کد خبر: ۲۳۱۲۷۲
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۶۷

بنیوف چطور میلیاردر شد و مجله تایم را خرید؟

مارک بنیوف، از بنیانگذاران شرکت کلاود Salesforce.com و همسرش به تازگی به قیمت ۱۹۰ میلیون دلار مجله مشهور تایم را از گروه مردیت کورپوریشن خریده‌اند. بنیوف که یکی از میلیادرهای دنیای فناوری است اما چطور به این نقطه رسیده است؟

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ بنیوف که براساس مجله فوربس ۶.۷ میلیارد دلار سرمایه ‌دارد، تازه‌ترین چهره فناوری است که وارد دنیای انتشارات می‌شود.


این قرارداد ناخودآگاه همه را به یاد به‌خدمت گرفتن واشنگتن‌پست توسط جف بزوس می‌اندازد. حدود 5سال پیش بود که جف بزوس نشریه واشنگتن‌پست را با مبلغ 250میلیون دلار به ‌خدمت گرفت. این قرارداد یکی از نخستین و بزرگ‌ترین قراردادهایی بود که نشان‌دهنده علاقه غول‌های تکنولوژی به رسانه‌ها و روزنامه‌نگاری‌ بود. مارک بنیوف که حالا چهره شناخته شده و میلیاردری در دنیای فناوری است از زمان نوجوانی عاشق برنامه‌نویسی بود. دبیرستانی بود که نخستین برنامه‌اش به نام «آموزش شعبده‌بازی» را به قیمت ۷۵ دلار به یک مجله‌ فناوری فروخت. در پانزده سالگی برای خودش کسب‌وکاری راه انداخته بود و تحت نام Liberty Software برای آتاری ۸-بیت بازی می‌ساخت و به همسالانش می‌فروخت. کارش آنقدر خوب بود که شرکت Epyx پخش بعضی بازی‌های او را بر عهده گرفت. در دانشگاه رشته‌ تجارت را انتخاب کرد؛ موقع فارغ‌التحصیلی تصمیم گرفت دوباره به برنامه‌نویسی بازگردد ولی به توصیه‌ استادش وارد دنیای تجارت با محوریت نرم‌افزار شد.

به گزارش نیویورک تایمز، سرانجام در ۱۹۹۹، پارک هریس، دیوید مولنوف و فرانک دومنگز به رهبری مارک بنیوف شرکت سیلزفورس (Salesforce) را با تمرکز بر محصولات نرم‌افزاری تأسیس کردند. دفتر اولیه این شرکت که حالا یک غول به‌حساب می‌آید یک آپارتمان اجاره‌ای بود.

این شرکت نرم‌افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) تولید می‌کند و آنها را به‌صورت «نرم‌افزار به‌عنوان یک خدمت (SaaS)» به فروش می‌رساند. مهم‌ترین جهش سیلزفورس ایده‌ای بود که شرکت‌های دیگر آن زمان نداشتند. تا قبل از ورود جدی آنها به بازار شرکت‌ها مجبور بودند نرم‌افزارهای مورد نیاز خود را روی سرورهایشان نصب کنند. ایده‌ بزرگ مؤسسان سیلزفورس این بود که در چنین شرایطی، نرم‌افزارهای تجاری خود را به‌نحوی در اختیار مشتری قرار دهند که بتواند با یک مرورگر وب به آن دسترسی داشته باشد. شاید هم‌اکنون این مسئله خیلی عادی به‌نظر برسد ولی در آن زمان یک تحول بزرگ و مهم به‌حساب می‌آمد و باعث شد تا بعد از سیلزفورس بسیاری از شرکت‌های دیگر ازجمله مایکروسافت هم به این سمت بیایند. از آنجایی که این نرم‌‌افزار به‌صورت آنلاین ارائه می‌شود، نیازی به نصب و یا داشتن سرور با سخت‌افزارهای خاص و گران‌قیمت نیست. این شرکت همچنین این امکان را برای مشتری‌های خود فراهم کرد تا طراحی برنامه‌های کاربردی موردنیاز خود را با توجه به امکاناتی که سیلزفورس در اختیار آنها قرار می‌دهد، انجام دهند. شرکت‌ها برای فروش، بازاریابی، پشتیبانی و … نرم‌افزارهای CRM مخصوص خود را تهیه می‌کنند و نیازی به داشتن همه نرم‌افزارها با هم نیست.

 استایل یا مدیریت ارتباط با مشتریان در تعریف به‌معنای تمامی فرایندها، تکنولوژی‌ها و منابع انسانی است که به جذب، توسعه و نگه‌داشت مشتریان کمک می‌کنند. سیلزفورس در سال‌های بعد تحت رهبری بنیوف شرکت‌های زیادی را در خود ادغام کرد و حوزه فعالیتش را گسترش داد. این شرکت توجه ویژه‌ای به خرید شرکت‌های خلاق و کوچک‌تر از خود دارد. از سال ۲۰۰۶ تاکنون این شرکت تنها ۵۵ شرکت دیگر را تحت تملک خود در آورده است.