را بسیار حائز اهمیت می دانند و این بات ها بدون سرو صدا و جنجال با انتشار اطلاعات و یا ریتوئیت کردن توئیت ها یا تایید و تکذیب پیام های موجود اساسا در حال ایجاد تاثیرگذاری هدفمند در اکوسیستم های رسانه های اجتماعی هستند.

طبق این گزارش 'این بات های اجتماعی کارکرد ایجاد تغییر در ادراکات ، گفتمان های اجتماعی و سیاسی در رسانه های اجتماعی را از طریق نشر اطلاعات غلط با استفاده از دستکاری های آنلاین و یا استفاده از سیستم های تجدید نظر دارند.'

مرکز پیو تاکید کرده است بات ها اکنون در آمریکا در مباحث گسترده ای مانند تغییر درعادت های روزمره خبری آمریکایی ها، گفتمان آنلاین و نشر اخبارجعلی درحال فعالیت هستند.

این مرکز تحقیقاتی در مورد توئیت ها در شبکه های اجتماعی 5 نکته را مورد توجه قرار داده است:
1- 66 درصد از پیام های توئیتری شِیر شده در شبکه اجتماعی توئیترعمدتا توسط بات ها انجام می شود.

2- بات های مظنون مسئول تولید 66 درصد از اخبار و رویدادهای جاری و روز دنیا در این فضا هستند.

3- بات ها تقریبا بیش از نیمی از لینک های مرتبط با محتویات سیاسی را شِیر می کنند( به اشتراک می گذارند).

4- 9 مورد از هر 10 لینک توئیت شده سایت های معروف خبری (براساس برنامه تعریف شده برای ربات ها) توسط بات ها انجام می شود.

5- حدود 500 بات بسیار فعال نقش بزرگی در به اشتراک گذاری لینک های خبری رسانه های مهم دارند.

دکتر محمدرضا بیک زاده پژوهشگر، مشاور عالی ومجری پروژه های حوزه هوش مصنوعی درصنایع و دانشگاههای مالزی در این زمینه گفت: فضای مجازی دنیای رسانه را وارد مرحله نوینی کرده که در آن هر فرد به تنهایی می تواند یک یا چند رسانه باشد و افکارسازی و جهت دهی کند.

این محقق ارشد حوزه فناوری اطلاعات پیش بینی کرد: در آینده به جای دموکراسی، شاهد نتوکراسی ( Neto - cracy) در جوامع خواهیم بود . البته این فضای قدرتمند مانند همه ابزارها و فن آوریها می تواند توسط افراد مورد استفاده مفید و یا اینکه سوءاستفاده قرار گیرد. مانند چاقو که در دست قاتل آلت جرم و در دست جراح آلت شفاست.

وی تاکید کرد : بنابراین در کنار حمایت از گسترش این فضا، از طرفی باید فرهنگ سازی لازم در ابعاد اخلاقی ، سیاسی، اجتماعی و غیره برای کاربران صورت گیرد و از طرف دیگر با استفاده از روش های تخصصی و فنی باید بتوان بتدریج با درجه بندی اعتبار مولدان محتوا و میزان درستی و صحت محتوای ایجاد شده در فضای مجازی ، آگاهی لازم برای بهره برداری از اطلاعات این شبکه ها را به کاربران ارائه کرد.

این استاد و مجری طرح های هوشمند در مالزی تاکید کرد : با توجه به مسائل ایجاد شده در مورد آلودگی های اطلاعاتی در این فضا اکنون پژوهشگران درصدد استفاده از هوش مصنوعی برای رسیدن به فضای مجازی پاکتر و مورد اعتمادتر هستند.
*ایرنا